Ska bygga en enklare carport och skulle behöva lite hjälp med att beräkna takstolarna.
Väggarna byggs av pallställning, så det blir stabilt och inbyggd förvaring.
Finns två alternativ till takplacering.
Antingen enligt röd linje, så att taket ligger mellan yttervägg och yttervägg.
Eller enligt grön linje, mellan inre väggar med platt eller väldigt låg lutning på översta planet på pallställningen (mellan de svarta pelarna).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vill ha så låg taklutning som möjligt, men ändå använda konstruktionsvirke istället för limträ.
Behöver ha den låga ställningen på vänster sida och behöver ha lutningen till höger.
Tacksam för hjälp och gärna en skiss på hur takstolarna ska se ut.
Snözon 2 och plasttak.
Bygger du i snözon (vissa ställen i skåne, typ) så klarar du det gröna alternativet med vanligt C24 konstruktionsvirke/regelvirke.
Med dubbelt så många takstolar, alltså i cc600mm så kan du även fixa snözon 1,5
Har du mer snö, typ största delen av sverige, så får du antingen gå på limträ, stålbalk eller göra takstolar med lite mer taklutning.
Jag tycker det är en långsökt lösning. Det måste vara bättre med en kertobalk eller liknande som är ganska hög, men som lutar åt ett håll. Om du måste ha avrinning till höger i bilden får det bli en form av pulpetfackverk.
Om du vill komma lite billigt undan med vanligt brädgårdsvirke så tar du två st 45x220 eller kanske 2 st 45x170, borde ju räcka, och tillverkar en balk.
De ska sättas på varandra, så 2x 45x170 blir en 45x340mm balk.
Om den tillverkades av en takstolsfabrik skulle de pressa på spikplåtar med ca 20-30 avstånd längs hela skarven, men du har nog inte tillgång till en sådan press och att köpa vanliga spikplåtar och ankarspik och spika i flera timmar blir nog både ganska drygt och dyrt.
Jag skulle slå ett slag för att köpa den relativt billiga 12 mm plywooden från byggmax och såga upp i 2400x300 mm remsor och spiklimma på reglarna, dvs dra på en sträng vitlim, sen på med plywood och spika, ev skruva.
Lägg plywoodremsorna omlott på vardera sidan, dvs så skarvarna kommer på 1200mm från varandra.
Nu har du fått starka och fina balkar som klara hela spännvidden. Du kan på detta vis även klara spännvidden till yttre delen av pallställen, men då bör det vara 2x195 eller 2x220 reglar.