Hoho. Köpte mig ett stycke pelarborr idag och som vanligt med konkursauktioner så kan man ibland göra klipp och ibland blir det såhär , speciellt om man inte har tid att åka på visningen.
Jag har aldrig ägt en pelarborr tidigare, och aldrig använt en kuggdriven variant heller.
Så jag tänkte att jag börjar min resa med att klämma och känna lite på grejerna för att se vad som går vart osv, lite som ett barn med en ny legosats.
Sedan när jag vänder ryggen till så lyckas en kollega(jag har jourvecka så jag tog borren till jobbet för att fixa med den där) dra axeln, till höjdregleringen till pinolen, ur läge så pinolen åkte fritt. Det är var första problemet, för jag antar att det inte ska gå.
Eventuellt att den ska gå att frikoppla åt någon av hållen men inte åt båda.
Andra problemet var att fjädern som ska belasta axeln och hålla pinolen uppe hoppa ur och verkar vara bondlagad nångång.
Det är lite svårt att se på den sprängskiss som jag hittat men det ser ut som om det fattas lite delar, samt att fjädern är lite misshandlad.
Jag bifogar lite bilder på maskinen och delarna jag pratar om och skulle va tacksam om någon kunde fota motsvarande del på sin(fungerande) maskin.
Sen undrar jag vad reverserad vad automatisk gängreversering är? Min ska tydligen ha det och jag antar att vippströmbrytaren är inblandat i det hela .
Sen har jag ett extra 19 och 48 kugg om någon vill byta mot 31, 36 eller 51.
Fjädern till pinolen ligger som du redan sett ihoprullad i "kassetten" i locket till strömbrytaren. Fjädern har ett nyckelhålsformat hål som ska kroka i en försänkt skruv på den genomgående axeln med kugghjulet till kuggstången på pinolen. Tanken är sedan att man kan vrida "kassetten" när locket sitter på maskinen och därmed spänna fjädern. Misstänker att det fungerar olika bra beroende på hur ommålad och ihopgeggad maskinen är.
Kruxet är att kroka i skruven på axeln i nyckelhålet. Man får lirka lite med locket och försöka passa in det. Med tålamod går det.
Automatisk reversering används när maskinen används för gängning. Spindeln kan då byta riktning automagiskt när gängtappen närmar sig botten. Ja, du ställer ju ett djup, den känner inte själv av när du nått botten. En funktion som nog är mer praktiskt i en lite mer produktionsinriktad verksamhet?
Tack! Ja jag lyckades få dit fjädern och spänna den i morse efter lite pulande, men det känns ändå som om det saknas något.
Finns liksom inget stopp på axeln. På sprängskissen ser det ut som om det sitter en till fjäder framför den första ? Samt att det finns ett gängat hål i ändan på axeln.
Elrenovering pågår i väntan på lite klarhet ang. Fjädern. Ingen som har en liknande som kan fota?.
Steg 1 elrenovering: upprätta elschema.
Ganska mycket skit för en pelarborr men det är ju gängtillsatsen som rör till det.
Han precis klart så har inte trippelkollat allt än, får bli på måndag och då ska även det utvändiga kablaget få sig en uppfräschning.
Nån som har tips på en bra start/stopp i kapsling med tillhörande motorskydd samt nollspänningsutlösning? Har hittat en stor jävel men skulle vilja ha en lite mer kompakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte vackert men det gör jobbet
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag är ju inte först med att gräva i den här maskinen. Det är en sak som är säker
Kanske ska säga att jag har en extern brytare med motorskydd på min vilken inte är med i schemat.
Nån som haft ur motorn ur en sån här maskin? Tar man ur den underifrån eller?
Jag skulle ha tagit hem maskinen över helgen känner jag. Har grov Arboga-abstinens.
Då var den här delen av renoveringen klar i alla fall. Blev en tuff jourvecka så jag hade inte riktigt hjärnan med mig vilket gjorde det lite jobbigare att bena ut hur fan allt var kopplat.
Men det gick tillslut och jag hittade en ställe där jag kunde stoppa in en fram/bak omkopplare.
Logga in
Skapa konto
Här är den nya fram/bak-omkopplaren. Antar att det sitter en liknande på samma ställe i original, på min satt där bara ett täcklock.
Vart även en ny kontaktor med motorskydd och nollspänningsutlösning.
Fick tillverka en ny plåt pga dess storlek, vet inte om jag tycker det blev bra. Kommer eventuellt flytta den sen när maskinen fått sin plats i verkstan.
Logga in
Skapa konto
Om någon vill köra med liknande slangar så är det Hellermann tytons Skyddslang HG-SW21
med 90-graders böjar(KOPPLING HG21-90-PG16) passande PG16(22,5mm).
Sen några raka ingångar (KOPPLING HG21-S-PG16) tror alltsammans gick på runt 200:- med vår rabatt hos Solar.
Finns ju massa slang i metall men då jag behövde dra löstråd i en av slangarna så kändes det lite vanskligt, sen så var den ingen som lagerförde vinkelanslutningar till dom varianterna heller.
Och jag ville ha klart det den här veckan, priset spelade även in.
Hade isär i stort sett hela maskinen och den känns som om den håller bra bruksskick. Dock har det enskilt största jobbet nog varit att sanera den från allt aluminiumspån som satt fast ÖVERALLT. Och det gick bara bort med skrubbsvamp och avfettning.
Hade även letat sig ner lite till motorlindningarna men så det var tur att det var aluminium och inget magnetiskt, gick att pilla bort och dammsuga upp majoriteten iaf.
Nån som har tips på en bra borrchuck? Den jag har tar bara upp till 10mm. Skulle vilja ha en som tar iaf upp till 13, alternativ satsa på en upp till 16mm.
Är det värt att satsa på en sån här http://shop.otdtools.se/integrerad-borrchuck-mk3-3-16-mm/43165-0 ?
Eller är det overkill för en lekman?
Finns ju en uppsjö med olika och jag har absolut noll referens till vilka som är bra eller dåliga så jag hoppas någon kan hjälpa här
Grattis, bra jobbat!
16 mm-chuck kan vara andvändbart, jag har tex hittat borrar/fräsar på loppis i grova dimensioner och då kom det väl till pass. I avsaknad av svarv kan man vilja sätta något annat än borr i chuken och då är det också bra.
Lyfter denna tråden lite. Håller på att putsa i ordning en gammal B2508 och har också problem med returfjädern. Min verkar va i gott skick men problemet är att jag saknar huset du har på din bild. Har hört med Machinery Scandinavia och de har slutat tillverka den och ville absolut inte dela med sig av någon ritning
Skulle någon som har en vilja mäta av och skissa upp sin? Tänkte man kunde försöka få en egen tillverkad på så vis.
Är det hela kåpan eĺler det runda huset för fjädern du saknar? Din variant verkar vara nåt hemmabygge då axeln till spaken ska gå ut i den runda delen som du kan skruva på och på så sätt spänna eller släppa på fjädern
Trodde jag fått ordning på det mesta. Satte på en ny fin chuck och skulle provköra lite. Märkte då att pinolen hackar väldigt mycket både under upp och nerfärd. Någon som har en aning om vad man kan börja kika på?