Byggahus.se

Hjälp med arbetsordning

1. G
    Medlem · 32 inlägg

GreggaGreta

Medlem
    Hallå!

Nu är jag snart klar med att ta bort allt i köket som ska bort. Tanken är att:
    -måla tak
    -tapetsera
    -sätta panel upp till halva väggen med bröstlist
    -kakla vid köksskiva och spis
    -måla om köksluckor

Väggarna är teetex. Jag vill tapetsera dem och sätta panel. NEJ jag tänker inte byta till gips så jag undanber kommentarer om detta. Planen är att måla med billig färg för att mätta, sen spackla, slipa och tapetsera. Låter det bra? Hur gör jag med skarvarna? Remsa och lim?

Aldrig gjort detta så jag är i behov av hjälp med att styra upp arbetsgången! Vad gör jag först? Vilka torrtider är det på saker?

Bifogar bilder.

Tack!

2. S
    Medlem · 254 inlägg

SpackelFredrik

Medlem
    Steg 1: Tvätta alla ytor som ska spacklas och målas.
    Steg 2: Skrapa upp sprickor och hål på väggar och snickerier
    Steg 3: Spackla sprickor och hål minst två gånger med rätt spackel, dvs Alcro Hand eller Scotte LH på väggar och snickerispackel på allt trä.
    Steg: 4: Slipa av alla ytor som spacklats.
    Steg 5: Måla tak minst två gånger med rätt typ av färg, dvs en Panelgrund för att stoppa genomslag osv.
    Steg 6: Grundmåla väggar
    Steg 7: Grundmåla snickerier med rätt typ av färg
    Steg 8: Använd latexfog för att foga takvinkel och väggvinkel. Även snickeri bör latexfogas, t ex bakkant dörrfoder mot vägg.
    Steg 8: Måla färdigt väggar med önskad kulör och glans. Snåla inte på färg, 1 liter bör räcka ca 5-6 kvm.
    Steg 9: Måla färdigt snickerier med önska kulör och glans. Använd gärna en roller vid påläggning av färg av på dörrar och luckor. Köp penslar med bra kvalité...dåliga penslar sabbar resultatet.

• Laddar…
  3. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 351 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Tänkte du kakla på tretexen också?

4. G
    Medlem · 32 inlägg

GreggaGreta

Medlem
    Nej. Kaklet ska sättas vid köksbänk och spis, där är det plywood/fiberskiva. Tänkte sätta något över och kakla på det. Vad rekommenderas?

• Laddar…
  5. G
    Medlem · 32 inlägg

GreggaGreta

Medlem
    Tusen tack för detaljerat upplägg! jag hade tänkt tapetsera och sätta panel som sagt. Måla gör jag enbart för att mätta tretexen innan jag tapetserar.

6. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 351 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Gips.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.