Byggahus.se

HJÄLP.. Litet kök, ont om ALLT, hur kan man tänka ?

1. A
    Medlem Nivå 2
    2640*3940 och dörrar, fönster, ingångar som stör över allt
    Om ni tittar på bilden finns det bara som jag kan förstå en plats för lite skåpar osv..
    vänstra hörnet ner till dörrhålet som kanske är 800
    idag står spisen på högersida vid motsvarande dörrhål

tar gladeligen emot tips på även "små köksöar" men som synes ont om plats
    dörren högst uppe till höger är ingången till stugan/huset.

Har tänkt mig rymma kylskåp idag har jag en 1600 med fryslucka, tänkte väl ha frysen i ett annat rum

Skall man tänka bänkyta i vänstra väggen hela vägen inkl liten vask ?
    VA kommer in nära vänster dörrhål.

Grymt intresserad av åsikter och tips, Obs kan inte utöka arean.

Tack på förhand.

2. D
    Renoverare Nivå 4
    Hej Arne !
    Tror säkert många vill hjälpa dig med idéer men skriv då gärna ut:
    - måtten på dörrar/fönster samt avstånd från dessa till vänster/höger vägg.
    - Märk även upp vad som är dörr kontra fönster på ritningen.
    - Höjden från golv till underkant fönster
    - Märk även ut position på avlopp
    - Var fläktkanalen(imkanalen) kommer in genom tak/vägg

Ta gärna också foton på köket idag

Mvh /Daniel

• Laddar…
  3. D
    Renoverare Nivå 4
    Haha såg nu att det stod Ante och inte Arne , ursäkta :crysmile:

• Laddar…
  4. B
    Medlem · Nivå 19
    Det kan underlätta att rita i Ikeas köksplaneringsprogram.

• Laddar…
  5. B
    Medlem · Nivå 19
    Kan du tänka dig att flytta på någon dörr?

6. A
    Medlem Nivå 2
    Hej Daniel

TACK, Jo ursäkta men är inte så van med mått och sånt...

Alla dörrhål är 800 utom ytterdörren (högst upp till höger )som är 960 lister inräknat.
    Foton :) näe fan det ser ut heltokigt delvis utrivet och ett litet utrymme går knappt att fota,
    gärna när det är klart :)
    240 mellan ytterdörr och fönster (det finns bara en i mitten vid ytterdörr) den är 1260 med lister
    Höjden från golv till underkant fönster är 600
    Avloppet finns inte där idag men kommer norr om dörrhål på högersida sett från rummet
    Fläkten kommer/kan monteras i murstocken som är vid dörrhål ner till höger. där är spisen idag..

Har inget bra ritprogram nu hemma men skall rita imorgon på jobbet bättre ritning med förklarande text.

7. A
    Medlem Nivå 2
    Hej

Enda dörren som jag ser som flyttbar är dörren längst ner dock inte mycket åt höger då ett litet sovrum är precis där och då ryms inte ens sängen.
    Annars är ytterdörren nymonterad och skulle ta emot som bara den att ens flytta någon cm :)

Tack för frågan , har inte ens tänkt på att flytta något... :) man blir ju hemmablind..

8. A
    Medlem Nivå 2
    Jepp Tackar,
    jo har provat, men har en Linux hemma som maskin och det lirar inte med det,
    skall prova imorgon på lunchen , skickar hit uppdaterad ritning med bättre mått och så.

9. B
    Medlem · Nivå 19
    Går fönstret inåt eller utåt?
    Man kan ha en arbetsbänk framför ett utåtgående fönster.

10. D
    Renoverare Nivå 4
    Ok, men börja med ritningen . Då ger man också sig själv lite kontroll när man fått allting nerpräntat:)
    Vad har du för krav på köket?
    Du skriver att det är en stuga, är det ett fritidsboende som möjligtvis ska bli ett permanent boende någon gång?
    Hur ser takhöjden ut?
    Är ni många som kan tänkas vistas i köket samtidigt ?
    Kyl/frys frågan är viktig då den har så stor inverkan på utrymmet. Skulle en kombinerad kyl/frys ca 210cm hög räcka?
    Är det ett funktionellt kök med alla finesser du är ute efter eller ett mer avskalat intryck.

Mvh/Daniel

11. A
    Medlem Nivå 2
    Tackar... Just det, det kan ju vara fiffigt, fönstret går tyvärr innåt, öppnas dock sällan går även att vicka in överdelen i vädringsläge.
    Nackdelen blir väl som jag ser att skåp där tar plats av ev matbord/köksö, som visserligen inte behöver vara stort då jag lever ensamen och sällan har fler än 1 max 2 besökare samtidigt.

12. A
    Medlem Nivå 2
    Tack igen Daniel
    Jo det är en "stuga" som är just nu och troligen även i framtiden min permanetbostad
    Kraven är egentligen enkelt fungerande kök, antagligen utan diskmaskin och större lyx, även om jag fantiserat om gasspis inkl ugn mest för om det blir "kris" och man ska klara sig själv och elen ryker :)
    bra normaltakhöjd 2400
    lär inte vara många samtidigt normalt bara jag kanske i värsta fall max 3 pers.
    Fick nu en våldsam tanke om kyl/frys då du frågade... bakom väggen längst mer har ett ytrymme som fungerar som förråd i framtiden brevid dörren till vänster kan man ju såga upp ett hål och sticka in KF , för att spara lite utrymme.
    kort sagt är det nog ett funktionellt kök med nödvändigaste är jag nog ute efter..

13. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Vi har numera ett mycket litet kök, mindre än ditt. Det är ett u-kök där öppningen i u-et är en stor öppning mot vardagsrummet, i vilket vi har ett matsalsbord. Finns det möjlighet för dig att öppna upp? Måste du ha matbord i köket? Om inte kan du ha ett litet fällbart bord på väggen för att kunna ta en kaffe eller läsa kokbok.

Har också fått lära mig att alla saker helt enkelt inte får plats i köket. Många glas o vaser mm förvaras i en bokhylla med skåp i vardagsrummet. Vi har ett litet förråd, där förvaras köksmaskiner, vin o öl mm som samsas med centraldammsugaren.

Trots att köket är litet har vi bra bänkytor, skåp upp till taket, ett fönster med skjutglas, induktionshäll, fullstor diskmaskin, hög kyl/fryskombo, inbyggd ugn och mikro.

Är säker på att du kommer att kan få till en bra planlösning.

14. A
    Medlem Nivå 2

Hej Hemmakatten och Tack för svaret

Jepp, U-kök är nog i vissa lägen perfekt, men ser inte någon möjlighet till att tabort väggar då den egentligen enda vettiga väggen att göra det på är till höger och innehåller murstocken mellan kök och vardagsrum, och dessutom finns för många dörrhål till andra utrymmen ,sovrum, toalett/tvättstuga osv... som förstör U-köks ideń som jag ser det.
    Hade varit fint att öppna upp mot vardagsrummet men där finns även en Tulikivi stenspis/kamin så inte ens att riva murstocken även om jag ville göra det - är totalt omöjligt.
    Men faktum är att jag skulle kunna öppna upp mot förrådsutrymmet som är bakom halva väggen längst ner i ritningen, skall mäta och se om det är någon yta som kan användas till något kring köket, har inte velat tänka tanken att riva den biten av väggen... är toa idag där, som skall flyttas och kvar blir utrymme för förråd eller liknande för det behövs finns knappt utrymme att ha nödvändig klädförvaring annars på vettigt sätt...
    Näe, behöver inte ha matbord i köket, men det är trevlig att ha ett kanske mindre bord vikbart eller köksö typ mindre där man kan enkelt sitta och äta, fika eller vad man nu vill göra...
    Mycket bra med förslag som gör att man får tänka i "nya banor"
    Egentligen skulle jag vilja riva rubbet och bygga nytt :) men där tog mer pengar vingar än det finns för projektet,.

Utan tvekan kommer det att tillslut med hjälp av alla vänner och även här sluta med det mest lyckade för just detta kök/utrymme Tack.

15. Dowser4711
    Renoverare · Nivå 8
    Bara för att kasta in en liten brandfackla :)
    Kan du komplettera med en lite mer heltäckande ritning av stugan?
    Är du helt säker på att just det rummet är det enda/bästa för köket?

Behöver du även lösa hallfunktionen, i och med att du har ytterdörren där?