Byggahus.se

Hjälp, läcker in utifrån.

1. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    ....behövs det mjukfog på en träfasad ligger plåtarna antagligen fel. Dessutom mjukfog utan färg på indikerar att någon redan förstått att det är problem.....

• Laddar…
  2. Lucky2015
    Medlem Nivå 7
    Börja med att ringa försäkringsbolaget och gör en skadeanmälan till att börja med så skickar de ut någon.

3. Lucky2015
    Medlem Nivå 7
    Monterade du fönstrena själv eller var det någon firma som gjorde det? Var det längesedan fönstrena installerades?

4. E.F
    Medlem Nivå 3
    Det var en firma, vi har bara bott där i 5 år. Inget vi själva gjort med andra ord.

5. UffePlåtis
    Medlem Nivå 2
    Fönsterblecket ser lite hemligt ut undra om de har knytet gavlarna så de är täta i vecket? Gavlarna verkar vara täta mot smygbrädorna. Man ser inte om de har fall eller bakfall? För lite språng är det på den bör vara ca: 35-45 mm.. Är det plåten som sitter i karmkonstruktionen eller ett eftermonterad på som är uppvikt i hörnen/ändarna?

• Laddar…
  6. Lucky2015
    Medlem Nivå 7
    Kontakta föregående ägare till din bostad och be om fakturakopia/avtal eller vem som utfört arbetet. Reklamera sedan felet till hantverkaren. Du ska göra det inom 2 månader från det att felet påträffades och reklamationsrätten är 10 år på byggnader.

Reklamera fel
    Har det blivit fel ska du klaga, reklamera, hos hantverkaren så snart som möjligt eller inom "skälig tid". En reklamation som görs inom två månader efter det att du upptäckt felet anses alltid ha kommit i rätt tid. Du har rätt att reklamera fel i upp till tre år efter att arbetet avslutats. När det gäller arbete på mark, byggnader och andra fasta saker har du rätt att reklamera i upp till tio år.

Tjänsten anses felaktig om resultatet inte blivit vad du har rätt att kräva, till exempel om:

• arbetet inte är fackmässigt gjort
    • resultatet inte blev det ni kommit överens om
    • hantverkaren låtit bli att lämna viktig information, till exempel inte informerat om att
    • bänkskivan du valt till nya köket inte tål vatten
      resultatet inte stämmer överens med reklamuppgift från företagare
    Om det blir fel kan du:

• kräva att felet avhjälps utan kostnad för dig
    • kräva prisavdrag om felet inte avhjälps
    • häva avtalet helt eller delvis
    • Det är viktigt att du reklamerar till hantverkaren så att hen får möjlighet att rätta till felet. Gör du inte det, eller dröjer för länge med att reklamera, går du miste om dina rättigheter

7. Sten O
    Medlem Nivå 1
    Hur är det med tomten utanför? Lutar marken mot huset?

• Laddar…
  8. M
    Medlem Nivå 10
    finns nog inget försäkringsbolag som tar kostnaden för vatten som trängt in utifrån. Det brukar de alltid friskriva sig från...

då är nog möjligheterna att ta det med firman som installerade fönstren större.

9. S
    Medlem · Nivå 6
    ser ju ut att runnit längs väggarna skulle kanske tippa på att det kan vara ett rör som läcker .. men svårt se på bilderna

10. Lucky2015
    Medlem Nivå 7
    Jag tycker nog ändå att man ska anmäla till försäkringsbolaget. De har många undantag men vissa skador täcks. Men svårt att svara på utan att veta vilket bolag personen har samt vilket försäkringsskydd. Man kan inte få annat än ett avslag och värt att pröva.

Här är ett exempel från konsumenternas.se

Jag har fått in vatten i källaren. ... För att villaförsäkringen ska gälla måste läckaget bero på att ett rör gått sönder eller att vatten strömmat från markytan direkt in i byggnaden genom ventil, fönster eller dörröppning. Försäkringen gäller också om vattnet kommit upp ur avloppet.

11. E.F
    Medlem Nivå 3
    Vi har börjat riva, på insidan kan man se att brädorna är helt torra, det är inget som rinner uppifrån o ner iaf.
    Jag tror att det kan vara mellan plåtarna/bläcken. Man kan se på bilderna. Eller vad säger ni?

Ps. Jag har anmällt till försäkringsbolag och det kommer att stå för skadorna på insidan/golvet.

12. UffePlåtis
    Medlem Nivå 2
    Kan det vara så att inte blecket sitter i spåret på fönsterkarmen om inte så kan vatten följa med in mellan plåt/karm eller om det följer med från gaveln på något sätt i.o.m. att det inte är tillräckligt språng på blecket. Det ser inte fackmässigt utfört i vilket fall som helst.

• Laddar…
  13. J
    Medlem Nivå 6
    Bra att du anmält till fsk-bolaget så att det drivs vidare proffsigt, vi här på forumet spekulerar ju mest, omöjligt att avgöra orsaken till en vattenskada utan att vara på plats.
    Men något jag lärde mig under mina 20 år som snickare/timmerman är att;
    Vattnets vägar äro outgrundliga, det kan gå alla riktningar, horisontalt och vertikalt ☔

14. UffePlåtis
    Medlem Nivå 2
    Å kapillärt!

15. J
    Medlem Nivå 6
    Precis ... det är den kraften som är så svår att inse, det är ett måste att vara på plats för att kunna bedöma den, glöm alla spekulationer då!