hjälp läckande tjärpapptak

16k läst  14 svar

1. I
    Medlem Nivå 3
    Hej alla byggare

Hur ska jag göra en panikreparation som håller tätt över vintern på mitt platta tjärpapptak. Jag märkte igår då jag skulle kasta på vinterdäcken på bilen att det i hörnet där däcken stod, rann vatten på golvet. När jag började undersöka såg jag att det var droppar på insidan av taket. Jag tog stegen och klev upp och såg då att pappen var sprucken i en skarv som var i princip rakt ovanför.

Hur skall man på bästa sätt göra en tät panikreparation av detta, jag har ingen lust att riva upp taket i värsta regnperioden, med kommande vinter som följd, utan tänkte ta det till sommaren. Det jag måste göra är väl att bryta upp insidan och torka upp det, men då måste utsidan först bli tät.

2. chris47
    Medlem Nivå 8

Re: hjälp läckande tjärpapptak

Använd icopal takklister. Kleta på rejält under och spika fast pappen efteråt. Om du måste skära upp lite till för att komma åt är det inga problem. Om du vill vara supernoga kan du limma dit extra papp med samma metod. Var noga med att du får ovanliggande våd över den nya skarven bara. Spika pappspik med ca 5-10cm distans. LIka bra att gå över hela taket i förebyggande syfte när du ändå är uppe. Det sista rådet gäller inte om du har tegel.
    /CC

3. J
    Medlem Nivå 3

eller så gör det enda vettiga- kontakta en riktig takläggare. Har taket börjat spricka är det dags att lägga om det. Du behöver ej riva av det såvida det inte är helt ruttet under.
    Ska du göra en paniklagning så gör inte som föregående talare sa. spikar du i taket så har du ju hål igen. Kleta bara i de värsta sprickorn och sen ringer du upp närmaste takläggarfirma.

4. chris47
    Medlem Nivå 8

Jag har aldrig förstått såna som dissar andras hjälpsamma inlägg när man själv inte har den blekaste aning. Att sen istället rekommendera att man ska kontakta en hantverkare är ju ändå dummare. Man frågar här på forumet eftersom man vill lösa problemet på egen hand fast med lite tips och ideér.

Jag har lagt papp på många tak och det läcker inte in vatten där man spikar pappspik eftersom tjäran sluter tätt runt metallen. Om man ändå vill vara på säkra sidan så kan man pensla över lite klister på spikhuvudet.
    /CC

5. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Jag får nog blanda mig i lite här och Jocke mejsel har faktiskt helt rätt. jag tycker det är bättre att lägga ned en femhundring eller två på att låta en entreprenör täta sprickor mm. med riktiga grejjor än att köpa på sig massa klet.......

men om man nu ska laga själv med massa (klet ;)) så ska man definitivt inte spika sist, glöm det. utan använd i så fall bara massan och en lagningslapp. men som sagt att be en takläggare svänga förbi med en lapp och en brännare och svetsa till prylarna kostar antagligen mindre än burken med massa om man gör upp affären på ett snyggt sätt.
    då kan du ju dessutom passa på att fråga om konditionen på taket och vilka varningssignaler man bör hålla utkik efter.

// Pappskallen med ca 14 år i branschen.

6. J
    Medlem Nivå 3

Trevligt att se att det finns fler takläggare här.
    Chris47, jag tror säkert att du har lyckats laga tak själv men jag är övertygad om att jag har lagat fler hemlagningar som har misslyckats med bla. spikar inblandade.
    Att misslyckas med tak kan komma att stå en dyrt i slutändan.
    MVH Johan i branchen 5-6år

7. chris47
    Medlem Nivå 8

Nu var det ju faktiskt fråga om en panikreparation så det var det jag svarade på, men jag kan förstå att ni takläggare rekommenderar att man lägger om hela taket vid minsta läckage oavsett om det är rätt säsong eller inte. En burk klister kostar förövrigt 90 kr!

Kolla in denna artikel:
    http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=74

Till våren kan man ta tag i projektet att se om hela taket. Det är väl rätt troligt att det behöver göras om helt och hållet eftersom pappen är dålig och du har haft minst ett genomgående läckage och då menar jag inte enbart takpappen.
    /CC

8. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Åtgärden som jag rekommenderar är fortfarande att be en takläggare att svänga förbi och klistra på en lapp!
    När vi gör en sådan reparation tar vi oftast 0kr i betalt, i gengäld så får man koll på taket och får förhoppningsvis (nästan med all säkerhet) lägga om taket den dan det blir dax.

Jag tycker INTE man tvunget ska lägga om sitt tak bara för man har en liten skada på det, men det kan vara bra att få sett över det av en fackman och dom flesta erbjuder ju kostnadsfria besiktningar. ett yttertak är en sådan väsentlig detalj på en fastighet att det knappast är värt att klabba med själv.

detta ej sagt för att skapa jobb till min egen bransch eller något sådant utan för att det de facto ÄR så.

btw så finns det ingen "rätt säsong" nuförtiden då dagens material med lätthet kan läggas ned till 20 minusgrader.

problemet kan väl snarast vara att få tag på någon som har tid att svänga förbi.

9. I
    Medlem Nivå 3

jag gjorde som chris47 sa, men jag har inte spikat. jag har värmt upp taket där jag skulle täta. Sen har jag smetat ut icopal klister och värmt det med värmepistol, så det börjar flyta litegrann och penslade ut det. Jag gjorde så på 5 skarvar och har nu efter hällregn konstaterat att det håller tätt.

Jag är inte helt säker på hur jag skall göra till våren, antingen blir det ett helt nytt papptak från grunden, eller så gör jag ett sadeltak med 15 ° lutning, enda kruxet som jag tycker är att takstolarna kommer att bli minst 10 meter långa.

Lägger jag nytt papptak vill jag riva bort allt det befintliga för att kunna se att det inte finns några gamla skador i taket under pappen. Den nuvarande beläggningen är 28 år gammal, så det kanske börjar bli dags att byta ut det.

Storleken på taket är 9,3*8 meter, vad skulle en hel nyläggning av nytt papp gå på ungefär.
    Tack för alla svar och tips.

10. J
    Medlem Nivå 3

Jag skulle tippa på att det skulle landa på runt 20000 kr. Beroende lite på hur taket ser ut och på eventuella plåtjobb mm.
    Att riva av taket är ofta onödigt, skulle man känna att det är ruttet under så räcker det att riva upp de skadade delarna och byta virket.
    MVH Johan

11. I
    Medlem Nivå 3

ska det bytas, så rivs allt bort, ska inte ha lager på lager. jag vill se hur det ser ut under om jag ska lägga om.

12. S
    Medlem Nivå 1
    -Som ny medlem lyfter jag tråden.
    Jag har ett garage, ca 4x10 m, med mycket svag lutning på taket.
    Det ligger tjärpapp på men den är över 30 år gammal och jag tycker att jag nu MÅSTE föryngra takbeklädnaden.
    Den befintintliga tjärpappen är tät, har inte sett eller känt några indikationer på nått annat, och är förmodligen av mycket god kvalitet. Den har små små platta fliskorn på ovansidan men de finns stora områden där det har försvunnit och som ligger i hängrännan i stället.
    Hantverket tycks vara väl utfört för över 30 år sedan.
    Emellertid så ser taket gammalt och väderbitet ut nu.

Vad är lämpligt att göra?
    Kan jag rulla ut ny tjärpapp på den befintliga tjärpappen? (Nåja, det får en hantverkare göra isf)
    Finns det några andra metoder?
    Jag funderade på att lägga ett plåttak över....men, hmmm.....

Tips och råd mottages tacksamt!!

13. J
    Medlem Nivå 3
    Hejsan jag skulle tagit in ett par offerter från entreprenörer om att lägga om ditt tak! Som jag läst innan verkar en del vara lite emot att ta in hjälp men en del saker ska man låta bli! Ett misslyckat takarbete kan ställa till stora följdskador . En entreprenör som sammarbetar med tätskicktsgarantier i Norden ab kan ge dig bra garantier så har du ett tryggt tak som bör hålla i många år . Och en sak till tjärpapp finns inte utan nu är det en. Polyester gummiblandning som är elastiskt ock klarar nordiska väder förhållande :) så nu har man fått vara viktigpetter oxå så här bakom skärmen ;) lycka till

14. S
    Medlem Nivå 1
    -Tack för svar!
    Ja, orsaken till att jag frågar är att jag vill veta så mycket som möjligt om vad som är vettigt att göra med mitt tak. Om jag är helt okunnig så ökar ju risken att taket åtgärdas felaktigt eller att det blir onödigt dyrt när jag kontaktar en yrkesman. För att kunna bedömma en offert så behöver jag förkovra mig i ämnet "takläggning".

Var och tittade på Hornbach och där hittade jag något som kallades "Självtäck 5000". Den är väldigt lik den papp som ligger på mitt tak nu.

Men......fler synpunkter ? !! :)

15. titanium
    Medlem · Nivå 9
    Det finns självtäcksystem som är enkla att lägga själv: Mataki, Trebolit eller Icopal.
    De har bra beskrivningar och på ett garage skulle jag inte tveka att lägga det själv. http://www.icopal.se/upload/icopals...oduktinformation/icopal_broschyr_tatskikt.pdf eller http://www.vulcanite.se/upload/vulcanitese/monteringsanvisningar/ytpapp_p_3_gr_resp_14gr.pdf Speciellt om du redan har ett fungerande tak att lägga det på så är det smidigt. Om du dessutom har tillgång till tryckluft och köper en billig takpappspistol http://www.verktygsboden.se/spik-dyckertpistoler/pappspikpistol så går det snabbt och du slipper blånaglar :)
    Lägg taket när det är lagom varmt. För stekhett och du får problem med lite sladdrig papp och fotavtryck där du stått för länge eller fått för mycket takklister. För kallt och det blir lite jobbigt att få ut den sista biten och fästa den mot fotplåten. (Då kan en gasolbrännare vara bra för att förvärma plåten lite.)

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: