Jag behöver råd på hur jag ska hantera situationen som vi har hamnat i.

Vi hade en EcoZenith i250 i kombination med EcoAir 408, båda installerade 2015. I slutet av november började jag se att elpatronen på i250 fick gå in och stötta upp oftare än vad jag tyckte att den hade gjort tidigare vintrar vid samma temperatur. Efter kontakt med en värmeteknikfirma byttes en trasig suggasgivare ut.

Det blev dock inte bättre efter det så efter några dagar tog jag ny kontakt med värmeteknikfirman, som kom på nytt besök dagarna innan jul. Då konstaterades att hetgasgivaren visade fel och de bytte ut den också.

Efter det fortsatte jag att övervaka systemet och logga en massa värden i en excel-fil. Jag tyckte fortfarande inte att systemet presterar som det hade gjort tidigare. (Tyvärr har jag inga siffror från tidigare vintrar att jämföra med. Så säker kan jag inte vara.) Brytpunkten för när elpatronen behövde gå in och stötta upp verkade ligga kring -2 grader. Vilket jag inte upplever har behövts tidigare år.

Jag är fullt medveten om att behovet av extra värmning från elpatronen varierar från hus till hus och beror på storlek på huset, isolering, antal personer i hushållet m.m. (i vårt fall boyta ca. 140 kvm, plus delvis uppvärmd källare. Radiatorer, ingen vattenburen golvvärme. Ingen modern isolering. 2 vuxna, 2 barn (15 resp. 12 år)). Att det därför är svårt att säga vad som är rimligt. Men om man tittade på temperaturdifferensen mellan inkommande och utgående vatten till värmepumpen så började den sjunka redan vid ungefär -1 graders utomhustemperatur.

Jag tog i alla fall ny kontakt med värmeteknikfirman (som också fick mina loggade värden) efter nyår och bokade in ett nytt besök, för att på deras inrådan kontrollera köldmediat i EcoAir’en. De konstaterade då att torkfiltret hade gått sönder och läckt ut media i kylkretsen, vilket hade lett till att kompressorn var skadad/skrot och hela EcoAir’en behövde bytas ut. Vilket de gjorde nu i fredags. Mot en ny av samma modell.

Efter knappt två dygns drift av den nya EcoAir’en kan jag konstatera att det fortfarande inte känns tillfredsställande. Med temperatur på -2 till -4 så behöver elpatronen fortfarande gå in till och ifrån. När shuntfördröjningen (som är satt på 160 min) går ut så startar elpatronen och hjälper till i 1,5-2 tim. Sedan börjar vattentemperaturen i systemet sakta att sjunka, tills shuntfördröjningen har löpt ut igen. Och så rullar det på

Med ny EcoAir på plats utan större förbättring när det gäller behovet av stöd från elpatronen så vet jag inte vad ska göra. Som jag har varit inne på tidigare så har jag inga siffror från tidigare vintrar att jämföra med så jag kan inte säga hur systemet har presterat tidigare.

Efter mycket bakgrundsinfo kommer här några frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig att fundera kring.

1. Är det normalt att elpatronen behöver gå in och hjälpa till redan vid -2 till -4?

2. Finns det något annat i systemet som kan behöva justeras, för att värmepumpen ska kunna prestera bättre? T.ex. samspel EcoZenith/EcoAir, cirkulationspump m.m.. När de bytte värmepumpen bytte de den bara rakt av. De gjorde vad jag vet inga justeringar i systemet utan utgick väl ifrån att tidigare inställningar var bra.

3. Eller behöver vårt hushåll egentligen en kraftigare värmepump?

När det konstaterades att den gamla EcoAir 408 behövde bytas offererade värmeteknikfirman en likadan. Jag frågade dock om det var den de skulle rekommendera till ett sånt hushåll som vårt (vid nyinstallation) och fick som svar att EcoAir 610 M (något kraftigare och med frekvensstyrning) skulle kunna vara ett alternativ. Eftersom vi inte hade några indikationer på att 408’an inte hade räckt till tidigare år så valde vi ändå den. Nu när den är på plats och inte tycks prestera efter vad man (jag) förväntar känns det som att vi gjorde en tabbe och borde ha valt 610’an.

4. Jag antar att det inte finns någon ”bytesrätt” på värmepumpar va?

5. Tror ni att värmeteknikfirman skulle kunna överväga att ”byta in” vår, i princip, nya värmepump och sälja den vidare till någon annan kund, som ”i praktiken ny”?


Skulle verkligen uppskatta råd och tips kring vad vi kan göra.
 
  • Gilla
Bragul
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.