Byggahus.se

Hjälp - koppla på inspektionsrör?

1. S
    Medlem Nivå 2
    Hej, glad amatör är jag.. Hoppas på hjälp här.. Jag har testat att pumpa upp vatten och leda ner i röret enligt bilden, locket som ligger bredvid satt på ininnan. Det sväljer hur mycket som helst, men vågar jag göra så här permanent? Jag testade först att leda vattnet till stupröret bredvid på bilden, men där blev det 'fullt' efter en stund.
    Hoppas ni förstår vad jag är ute efter? Tack på förhand för svar!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20150312_171013.jpg

2. B
    Medlem Nivå 9
    vad är det du pumpar där?

är det inte så att detta röret är ett dräneringsrör med hål i för att få vatten in i röret, och du fyller så rinner det väl ut istället? och vid stupröret är det täta rör som går till dagvattnet. dagvattnet brukar gå till en rensbrunn innan det går vidare, och fram till den kan det ju behövas spolas rent, och i värsta fall måste du rensa rensbrunnen.

3. S
    Medlem Nivå 2
    Hej Boan, tack för snabbt svar!
    Jag får googla på rensbrunn.
    Jag vet inte hur det är draget..
    Det skumma är att om jag drar den blåa slangen till stupröret så blir det fullt efter en stund men om jag drar som på bilden så tar det 'hur mycket som helst'.

Det jag är orolig för är tex att jag skulle pumpa ut vatten i husets dräneringsrör, alltså att det är ett inspektionsrör för dräneringen..och det kan väl inte vara bra..?

Varför jag håller på är för att jag vill leda bort dräneringen från en nergrävd pool.

Redigerat 12 mar 2015 18:15
  4. S
    Medlem Nivå 2
    Hmm.. Kanske det är ett luftningsrör..?

5. P
    Medlem Nivå 2
    Är det inte en rensbrunn till dräneringen? Dvs så man kan spola ur dräneringen om det blir stopp.