Byggahus.se

hjälp...koppla 3 fas

1. A
    Medlem Nivå 1
    Nu ska vi koppla in våran nya spis och har lite svårt att förstå vad sladdarna skall kopplas!
    bifogar 2 bilder så det blir lättare att se vad vi också ser här hemma. Det kan ju inte vara så svårt att koppla in den, det är ju bara 3 sladdar det handlar om, brun, blå och gul/grön....
    Hällen har en sladd och spisen en som jag gissar skal skarvas ihop och sen kopplas i väggen. har jag rätt?
    den gul/gröna skall sitta längst ner till höger tillsamans med den bruna! kan detta vara rätt? Den gamla spisen hade ju bara en sladd att koppla. kan någon reda ut hur sladdarna skall sitta?

2. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Det går inte med säkerhet att svara på vad tåtarna i dosan är för något utifrån bliden. På plats med ett mätinstrument är det en baggis, för någon som kan. Mitt tips är att ta dit någon som kan!

3. B
    Medlem Nivå 2
    Ta dit en elektriker... Det brukar kännas så taskigt om man har bränt upp kåken bara för att försöka spara lite pengar.

MvH
    BoBBo

4. G
    Medlem Nivå 3
    Vad jag kan se i dosan har de kopplat ihop nolla och jord. Detta är en livsfarlig koppling. Ta dit en elektriker innan det händer en alvarlig olycka.

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Det går som sagt inte att avgöra vad som är vad i din bild av väggdosan. Jag gissar dock att man har gjort en "fuljordning" iom. den korta bruna tråden som går till mitten.

(jag kan ha fel). Detta är olagligt och farligt, du måste kalla dit en elektriker.

Det du föreslår som antagande om hur du skall koppla är (så långt jag kan bedömma) troligen felaktigt och om du gör det blir spisen strömförande och någon kommer att dö.

Om det stämmer att du inte har någon riktig skyddsjord framdragen så måste du få det åtgärdat. Koppla inte in något på uttaget i sin nuvarande form.

6. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Inte säkert att det är en fuljordning, kan vara enfas eller tvåfas utan nolla också...eller tvåfas med fuljordning...går som sagt inte att avgöra på distans.
    Här har vi även ett bra exempel på att färger inte alltid är att lita på, blå-blå-brun, eller är det röd...?

7. E
    Medlem · Nivå 23
    Jag TROR det är fas, nolla och skyddjord, där man helt riktigt jordar metalldosan, men när det gäller el så duger det inte med tror så ta dit en fackman.

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Det skulle ju kunna vara 2 faser och jord också, om den bruna kanske snarare är röd än brun. I så fall lär deras ugn som troligen vill ha 230V brinna upp.

9. 3
    Husspekulant Nivå 6
    Kan det inte vara så enkelt som att detta är en 230 V spis där man kan byta till en standard jordad 230 V stickpropp?

10. F
    Medlem Nivå 4
    Spis?, vad är det? Han har ju ugn och en häll, det var vad han skrev.

11. A
    Medlem Nivå 1

Tack....

OK de flesta verkar vara eniga så det blir att anlita en elektriker. Det är ju det man skall göra från början så man slipper onödiga olyckor. En spis kan man alltid köpa nytt men om en person blir skadad är det en helt annan femma. Synd bara att det skall vara så krånligt med sånt här. Det borde väl vara någon slags standard på spiskontakter kan man tycka...men det faller väl bort på nåt sätt att standarisera "problemet", så som försäkringar och val av spis bland annat!
    Nåväl, tack alla för så snabba svar!

12. H
    Moderator · Nivå 25
    Jo det finns en standard en sk. "periflexkontakt". Problemet är bara att det du har stämmer inte med standard.

13. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Av bilderna att döma har du en rätt gammal installation, saker standardiseras mer och mer över tiden, men det där verkar vara så gammalt att vare sig uttag eller färger på ledare följer någon standard.

Jag håller med om vad alla andra skrivit, det finns inte en chans i världen att gissa med ens 50% säkerhet vad som är vad. Man måste mäta sig fram i detta fall.

Bra att du tog en bild!

Förresten, välkommen till forumet.

14. J
    Medlem Nivå 9
    Jag uppfattade direkt att du har blå-blå- röd men nu är jag inte säker mer. Kan ju vara brun ochså. Men det avviker som sagt från dagens standard (och även gårdagens och förrgårdagens ;) ) så ända sättet att veta är att mäta.

15. A
    Medlem Nivå 1

äntligen spis hemma!!!!

SÅ NU ÄR DET INKOPLAT OCH JA DET BEHÖVDES VERKILGEN EN ELEKTRIKER FÖR ATT FÅ RÄTT PÅ DET!
    en fas i väggen men 3 fas till spisen....alltså fick de dra helt nya ledningar för att fixa det!
    Det är inte värt att själv försöka ge sig på det om man inte till 100 & vet vad man ger in på!!!!!!!

TACK ALLA FÖR ALLA SVARGA DYKER UPP HA DET GOTT SÅ LÄNGE OCH KEEP ON BYGGA!!!!!