Byggahus.se

Hjälp, kan jag reklamera utförd tjänst? Vad gör jag?

1. Hällvetet
    Husägare Nivå 7
    Hej!

i oktober förra året (6månader sedan) fick jag min uppfart om ca 70m2 asfalterad (finns en tråd jag skapat där du kan läsa om det).

hade problem hela arbetet igenom och bävade lite inför hur det skulle se ut till sommaren.

nu har det börjat komma igenom ogräs på 7 ställen...
    Ser ut som stora krater som spräcker asfalten.
    De flesta är på sidorna och några kanske 50cm från kanten.
    Nu är det bara mitten av april, hur ska det se ut i augusti?

företaget har sagt att de ska komma någon gång innan sommaren och laga hålen... Men är det såhär det ska gå till?
    Känner mig lurad.
    Företaget har ett organisationsnummer och F-skatt.
    Lämnar 3 års garanti.
    företaget gjorde allt arbete (grävde/markduk/bergskross och köpte allt material själva).

hjälp mig, vad ska jag göra?

2. tttomten
    Medlem · Nivå 14
    Trist situation men inte mycket att gräma sig över.
    Det verkar som företaget kommer ta ansvar i varje fall och då är det bäst att bara informera dem och låta dem bestämma åtgärd.
    Samtidigt ser du till att dokumentera med datum, info och gärna någon bild.

3. B
    Medlem · Nivå 22
    Det du kan göra för att öka chansen att de verkligen kommer är att skriva till dem att om det inte är åtgärdat innan 1 juni kommer du att ta in en annan firma för åtgärd på deras bekostnad.
    Läs på om konsumenttjänstlagen om vad som gäller.

4. Hällvetet
    Husägare Nivå 7
    okej! Lite trist bara att asfalten ska se ut som ett lapptäcke redan, borde inte styrkan i asfalten bli försvagad också?

5. Hällvetet
    Husägare Nivå 7
    Ja det skulle kunna vara något, vill däremot undvika tjafs och bråk i största möjliga mån!

6. Hällvetet
    Husägare Nivå 7
    hittar ingenstans om att jag som konsument skulle kunna ta in en annan firma och låta det ursprungliga företaget betala?
    Vore ju underbart om man kunde använda det som påtryckning..

7. B
    Medlem · Nivå 22
  8. Hällvetet
    Husägare Nivå 7
  9. B
    Medlem · Nivå 22
    Om företaget du anlitat inte åtgärdar felet så har du rätt till ett prisavdrag som motsvarar vad en annan firma vill ha för att rätta till felet. Ett sånt prisavdrag är ju samma sak som att det första företaget står för kostnaden för företag 2.

10. H
    Medlem Nivå 9
    Det ursprungliga förtaget ska ha chans att rätta till felet och göra ett fackmannamässigt arbete. Prata med konsumentvägledaren på din ort eller hållå konsument om vad som är lämpligast att göra om det inte blir bra eller om förtaget vägrar att rätta till det.

• Laddar…
  11. Hällvetet
    Husägare Nivå 7
    Såklart! Tack snälla

12. Hällvetet
    Husägare Nivå 7
    Reklamerade igår.
    Kunniga för hemskt gärna läsa vad jag skrev och komma med åsikter och hjälp. Jag är ingen mästare på att formulera mig dessvärre.
    Skrev skalle 1 ganska basis 1/4 A4.
    Skriv gärna så svarar jag med meddelandet.
    Hade gärna bjudit på fika för er tid, så är ni i Huddinge så kom förbi på en kaffe och småsnacka i det härliga vädret

13. T
    Medlem Nivå 6
    I teorin kan det vara som du skriver. I praktiken är det inte alltid så enkelt. Blir det en tvist så måste du bland annat kunna visa:
    • Att du reklamerat felet inom rätt tid och att leverantören tagit emot reklamationen
    • Att det är ett fel. Det är inte självklart att det som gemene man uppfattar som fel är ett fel.
    • Att du gett leverantören skälig tid att åtgärda felet.
    Väljer du att ta in en annan entreprenör så kan det även uppstå tvister om val av åtgärd och val av entreprenör.
    Jag skriver av egen erfarenhet här.

Till TS: Börja med att prata med leverantören och se till att de bekräftar skriftligt att de tagit emot din reklamation.

14. Hällvetet
    Husägare Nivå 7
    låter smart, har reklamerat på Mail, inte fått svar på 48h ännu men vet att mailet har kommit till rätt adress... skickade till de som 1 officiell mailadress som står på deras hemsida och 1 som stod på fakturan.
    De borde ju vilja återkoppla asap på min reklamation man kan tycka...

15. Hällvetet
    Husägare Nivå 7
    Fick inget svar på 1 vecka så skrev då att jag kommer göra en anmälan till ARN.
    Då fick jag svar inom 1h och företaget skulle komma ut morgonen därpå.
    Nu har det gått 2 dagar och företaget har varken kommit ut eller hört av sig.

tänker därför fullfölja med min anmälan till ARN.

lite frågor:

*bör jag ta in en besiktningsman innan jag gör anmälan?

*ska jag höra av mig till företaget och fråga varför de inte kom ut? Tänker att jag kanske vill ha på mailen att de inte kom ut som de skrev att de skulle?

*något annat jag bör ha i åtanke?

Att det ska strula även fast man tar referenser och åker och tittar på tidigare jobb de gjort, förstår inte att företag kan vara så oseriösa =\