4 425 läst · 22 svar
4k läst
22 svar
Hjälp! Jag klippte kablar. Bergvärmepumpen blev sur på mig…
jag köpte ett Ngenic Tune-system för att kunna styra vår bergvärmepump. En IVT Greenline HE 11.
Följde systemets installationsguide till punkt och pricka. Sista steget är att klippa ute givaren och koppla in deras dosa. Jag gör exakt som beskrivet. Slår på pumpen - larm för att den inte får kontakt med utegivaren.
Gör om proceduren flera gånger. Ingen skillnad.
Kopplar ur Ngenic Tune-systemet och kopplar ihop utegivare med pumpen igen som det var förut. Samma larm är kvar!
Har kontrollerat utegivaren, den har inte påverkats, inget har lossnat eller så.
Kliar mig i huvudet - det har ju inte bra. Alla tips uppskattas! Om någon har tips som leder till att systemet funkar så swishar jag en hundring till valfritt välgörande ändamål.
Följde systemets installationsguide till punkt och pricka. Sista steget är att klippa ute givaren och koppla in deras dosa. Jag gör exakt som beskrivet. Slår på pumpen - larm för att den inte får kontakt med utegivaren.
Gör om proceduren flera gånger. Ingen skillnad.
Kopplar ur Ngenic Tune-systemet och kopplar ihop utegivare med pumpen igen som det var förut. Samma larm är kvar!
Har kontrollerat utegivaren, den har inte påverkats, inget har lossnat eller så.
Kliar mig i huvudet - det har ju inte bra. Alla tips uppskattas! Om någon har tips som leder till att systemet funkar så swishar jag en hundring till valfritt välgörande ändamål.
Jag raderade felkoderna, stängde av strömmen och startade om igen. Fick så en ny felkod med ny tidsangivelse.useless skrev:
Har testat både att tvinna och använda klämmor, samma resultat.
Har skalat ca 15 mm.
Det här blev lite för avancerat för min del, men jag förstår hur du menar. Det skulle kunna bli kinkigt om man kopplar på extrasystemet som har en massa mer kabel i teorin, men det blir ju samma fel även i ”återställt” läge. 🤔Purre skrev:
Om du inte har något mätinstrument kan du testa att skruva lös givaren från sockerbiten och sätta den direkt på plinten i värmepumpen där kabeln sitter. Får du ett rimligt mätvärde så funkar givaren och du får felsöka kabeln istället.
Vilka trådar kopplade du in i Ngenic Tune?C ConnyN skrev:
Exakt hur koplade du in den?
Hur är kabeln inkopplad i värmepumpen?
Där hade vi svaret!K KMNelhas skrev:
När jag drog loss utegivarens sladd så var det en av de små märlorna som de fäst kabeln i väggen med, som trycktes till mot kabeln och gjorde ett litet hål i den. Det kan väl inte vara någon fara, tänkte jag. När jag sen hade mätt upp kablarna och skalade så kunde jag dra till lite i den blåa kabeln så den kom ut några milliliter till. Tänkte inte nåt på detta förrän jag läste din kommentar!
Det gick att dra ut 30 cm blå kabel - visst var det kabelbrott! 😝
Nu har jag hittat en julgransslinga som fick sätta livet till. Klippte till en meter kabel, kannibaliserade lite och kopplade in. Succé - kontakt och allt funkade!
Som lök på laxen så körde jag så klart skruvmejseln i pekfingret när jag stod och skulle koppla in allt i utegivaren, två meter upp på en stege i skymningen. Men nu funkar det, så jag är så nöjd och glad!
Säg vilken välgörande organisation du föredrar, så får de en hundring i Swish av mig.
Tack till alla som engagerat sig och hjälpt till, uppskattar er alla! ❤️
Jag röstar som alltid påC ConnyN skrev:
Läkare utan gränser.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan var det fel installerat från början, man bör använda alla 4 ledarna parallellt 2 och två.
Typ: De 2 mörkaste tvinnas ihop och de 2 ljusaste likaså.. redundans.
Redigerat: