jag köpte ett Ngenic Tune-system för att kunna styra vår bergvärmepump. En IVT Greenline HE 11.

Följde systemets installationsguide till punkt och pricka. Sista steget är att klippa ute givaren och koppla in deras dosa. Jag gör exakt som beskrivet. Slår på pumpen - larm för att den inte får kontakt med utegivaren.

Gör om proceduren flera gånger. Ingen skillnad.

Kopplar ur Ngenic Tune-systemet och kopplar ihop utegivare med pumpen igen som det var förut. Samma larm är kvar!

Har kontrollerat utegivaren, den har inte påverkats, inget har lossnat eller så.

Kliar mig i huvudet - det har ju inte bra. Alla tips uppskattas! Om någon har tips som leder till att systemet funkar så swishar jag en hundring till valfritt välgörande ändamål.

• Närbild av bergvärmepumpsskärm med larmmeddelande om avbrott på givare T2 ute; röd lampa lyser överst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller i kopplingar och kablar, troligen från en bergvärmepumpinstallation med Wago-kontakter, mot en trävägg.
    Skapa konto
  • Kopplingsdosa för bergvärmepump med synliga kablar och givare monterad på röd trävägg.
    Skapa konto
Utegivaren borde vara ett PTC-motstånd som ändrar resistans efter temperatur. Så jag skulle börja med att ohm-mäta motståndet och sen en bit i taget på kabeln för att se om det går att få mätvärde var efter.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
NTC för att vara exakt...
Är det inte så enkelt att larmet behöver kvitteras?
Är kablarna tillräckligt mycket skalade? Har du testat att tvinna ihop sladdarna istället för att använda toppklämmorna?

• Gilla
Ulltand och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
NTC för att vara exakt...
Är det inte så enkelt att larmet behöver kvitteras?
Är kablarna tillräckligt mycket skalade? Har du testat att tvinna ihop sladdarna istället för att använda toppklämmorna?
Jag raderade felkoderna, stängde av strömmen och startade om igen. Fick så en ny felkod med ny tidsangivelse.

Har testat både att tvinna och använda klämmor, samma resultat.

Har skalat ca 15 mm.

• Haha
JonasAndersson2
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Utegivaren borde vara ett PTC-motstånd som ändrar resistans efter temperatur. Så jag skulle börja med att ohm-mäta motståndet och sen en bit i taget på kabeln för att se om det går att få mätvärde var efter.
Det här blev lite för avancerat för min del, men jag förstår hur du menar. Det skulle kunna bli kinkigt om man kopplar på extrasystemet som har en massa mer kabel i teorin, men det blir ju samma fel även i ”återställt” läge. 🤔

Ja lägger du till kabel kan du få problem men det skulle innebära några hundra meter kabel typ och att du då kommer få ett värde som är felaktigt mot temperaturen så den kommer reglera fel. Inget annat brukar hända.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Givaren är på 4,7 kohm, så det behövs ganska många kilometer kabel för att värmepumpen ska missta det som ett avbrott.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Okej, så i teorin borde allt vara grönt. Min vanliga tur att det här strular nu…

Bästa svaret

Testa att klippa av lite till och skala om. Kanske har du fått ett kabelbrott någonstans?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Koppla ihop alla 4 kablar färg till färg så du är säker på alla kablar går hela vägen mellan utgivaren och pumpen.

Om du inte har något mätinstrument kan du testa att skruva lös givaren från sockerbiten och sätta den direkt på plinten i värmepumpen där kabeln sitter. Får du ett rimligt mätvärde så funkar givaren och du får felsöka kabeln istället.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
C ConnyN skrev:
Följde systemets installationsguide till punkt och pricka. Sista steget är att klippa ute givaren och koppla in deras dosa. Jag gör exakt som beskrivet. Slår på pumpen - larm för att den inte får kontakt med utegivaren.
Vilka trådar kopplade du in i Ngenic Tune?
Exakt hur koplade du in den?

Hur är kabeln inkopplad i värmepumpen?

Kolla så kabeln till utetempmätaren inte glappar där den sitter fast i värmepumpen. Kan ju ha halkat lite när du klippt och skalat längre bort.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
K KMNelhas skrev:
Testa att klippa av lite till och skala om. Kanske har du fått ett kabelbrott någonstans?
Där hade vi svaret!

När jag drog loss utegivarens sladd så var det en av de små märlorna som de fäst kabeln i väggen med, som trycktes till mot kabeln och gjorde ett litet hål i den. Det kan väl inte vara någon fara, tänkte jag. När jag sen hade mätt upp kablarna och skalade så kunde jag dra till lite i den blåa kabeln så den kom ut några milliliter till. Tänkte inte nåt på detta förrän jag läste din kommentar!

Det gick att dra ut 30 cm blå kabel - visst var det kabelbrott! 😝

Nu har jag hittat en julgransslinga som fick sätta livet till. Klippte till en meter kabel, kannibaliserade lite och kopplade in. Succé - kontakt och allt funkade!

Som lök på laxen så körde jag så klart skruvmejseln i pekfingret när jag stod och skulle koppla in allt i utegivaren, två meter upp på en stege i skymningen. Men nu funkar det, så jag är så nöjd och glad!

Säg vilken välgörande organisation du föredrar, så får de en hundring i Swish av mig.

Tack till alla som engagerat sig och hjälpt till, uppskattar er alla! ❤️

• En hand håller flera avskalade kablar, inklusive en lång blå kabel, framför en del av ett verktyg eller en maskin.
    Skapa konto
  • Skärmbild av en installationssida för Ngenic Tune som visar statuskontroll av värmesystem, gateway, innegivare och styrdosa, alla med gröna ikoner.
    Skapa konto
  • Display med temperatur och husikon på värmesystem, med en stor knapp och knappar för mode och meny. Grön indikatorlampa ovanför displayen.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Alfredo och 24 till
  • Laddar…
C ConnyN skrev:
Säg vilken välgörande organisation du föredrar, så får de en hundring i Swish av mig.
Jag röstar som alltid på
Läkare utan gränser.

QR-kod och information för att Swisha en gåva till Läkare utan gränser via Swish-appen med instruktioner.
Skapa konto

Sedan var det fel installerat från början, man bör använda alla 4 ledarna parallellt 2 och två.

Typ: De 2 mörkaste tvinnas ihop och de 2 ljusaste likaså.. redundans.

Redigerat:
  • Gilla
Daniel Gr och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.