1 799 läst · 11 svar
2k läst
11 svar
hjälp, jag klantade till det. :/
håller på att montera ett ikea kök. satte överskåpen först men till min förtvivlan har jag nu märkt att jag missat sätta täckskiva på ett högskåp! detta medförde att det blev en glepa mellan två stommar. ca 1-1.5 cm.. nu undrar jag hur jag ska lösa detta. går ju inte att plocka ner allt och börja om. kan man kanske kapa täckskivan och försöka pilla in den i glepan?
sen till en annan fråga. vi har avloppsröret som kommer från hörnet, men själva diskhon är lite mer i mitten. går det att lägga röret och ledningarna under skåpen eller ska man göra hål i skåpet som är mellan diskhon och hörnet?
många frågor, tacksam för svar
sen till en annan fråga. vi har avloppsröret som kommer från hörnet, men själva diskhon är lite mer i mitten. går det att lägga röret och ledningarna under skåpen eller ska man göra hål i skåpet som är mellan diskhon och hörnet?
många frågor, tacksam för svar
Kan du tänka dig att leva med det så gör så gott du kan och få det till att se bra ut men många gånger är det värt att rätta till detta på riktigt sätt, alltså plocka ner skåpen. Mycket slit men när det är över så sitter det där för en lång tid framöver. Se det som en erfarenhet då.
På fråga nr2 går det jätte bra att lägga rören under skåpen för man vill ju inte se dem sen men tänk på lutningen. Vi gjorde så i våran sommarstuga, funkar jätte bra! Lycka till!
På fråga nr2 går det jätte bra att lägga rören under skåpen för man vill ju inte se dem sen men tänk på lutningen. Vi gjorde så i våran sommarstuga, funkar jätte bra! Lycka till!
tack för svaren!
har nog bestämt mig för att plocka ner skåpen och göra om. även om det inte syns så stör man sig på det för man vet att det inte är rätt.
har då en till fråga. kan man spackla igen hålen som är gjorda och borra om. hålet flyttas ca 1,5 centimeter men är ändå rädd att hålen kommer gå ihop med varandra. ska man fylla i hålen på något sätt?
då blir det att dra ledningarna under! verkar ju toppen!
har nog bestämt mig för att plocka ner skåpen och göra om. även om det inte syns så stör man sig på det för man vet att det inte är rätt.
har då en till fråga. kan man spackla igen hålen som är gjorda och borra om. hålet flyttas ca 1,5 centimeter men är ändå rädd att hålen kommer gå ihop med varandra. ska man fylla i hålen på något sätt?
då blir det att dra ledningarna under! verkar ju toppen!
Spackla och låt det torka så borde det inte bli några problem. Låt skruven och pluggen vara lite överdimensionerade för man ska kunna lägga mycket i skåpen utan att behöva tänka på att det skulle vara risk för ras. Lycka till nu!
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 248 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 248 inlägg
Har du känsligt underlag i väggen kan det bli problem att flytta hålet en så liten bit som 1-1,5 cm men det bör inte vara något problem. Har du kortlingar/regel bakom är det lugnt. Är det gipsskiva är det ok men använd då toggler med vingarna horisontellt. Håller bättre än Molly. Det finns även en "supertoggler" med ännu bredare vingar. Är det tegel/betong/puts fyller du hålen med tex husfix så är det lugnt.
Annars kan du faktiskt åka till IKEA och köpa extra upphängningsbeslag och montera dessa under de gamla beslagen (du måste då borra nua hål i skåpbaksidan) så flyttar du fästpunkten tillräckligt långt för att det med säkerhet inte ska vara något problem.
Visserligen får du dubbla upphängningsbeslag om du låter de gamla sitta kvar för att täcka hålen men det är inget man tänker på. Du kan även spackla igen de gamla hålen med polymerfiller. Blir knappt synbart men inte heller perfekt.
Annars kan du faktiskt åka till IKEA och köpa extra upphängningsbeslag och montera dessa under de gamla beslagen (du måste då borra nua hål i skåpbaksidan) så flyttar du fästpunkten tillräckligt långt för att det med säkerhet inte ska vara något problem.
Visserligen får du dubbla upphängningsbeslag om du låter de gamla sitta kvar för att täcka hålen men det är inget man tänker på. Du kan även spackla igen de gamla hålen med polymerfiller. Blir knappt synbart men inte heller perfekt.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 248 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 248 inlägg
Husfix är relativt mjukt jämfört med betong så borrar du väldigt nära (cc1-1,5 cm) finns det risk att borren "drar snett" in i det gamla hålet.granken skrev:
Moderator
· Stockholm
· 51 976 inlägg
Men har IKEA slutat med de justerbara upphägningsbeslagen? Nu är det säkert 15 år sedan jag monterade ett IKEA kök i vårt förra hus, men då (och långt senare vet jag) så hade IKEA som enda kökstillverkare ett upphängningsbeslag som gick att justera ca 2cm i varje riktning. Det var en plåtvinkel med ett stort hål i och sedan en rektangulär plåtbricka som skruven gick igenom, brickan hade "hullingar" som grep in i spår på beslaget.
jo dom går att justera lite åt varje håll men nu har ett nytt problem dykt upp och det är att täckskivan inte ens får plats i glepan :S måste ha mätt fel med några millimeter. har provat pressa in den men då börjar dom andra skåparna att bukta och det är inte så snyggt. nu blir det nog att tillverka något själv för att täcka glepan och försöka fixa skåpet där täckskivan skulle ha suttit lite snyggt. surt, men men. man lär väl av sina misstag?
Liknande trådar
-
Hjälp mig hitta modell/instruktionsboken till denna Ikea diskmaskin
Vitvaror -
Hej! kan någon här hjälpa mig med att rita en manöverkretsschemma till
El -
Hjälp med 12V solcell med batteri till stuga
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Hjälp med luftvärmepump till svärmor
Värmepumpar -
ASSAB DYBLOY 565 låshus. Låset haka upp sig på halvöppet. Öppnade låset men får inte ihop igen. En sprängskiss vore till hjälp. Tackar!
Fönster & Dörrar