Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Hjälp, jag har ärvt 10 000 brädstumpar!

1. Kasper i Malmö
    Medlem · 72 inlägg
    Hej, som trådnamnet beskriver så har jag ärvt ca 10 000 brädbitar 50-100 cm i olika dimensioner och kvaliteter (morbror i Småland /sågverk/ev mental ohälsa osv don’t ask).

Hur använder jag detta bäst? Kan jag sätt ihop nån slags prefab-vägg eller liknande och sälja? Synd att bränna allt.

Jag har också gått i tankarna på att köpa en tomt och bygga sommarhus på men det går väl inte att skarva ihop stumparna till fulla längder som det går att bygga hus av?

Hjälp!:rofl:

2. raveper
    Hobbysnickare · västragötaland · 4 350 inlägg

raveper

Hobbysnickare
    Jo det går nog att bygga med. Se bara till att det inte blir några generalskarvar.

3. B
    Allvetare · Stockholm · 9 260 inlägg

b8qPremiumikon: Hand

Allvetare
    Finns vissa som byggt trädäck som liknar stavparkett, liksom; 50 cm bitar i fiskbensmönster. Kanske du kan använda dina bitar till nåt liknande?

4. F
    Medlem · Östergötland · 3 278 inlägg

fribygg

Medlem
    Kan du inte använda dem till ved?

Att skaffa utrustning för att fingerskarva bitarna till hela längder eller press för att limma ihop dem till limträbalkar wtror jag blir för dyrt och komplicerat. Småstugor byggda av brädstumpar, typ kollonistugor och gamla sommarstugor brukar ju av folk som köper eller ärver dem ofta anses vara fuskbyggen och inte värda att bygga vidare på eller renovera.

5. S
    Medlem · Norrbotten · 321 inlägg

spendera

Medlem
    Mitt förslag är att du bygger fågelholkar av brädorna, storleken på holken kan anpassas efter flera olika fåglar.

6. D
    Renoverare · Stockholm · 1 105 inlägg

Dublin

Renoverare
    Starta business som fågelholkförsäljare och sälj plankstumparna till orimligt högt pris i smart marknadsförda gör-det-själv satser - kan kanske vara vägen till din första miljon :cool:

7. F
    Medlem · Östergötland · 3 278 inlägg

fribygg

Medlem
    Med nuvarande tolkning av artskyddsförordningen kan man kanske hamna i onåd hos Sveriges drygt 300 000 skogsägare om man ytterligare ökar antalet fåglar.

8. G
    Besserwisser · Växjö · 427 inlägg

GVR4

Besserwisser
    Tillverka godsanpassade lastpallar kanske?

9. Mikael_L
    Medlem · 43 639 inlägg
    Är det vanligt byggvirke (gran/fur) så är nog ved bland det vettigaste alternativen.
    Är det möbelsnickerivirke så är det en annan femma.

I båda fallen kan man överväga att skänka valfri mängd till någon skola till deras träslöjd.
    Jag skänkte bort 1 kubik list och virke till närmaste skolan. Att få betalt där finns inte med på kartan, de kan nog knappast ordna det utan att det kommer bli en utredning om vad för slags mygel det handlar om.

10. A
    Byggveteran · Skåne · 1 208 inlägg

Argastesnickaren

Byggveteran
    Ett bra tips till alla som bygger här inne är ju att precis som du att kunna skänka till en skola.
    Fick 2 pallar glaserad tegel över som jag skänkte till vår bygg och anläggnings linje för några år sedan.
    Dom blev skitglada
    Inget dom hade råd att köpa in och dom kunde användas i utbildningen för att lägga upp och plockas ner på ett tak tills det bara var skrot kvar.
    Så istället för att slängas kom det till användning:)

11. Kasper i Malmö
    Medlem · 72 inlägg
    Snälla, utveckla. Tips och trix välkomnas! Det låter intressant

• Laddar…
  12. Kasper i Malmö
    Medlem · 72 inlägg
    åh fasiken. Är det ens möjligt att fingerskarva en fasad utan att det spricker?

13. Kasper i Malmö
    Medlem · 72 inlägg
    haha bra idé!

• Laddar…
  14. K
    Självbyggare · Skåne · 2 658 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Hur breda är brädbitarna?

15. Kasper i Malmö
    Medlem · 72 inlägg
    Allt från ca 70 - 145 tror jag. Har faktiskt inte sett dem live än, körde FaceTime med morsan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.