Hej, som trådnamnet beskriver så har jag ärvt ca 10 000 brädbitar 50-100 cm i olika dimensioner och kvaliteter (morbror i Småland /sågverk/ev mental ohälsa osv don’t ask).
Hur använder jag detta bäst? Kan jag sätt ihop nån slags prefab-vägg eller liknande och sälja? Synd att bränna allt.
Jag har också gått i tankarna på att köpa en tomt och bygga sommarhus på men det går väl inte att skarva ihop stumparna till fulla längder som det går att bygga hus av?
Hjälp!![]()
-
Medlem · 72 inlägg 18 apr 22:1118 apr 22:11 #1
-
18 apr 22:20 #2
Jo det går nog att bygga med. Se bara till att det inte blir några generalskarvar.
- Laddar…
-
18 apr 22:26 #3
Finns vissa som byggt trädäck som liknar stavparkett, liksom; 50 cm bitar i fiskbensmönster. Kanske du kan använda dina bitar till nåt liknande?
- Laddar…
-
18 apr 22:28 #4
Kan du inte använda dem till ved?
Att skaffa utrustning för att fingerskarva bitarna till hela längder eller press för att limma ihop dem till limträbalkar wtror jag blir för dyrt och komplicerat. Småstugor byggda av brädstumpar, typ kollonistugor och gamla sommarstugor brukar ju av folk som köper eller ärver dem ofta anses vara fuskbyggen och inte värda att bygga vidare på eller renovera.- Laddar…
-
18 apr 22:31 #5
Mitt förslag är att du bygger fågelholkar av brädorna, storleken på holken kan anpassas efter flera olika fåglar.
- Laddar…
-
18 apr 22:32 #6
Starta business som fågelholkförsäljare och sälj plankstumparna till orimligt högt pris i smart marknadsförda gör-det-själv satser - kan kanske vara vägen till din första miljon
-
18 apr 22:36 #7
- Laddar…
-
-
19 apr 07:03 #9
Är det vanligt byggvirke (gran/fur) så är nog ved bland det vettigaste alternativen.
Är det möbelsnickerivirke så är det en annan femma.
I båda fallen kan man överväga att skänka valfri mängd till någon skola till deras träslöjd.
Jag skänkte bort 1 kubik list och virke till närmaste skolan. Att få betalt där finns inte med på kartan, de kan nog knappast ordna det utan att det kommer bli en utredning om vad för slags mygel det handlar om.- Laddar…
-
Byggveteran · Skåne · 1 208 inlägg 19 apr 07:3419 apr 07:34 #10
Fick 2 pallar glaserad tegel över som jag skänkte till vår bygg och anläggnings linje för några år sedan.
Dom blev skitglada
Inget dom hade råd att köpa in och dom kunde användas i utbildningen för att lägga upp och plockas ner på ett tak tills det bara var skrot kvar.
Så istället för att slängas kom det till användning- Laddar…
-
Medlem · 72 inlägg 19 apr 07:42
-
Medlem · 72 inlägg 19 apr 07:4319 apr 07:43 #12
-
Medlem · 72 inlägg 19 apr 07:44
-
-
Medlem · 72 inlägg 19 apr 07:4819 apr 07:48 #15