Byggahus.se

Hjälp isoleca

1. G
    Medlem · Skåne · 4 inlägg

greberg

Medlem
    Hej

Har ett litet problem som jag inte riktigt vet hur jag skall lösa. Vi har tänkt att bygga vårt hus i Isoleca där väggens höjd kommer vara 2750 mm. Fönstren som vi skall ha är på 2500 mm detta medför att vi endast har 250 mm över fönstret. Som jag förstår det så vill isoleca systemet sätta en lättklinkerbalk över fönstret på 200 mm (standard) och sedan lägga u-balken (200 mm) på denna vilket skapar 400 mm vilket vi inte har.

Vi kan inte höja taket så frågan är om jag måste minska fönstren till 2300 mm (Standard 100 mm intervall) för att sedan lägga lättklinkerbalk + passblock + U-block 450 mm eller om jag kan beställa en isoleca balk på 250 mm och använda den som lättklinkerbalk och u-block.

Se bild

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Untitled 2.jpg

Någon som har erfarenhet av detta? Kan ju inte vara första gången man inte har 400 mm tillgodo över fönstren

Med vänliga hälsningar
    Peter

2. G

greberg

Medlem
    Svar enligt Finja:

Man murar upp till 2500mm. Över fönster sätts en balk, över väggarna sätts u-block. Sen delar man ett 70 mm passblock och murar en kant på balken så att det blir som ett u. Höjer även u-blocken runt om så att vi får samma höjd.
    Men man måste kolla på taklasten mm. Får vi en takstol över ett fönster mm så är det möjligt att detta inte funkar vilket en konstruktör måste titta på.

3. P
    Medlem · Stockholm · 181 inlägg

psau

Medlem
    Eller struntar du i balken ovan fönstret och lägger en I-Balk i Ublocket som tar din taklast, IBalken blir ingjuten i ublocket och klarar bra med last.
    Beräkningsmässigt så beräknar du den lättast som en betongbalk.

/Peter

4. G

greberg

Medlem
    Lösningen blev att sänka fönster till 2400 med en i-balk och sedan u-block över. Så nu har vi 400 mm över fönster istället vilket fungerar bra. Vid större partier (3600 mm och större) så har vi två i-balkar istället.

http://vartnyahus.tumblr.com

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.