14 903 läst · 22 svar
15k läst
22 svar
Hjälp! Installation av golvvärme läcker luft.
Ser ut som LKs grejor. Tryck med vatten, mycket enklare. Kan köpa en från RR för ca 1500 eller bor de runt Göteborg kan du låna min. Tryck först upp till 8,6bar i 30 min för att vidga pex röret. I detta skeende gör det inte så mycket om du tappar lite tryck, det är inte hör det skall vara stabilt. Nästa steg är att sänka till 4,5bar i 90min. Du bör nu se att trycket ökar något när slangen drar ihop sig. Det skall sen stabiliseras någonstans mellan 4,5-5,5bar.

Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 15 575 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 15 575 inlägg
All provtryckning idag går efter beräkningstrycket x 1,43. Inget annat!
Alltså:
Värme 6,0 x 1,43 = 8,58 bar
Vatten 10,0 x 1,43 = 14,3 bar
LK:s protokoll för provtryckning av golvvärme:
http://www.lksystems.se/globalasset...l-tryck--och-tathetsprovning-ifyllbar-pdf.pdf
Alltså:
Värme 6,0 x 1,43 = 8,58 bar
Vatten 10,0 x 1,43 = 14,3 bar
LK:s protokoll för provtryckning av golvvärme:
http://www.lksystems.se/globalasset...l-tryck--och-tathetsprovning-ifyllbar-pdf.pdf
Medlem
· Västra Götaland
· 1 864 inlägg
krilleman_215 skrev:
LK:s är så (och säker vatten) men det är inget myndighetskrav. Min Nibe 750 har en säkerhetsventil för värmekretsen som löser ut vid 2,5 bar och driftstryck på 1,5 bar. Liiiiite onödigt med 8,58 bars provtryckning.
Bästa svaret
Vill dock också tillägga att har man varit hyfsat försiktig är det väldigt otroligt att det blivit hål på slangen. Tror mer på att någon ventil läcker. Hade definitivt testat med vatten istället för luft.
Bar placerades manometern när du testade?
Gjut även med tryck om du kan
Bar placerades manometern när du testade?
Gjut även med tryck om du kan
Tack för alla svar.
En rörmokare var här, han hade såpavatten i en sprayflaska. Sprutade på fördelaren, det började bubbla direkt på kanterna, vet inte vad dem kallas. Den andra rörmokaren hade alltså inte ens dragit åt muttern.
Allt verkar stabilt just nu, ska se ifall trycket på 1 bar behålls till imorgon. Då är det bara att köra igång och gjuta.
Tack igen.
En rörmokare var här, han hade såpavatten i en sprayflaska. Sprutade på fördelaren, det började bubbla direkt på kanterna, vet inte vad dem kallas. Den andra rörmokaren hade alltså inte ens dragit åt muttern.
Allt verkar stabilt just nu, ska se ifall trycket på 1 bar behålls till imorgon. Då är det bara att köra igång och gjuta.
Tack igen.
Liknande trådar
-
Hjälp med golvvärme (äldre) LK system
Värme allmänt -
Hjälp med installation av ny toalett
Vatten & Avlopp -
Vattenburen golvvärme. Flytande golv på isolerad betongplatta. Hjälp med idéer. (Bilder)
Värme allmänt -
Hjälp med golvvärmeinstallation
Värme allmänt -
Hjälp med installation av golvvärme
Värme allmänt