Byggahus.se

Hjälp: inkommande dränledning LÄGRE än utgående i radhuslängan

1. W
    Medlem Nivå 1
    Står med uppgrävd grund och har upptäckt att den gamla dränledningen var utförd felaktigt med fel fall. Jag har huset mitt i en radhuslänga där alla grannar vid olika tillfällen har utfört omdräneringen (tanten som då ägde mitt hus ville inte).
    Grannarna anslöt sina nya ledningar mot min befintliga vilket nu betyder att inkommande ledning från grannarna "uppströms" ligger lägre än grannarnas "nedströms" som jag ska koppla på. Jag har alltså ingen möjlighet att leda förbi uppströmsgrannarnas dräneringsvatten till nedströmsledningen (och vidare till gatan).
    Nu blir detta en flerdelad fråga.
    För det första: VAD GÖRA? jag vill helst undvika aktiv dränering med pump, ovh jag vill inte heller behöva stå för tillsyn, underhåll och elkostnad för att pumpa grannarnas vatten.
    För det andra: Vad har grannarnas dräneringsfirmor för ansvar? Ska de inte se till så dräneringen fungerar på så sätt att vattnet rinner dit det ska utan att ställa till skador på vägen? Så som det utfördes nu så var firman medveten om att de kopplade på en drygt 40 år gammal ledning (alltså teoretiskt sett uttjänad).
    För det tredje: Kan detta klassas som dolt fel? Felet är ju inte att ledningen är gammal och måste bytas (för det har jag ju räknat med) det dolda felet som jag vill hävda är den felaktiga konstruktionen med felaktigt fall.

Slutligen, har någon tips om en bra besiktningsman som kan göra en bedömning, komma fram till en bra lösning och ge en kostnadskalkyl? I Stockholmsområdet.

2. MollyMoon
    Medlem Nivå 7
    " Vad har grannarnas dräneringsfirmor för ansvar? Ska de inte se till så dräneringen fungerar på så sätt att vattnet rinner dit det ska utan att ställa till skador på vägen? Så som det utfördes nu så var firman medveten om att de kopplade på en drygt 40 år gammal ledning (alltså teoretiskt sett uttjänad)"

Var tar grannarnas vatten "uppströms" vägen i nuläget om det inte finns nåt fall? Samlas det på din tomt? Nyfiken...

3. W
    Medlem Nivå 1
    Det rinner in under min källartrapp där jag misstänker att dagvattenledningen är trasig och leder bort en stor del av dränvattnet, resten in under mitt hus.

4. MollyMoon
    Medlem Nivå 7
    jag är novis... men om man ansluter till en dagvattenledninng som villaägare, borde man inte kolla så att vattnet hamnar rätt? Jag menar, att dagvattnet rinner ut dit det ska, dvs. i brunnen utan nämnvärt spill. Det skulle ju tom. jag kunna kolla.
    Det luktar slarvjobb.
    Men frågan är, om grannens ledning är hel och din är "sönder"/fel fall.... vem ansvarar för vattnet som läcker ut? Hur höga är kraven när man ansluter.
    Ställ frågan på http://lawline.se/ där kan du få en fingervisning//MollyMoon

5. W
    Medlem Nivå 1
    Jag tror att du missförstod mig MollyMoon. Dräneringsledningen ska inte ansluta till dagvattenledningen, det är olika system och mig veterligen så är det sällan som man får koppla ihop dem. I mitt fall så tror jag att dagvattenledningen har vittrat söner på grund av (eller kanske "tack vare" i detta fallet) det dränvatten som har runnit ut i marken under källartrappen. Det gör att dränvattnet nu sipprar in i dagvattenledningen och därför inte gör mer skada än det hittills har gjort.
    Detta är dock en teori än så länge, jag vill inte gräva upp för mycket och förstöra eventuella bevis innan någon expert kommit dit.

Men i princip håller jag med dig. Firman som utför dräneringen ska se till att kolla var vattnet tar vägen, så långt det är möjligt.

6. W
    Medlem Nivå 1
    ... Och tack för länken, ska kolla.