Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hjälp inför äktenskapsförord

1. S
    Medlem · 39 inlägg

Shylst

Medlem
    Hej jag och min fästmö har många tankar kring våra olika tillgångar inför kommande giftermål. Önskar då tips och idéer kring hur vi ska lägga upp allt.

Största problemet är att jag redan har ett hus som vi gärna vill bo i tillsammans men hon har inte råd att köpa in sig för att äga hälften. Jag tänkte spontant att hon kan köpa kanske 10% och alla framtida investeringar i huset betalar hon 10% på. En annan lösning kanske kan vara att lägga om lånen på något vis?

Jag har ett hus som är värt ca 5-6milj med drygt 1miljon i lån.
    Hon har en lägenhet värt ca 2milj drygt 1miljon i lån.

Kan även tillägga att mina föräldrar gått bort och det jag ärvde har jag lagt i huset. Och sparat i olika saker, drygt 1 miljon.

Hennes föräldrar är vid liv så tänker att man då även bör skriva att det framtida arvet endast tillgår henne?

Alltså frågan är hur bör vi smidigast skriva äktenskapsförord och hur gör vi med framtida kostnader kring både boende och livet? Tex ett gemensamt konto där båda lägger in förslagsvis 50% av sin inkomst för alla gemensamma kostnader och nöjen.

• Laddar…
  2. zarkov
    Husägare · Halland · 679 inlägg

zarkov

Husägare
    Kontakta en jurist. Det kostar några tusenlappar men kommer att bespara er mycket besvär om ni går isär.

3. S
    Medlem · 39 inlägg

Shylst

Medlem
    Jo vi tänkte det men tänkte också att det kan vara bra att ha diskuterat innan så att vi inte är helt lämnade tills juristens åsikter eller vad som den personen anser rättvist. Är vi någorlunda överens innan så blir väl tiden vi anlitar en jurist kortare också vilket såklart är fördelaktigt.

4. tensiden
    Husägare · Sydöstra · 2 037 inlägg

tensiden

Husägare
    Det jag och min bättre hälft gjort vid alla köp är att skriva reverser oss emellan. Vi äger alltid 50% var, men har gått in med olika belopp. Ena parten står i skuld till den andre, men det är i princip bara vid en skilsmässa som det skulle falla ut. Minns inte hur vi formulerat, men tanken är väl att den som gick in med mest pengar skall få ur med samma summa. Resten delas på.

Men helt rätt är att faktiskt lägga ett par tusen på en jurist. Då får ni rätt råd utifrån er situation samt rätt papper att skriva på. Det är en så liten kostnad. Framförallt när det gäller hus, arv mm.

5. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 31 088 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Prata igenom om vad ni vill ska hända vid skilsmässa och om någon av er går bort. Vad ni tycker är rättvist och inte vad andra tycker är bäst.
    Det är upp till hennes föräldrar att bestämma om arvet ska vara enskild egendom genom att skriva det i ett testamente.
    Så när hon säljer lägenheten får hon ut närmare en miljon som i princip nästan räcker till det befintliga lånet och med en sån avbetalning skulle hon äga 20 % av huset ungefär. För att bestämma värdet på huset anlitar man lämpligen en värderingsman och banker brukar ha förteckningar på sådana som de godkänner. Det är inte så lätt att bedöma huspriser själv i dagens läge.

6. M
    Medlem · Skåne · 1 748 inlägg

mathiash77

Medlem
    utifrån mitt perspektiv utgår inte förhållandet utifrån ett lika partner perspektiv och det gör att ena eller andra parten hamnar i över eller underläge.

Varför inte låta din partner sätta in sin miljon på ett eget konto som hon har äganderätt på och som hon själv hanterar alla vinster från.

För din del äger du huset och även skulden på huset.

Det som går att göra är att man delar på gemensamma kostnader med en % siffra av sin inkomst, tjänar du mer betalar du % mer av era gemensamma kostnader. Detta för att ena partnern inte ska bli helt fastlåst och utlämnad till den andres lön eller givmildhet. Om en tjänar mycket mer än den andra brukar det ofta leda till att den andra får ta större ansvar hemma och får sämre pension.

När det sedan gäller renoveringar och kostnader i huset kan man dela på detta under förutsättning att vinster på huset (allt över X.X miljoner) ska delas mellan båda parter. Eller så får ägaren av huset bekosta allt själv…

Det finns många sätt att lösa det på men relationen måste bli starkare annars kommer det att sluta olyckligt ändå,

Det är mina synpunkter

7. S
    Medlem · 39 inlägg

Shylst

Medlem
    Låter toppenbra och smidigt, tack. Hur blir det då om hon säljer sin lägenhet efter ett par år? Eller går kanske lika bra att skriva reverser som triggar vid ev försäljning.

8. zarkov
    Husägare · Halland · 679 inlägg

zarkov

Husägare
    Nej, det är inga problem att göra arv till enskild egendom genom äktenskapsförord "i förväg", dvs innan det fallit ut.

Se Äktenskapsbalken, 7 kap 3 §: https://lagen.nu/1987:230#K7P3S1

En revers måste tas upp i ett äktenskapsförord/samboavtal och undantas från bodelning, annars kommer den räknas som tillgång resp skuld i en ev bodelning. Det innebär att båda parter delar på reversens värde och därmed tar tillgången ut skulden och inga pengar behöver byta ägare, dvs reversen är värdelös redan från början.

https://www.familjensjurist.se/frag...tid/reglera-agarandelar-i-huset-mellan-makar/

9. SågspånPappspikEternit
    Husägare · Småländska höglandet · 2 246 inlägg

SågspånPappspikEternit

Husägare
    Om ni inte skriver något alls blir det såhär när ni gifter er:
    All egendom tillhör den som äger den från början, även om den är giftorättsgods. I en bodelning ingår värdet av egendomen, oavsett vem av er som äger den.
    Ditt hus och hennes lägenhet är ni alltså ägare till var och en för sig. Det betyder att är du ensam lagfaren ägare till huset, kan bara du få ROT-avdrag. Men hon måste inte vara delägare i huset bara för att ni gifter er, precis som inte du behöver vara delägare i hennes lägenhet.
    Om ni skiljer er eller någon av er dör, delas nettovärdet av giftorättsgodset i 2 lika delar, oavsett vem som är registrerad ägare på hus, bilar och bankkonton.

Fundera över syftet med att skriva ett äktenskapsförord, och vad ni vill uppnå!

10. tensiden

tensiden

Husägare
    Då har hon helt plötsligt en massa pengar på fickan och ni kan justera lånet er emellan. (Förenklat)

Men det är just sådana här saker samt att det "händer saker" framförallt när man gifter sig som gör att man verkligen bör ta hjälp av en jurist som kan förklara vad som händer och vad man måste göra samt hur papperen skall skrivas. Precis det som @zarkov menar på ovan.

Tror vi betalade 3000 när det begav sig och fick då alla papper på plats inför att vi blev sambos, gifte oss, köpte hus, skaffade barn etc. Nu i efterhand har något papper eller två passerat vår redovisningsbyrå och vi skall väl säkert ta in en jurist för att se över lite saker kopplat till andra händelser i livet, men ett par tusen för att få det rätt när man hanterar belopp på både fem och tio miljoner och uppåt är väl fullt rimligt.

11. tensiden

tensiden

Husägare
    Grundfrågan är väl "vill ni båda äga lika mycket av fastigheten"? Svara på den först.

12. Tomtom79
    Medlem · Skåne · 1 684 inlägg
    Nackdelen med att en äger mer eller mindre av en fastighet man BOR i är ju att allt man gör med huset kan ses som underhåll/investering i en fastighet där bara ena parten håvar in vinsten den dag den säljs. Det kan vara alltifrån att renovera till att hålla hängrännorna rena. Det är ju en helt annan sak med en fastighet man inte använder själv, där man enkelt kan samla kostnader separat.

Hur gör du till exempel om ni målar om huset, färgen för 10 000, ska du betala den till 90% men arbetet, gör du också 90% av det och hon 10%? Osv osv osv.

Jag har inget definitivt svar på frågan men jag tror dock att enklast är att dagen D bör man kunna göra upp ett skuldebrev där din nya fru är skyldig dig en vill summa pengar så att hon "köper in sig" till 50% i huset. Därefter äger ni det 50/50 och endast hennes skuld växer med säg statslåneräntan. När hon säljer, får arv osv drar man bort det från skulden och när ett antal år gått kanske skulden är så liten i förhållande till äktenskapets längd/stabilitet, att man river pappret.

Då är ni lika stora ägare av ert gemensamma boende, ni har lika stort intresse att sköta om det, investera, underhålla, renovera osv. Jag tror på att lägga upp det så att det inte är en grund för konflikter under äktenskapets gång, men att det känns säkert att dina netto 3 miljoner i ägande inte försvinner efter ett kort äktenskap.

13. L
    Medlem · Västernorrland · 364 inlägg

lodin92

Medlem
    Nästa fråga är vill ni dela på värdeökningen gemensamt trots att hon betalat mindre. Jag skulle försökta få in i avtalet att hon betalat x samt vad de är värt nu. Sen vid skillsmässa får hon tillbaka x + viss % av värdet per år samt 50% av eventuell ökat värdering. Exakta siffror får ni fundera ut men så att ni framöver kan betala halva utgifterna var samt att få ta del av värdeökningarna gemensamt. Att hon får känna sig lika delaktig i huset är A och O för att slippa bekymmer kring det i framtiden.

• Laddar…
  14. V
    Medlem · Stockholm · 682 inlägg

Viktorbyggahus

Medlem
    Vi gjorde det enkelt för oss. Var persons egendomar är dennes enskilda egendom. Det finns en imbalans. Denne vill inte normalisera vid skillsmässa. Vid dödsfall tillfaller dock allt den andre eftersom vi har barn.

• Laddar…
  15. N
    Medlem · 2 064 inlägg
    Hur blir det då med eventuell värdeminskning?

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.