Byggahus.se

Hjälp identifiera dessa skott

1. Axbard_89
    Husägare · Kristinehamn, Värmland · 170 inlägg

Axbard_89

Husägare
    Hej!

Har fått upp några skott som jag skulle behöva lite hjälp med att lista ut vad det är för skott.
    OBS det röda på bladen är rester av falurödfärg.

2. A
    Medlem · 2 013 inlägg
    Den röda färgen tillhör väl inte växterna? Okej, ser att du skrev ett tillägg.

Det finns många liknande att välja på i det stadiet så det får bli en gissning - vallört.

3. 1
    Medlem · 11 inlägg

1nisse2

Medlem
    Är huset gammalt? I så fall kan det va torparväxten Toppklocka. En riktig skitväxt att ha men väldigt fin i sig. Sprider sig lätt men inte om möjlig att få bort.
    Är nästsn 100 på att det är Toppklocka ,har själv växten. Den trivs överallt, sprider sig med frö och rötter.

Redigerat 9 maj 06:46
  4. Mathildatiger
    Husägare · Uppsala · 128 inlägg

Mathildatiger

Husägare
    Det kan även vara knölklocka.

5. Axbard_89

Axbard_89

Husägare
    Ja den del av huset är sen 1910 och torpargrund

6. Lill72
    Medlem · Närke · 395 inlägg

Lill72

Medlem
    Tycker också det ser ut som knölklocka.

7. 1
    Medlem · 11 inlägg

1nisse2

Medlem
    ok då är det säkert torparväxt. Kan va knölklocka som någon nämde. Den är svår att få bort. Har du sett om den har blommat någon gång?

8. Axbard_89

Axbard_89

Husägare
    Nej jag har inte sett att den har blommat. Tror inte det är knölklocka.

9. 1
    Medlem · 11 inlägg

1nisse2

Medlem
    Ok knölklocka är nästan omöjlig att få bort. Mina topklockor ser ut som dina just nu. Ta bort dem är mitt råd annars har du dom över allt snart. Jag har dom i gräsmattan sedan flera år. Trots klippning kommer dom tillbaka

10. Axbard_89

Axbard_89

Husägare
    Yes, jag rensade ut allt igår efter jag tog bilden. Ska snart lägga markduk och sätta en altan över så då kanske solljuset tar resterna...

11. A
    Medlem · 2 013 inlägg
    Knölklocka har svagt tandade bladkanter vilket inte bladen på bilderna har.

https://www.hemtrevligt.se/bilder/album/1000110094/1166573/

Många av de gamla växterna säljs fortfarande av plantskolorna så växter kan vara relativt nyplanterade.

Toppklocka har smalare blad och saknar det långa bladskaft som växterna på bilden har. Det som gör identifieringen svår är att bladen ff är i det juvenila stadiet. Notera att bladskaften är håriga vilket man kan se hos vallörten, dock inte på bifogade bild.

Bilden visar toppklocka till vänster och vallört till höger, toppklockan har slätare bladyta än vallört.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSCN4588.JPG

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.