Byggahus.se
Hej,

Jag planerar att bygga kök i ett rum på första plan i vårat hus och har nu kommit till golvet. Idag ser det ut enligt följande

2015-01-14 21_25_39-skiss.odp - LibreOffice Impress.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mitt problem är dock att detta har inte fungerat så bra då boarden (masonitskivan) luktar fuktskadad och även plastmattan luktar fuktskadad undertill. Dessutom är golvet kallt.

Dock ser jag nu ingen direkt fukt på betonggolvet och efter att ha haft 1x1m plast på golvet i 24 timmar blev det ingen färgskillnad heller (kanske beror på att det är vinter nu och torrt?)?

20150114_205100.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


[video=youtube;31B7NTrRl1U]https://www.youtube.com/watch?v=31B7NTrRl1U[/video]

Någon som vet hur skall jag göra?
 
Redigerat:
S
Hur ska vi veta vad du ska göra när vi inte vet hur du vill ha det?
Vad ska du ha för golv istället?
 
Instinktivt känns det tveksamt att denna golvkonstruktion skulle ge fuktskador. Men det kan ju ha läckt igenom plastmattan (skarv, golvkant el rörgenomföring), el så har masoniten och plastmattan lagts på innan betongen hade torkat ut tillräckligt.

Hur du skulle kunna göra beror ju på vad du vill ha, (typ av golv), vilket vi inte vet än, (som tidigare noterats). Dessutom kan det vara bra att veta om t ex en höjning av golvet kan accepteras, el om det går att komma till i "torpgrunden", och även om du har vattenburen värme?
 
Hej,

Tack för svar!

Helst vill jag ha plastmatta med golvvärme. Men även klinkers med golvvärme hade varit ok, eller laminat utan golvvärme.

Golvhöjden vill jag helst inte skall bli högre (för att behålla takhöjd 2,36), men det kan höjas till 35mm från det gjutna betonggolvet utan att det påverkar något annat. Om golvet skall bli högre än så (>35mm och <75mm) kräver det att jag höjer dörren in till rummet. Och högre än 75mm vill jag helst inte gå då jag även har en balk som begränsar takhöjden ytterligare.

Jag tror inte plastmattan har legat där sedan huset byggdes så det är nog inte byggfukt. Och fukt kan inte spridit sig över hela golvet från t.ex. radioatorrören så jag är rätt säker på att nuvarande konstruktion (masonit+plastmatta) inte funkar.
 
Spånar lite utan att egentligen veta om det är bra ur fuktsynpunkt.
Finns det ventilation i utrymmet under betonggolvet ?

Varför inte blåsa ner lösull i mellanrummet (eller kanske mer fukttåliga lecakulor)
därefter spåra för golvvärme i betongplattan, - flytspackla
därefter plast - masonit/spån och sist golvmattan
eller
flytspackla efter att golvvärmeslingorna är lagda och sedan keramik direkt på betonggolvet. ?:)
 
Spindlarna verkar ju trivas iallafall!
Det tyder väl på att utrymmet inte är helt slutet, något måste dom väl äta.
 
Utrymmet under betongbjälklagret är något ventilerat vid dräneringsgrus runt om huset så inga öppna luckor utan bara rätt trög ventilation.

Eftersom det iprincip är rent berg krypgrunden där även markdränering passesar finns det väl risk att man stoppar upp denna dränering och att det istället blir jättefuktigt, och jättefuktig isolering isolerar inget vidare.

Jag tror att fukten kommer via dels fukt från berget som kommer via vatten som passerar under huset när det regnar. Samt så kommer fukten från uteluften, speciellt när temperaturen ute är högre än vad den är under krypgrunden så att det blir konsens.

Jag har antagligen ett klassiskt "krypgrunds problem" och som jag inte kan lösa på det vis man brukar göra, dvs, isolera under (eftersom det bara är 20cm mellan betongbjälklag och berget).

Och att konvertera krypgrunden till platta på mark med isolering under kräver ju att man dränerar runt huset så att ingen tillskjutande fukt kommer under huset, men det är inte så enkelt då huset står på sluttande berg (och tyvärr inte högst på berget).

Känns som att problemet inte är helt enkelt att lösa?
 
De flesta torpargrunder verkar må bättre med lite mer värme, så kanske det enklaste och bästa är att bara lägga golvvärme och toppa med klinker?
Med trög ventilation så stannar det mesta av ev spillvärme kvar i grunden och värmer upp den. Minimerar också värmeläckage åt kråkor, el kanske snarare i detta fall spindlar mm.
Inget organiskt material i golvet som kan ställa till det heller, samt lite komfortvärme om fossingarna för de toffellösa. :)
 
Finns det ingen risk att om plattan blir varm att den suger åt sig fukt då? T.ex. om det kommer in varmluft på sommaren som är fuktig så kanske den kondenserar på plattans undersida och sugs upp i konstruktionen och vidare ut i husets väggar om denna är varm?

Fast om det är väl packat med dräneringsgrus runt om huset så kanske den varma sommarluften är nerkyld innan den kommer in till torpargrunden och därmed kanske den redan har kondenserat av i dräneringsgruset?
 
Som jag ser det kan en varmare platta/bjälklag bara göra det bättre.
Fukten kondenserar mot kalla ytor, och den kallaste ytan i grunden bör ju vara markytan (året om). Med varmare bjälklag så blir det totalt sett mindre kondens-/fuktbelastning där, och alltså mindre fukt i bjälklaget.
 
Jo, under förutsättningen att luften håller sig på typ 8 grader året runt så håller jag med om att det vore bättre om plattan är varm. Om dock luften blir varm och fuktig på sommaren p.g.a. ventilation så finns det väl dock risk att plattan drar in fukt till andra konstruktionselement som är kalla.

Känns som nyckeln här är att ventilera lite på sommarn och lagom på vintern. Borde kanske täta torpargrunden mer (fast fortfarande ha bra dränering) och sätta in ett spjäll som man öppnar på vintern (<5 grader eller när absolut fuktighet är lägre ute) och stänger på sommarn (>=5 grader eller när absolut fuktighet är högre ute).
 
Redigerat:
Nu har jag räknat på att köra golvvärme direkt på betonggolvet, med 21 grader golvtemp och 8 grader i underkant betongbjälklagret, med dessa 25 kvadratmeter skulle det bli en förlustkostnad på 7600 kr per år. Visst, betongbjälklagret kanske håller sig några grader varmare än själva torpargrunden samt luften i torpargrunden kanske värms upp något men kan inte bli särskilt många grader eftersom varje gång det regnar så lär det kylas ner effektivt igen till 8 grader.

Känns lite smålurigt att få till detta så att det blir bra...?

---------------

Värmeledningstal 0,86
Area 25 m^2
Tjocklek 0,275 m
Temperaturskillnad 13 grader
Tid 8760 timmar per år
Värmepris 0,000854 kr / watt

(0,86*25/0,275)*13*8760*0,000854)=7600 kr
 
Redigerat:
warpi skrev:
Nu har jag räknat på att köra golvvärme direkt på betonggolvet, med 21 grader golvtemp och 8 grader i underkant betongbjälklagret,
Hur kom du fram till att underkant betongbjälklaget blir 8 grader?

Jag tänker att det bör bli samma temp i hela betongbjälklaget eftersom du inte har någon isolering, visserligen är det en tröghet men efter någon tid blir nog temperaturen utjämnad?
 
roland53 skrev:
Hur kom du fram till att underkant betongbjälklaget blir 8 grader?

Jag tänker att det bör bli samma temp i hela betongbjälklaget eftersom du inte har någon isolering, visserligen är det en tröghet men efter någon tid blir nog temperaturen utjämnad?
Berget och luften i torpargrunden som är ventilerad kyler ju underkant betongbjälklagret?

Funderar vidare, och om golvvärme inte används så kommer det bli nästan samma kostnad p.g.a. luften i rummet kommer värma upp golvet till något motsvarande (kanske några grader lägre men ingen jätteskillnad). Känns som att det lutar åt att det måste in något mer isolerande material.

Men hur gör man det utan att plattan blir blöt? Behövs ventilerande skikt (typ platon-matta) eller skall man satsa på något som leder fukt typ isodrän? Eller EPS-betong?
 
Redigerat:
Om det är temperaturskillnad i grunden/golvet (vilket behövs för att få ekonomi i det hela) så tror jag inte golvet behöver leda fukt, eftersom ingen fukt kommer gå den vägen eftersom RH sjunker allteftersom man kommer längre upp i plattan.

Då är frågan om ventilerande skikt behövs närmast plattan, och det är ju svårare att svara på eftersom jag inte vet hur fuktig den blir. Man kan ju förbereda anslutning för det och om man upptäcker att det behövs så är det bara att koppla på.

Så då kommer jag fram till följande förslag (550 kr/år i markförlust). Kommer detta funka? Behövs 90mm golvplatta? Eller skall man göra en tunnare platta överst (45mm som dessutom kommer vara snabbare att reglera) och istället gjuta en 45mm platta ovanpå befintliga betongbjälklagret som extra stabilisering?

2015-01-15 23_02_19-skiss.odp - LibreOffice Impress.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.