Byggahus.se

Hjälp hur ska solfångarna luta???

1. S
    Medlem · 96 inlägg

synvinkeln

Medlem
    Begriper inte varför solfångarna ska luta mellan 45-60 grader om domligger ex på mitt 27 graders tak så borde det funka bättre eller?? är ganska lost nu!!

Kan någon förklara?

mvh snickarn

2. A
    Medlem · 110 inlägg

Arne61

Medlem

Re: Hjälp hur ska solfångarna luta???

Det gäller helt enkelt att maximera ytan som solen ser, samma grundtanke som varför du ska pricka en sattelit med wokpannan. Du ska alltså stå på taket hela tiden och sakta vrida alla panelerna från morron till kväll. :) När du tröttnar på det kan det vara bra att fundera på när solen kommer åt bäst. Du kanske har bäst belysning från solen före kl 10, då kan du ta rätt på en lämplig medelriktning, typ ost-syd-ost och sedan vrida upp dem till runt 48 grader. Vill du ha max effekt runt kl 13 får du ta t.ex. 50 grader om du finns i Västergötland samt ganska prick riktning söderut. Det här är mindre kritiskt än man kan tro, så titta i första hand på hur du förvaltar den värme du får ut. Håll samlarytan ren och rören väl isolerade t.ex.

3. apersson850
    Medlem · Kronoberg · 1 474 inlägg

apersson850

Medlem

Mitt på dagen på sommaren fungerar 27° bättre än 60°. Men det är inte då du behöver optimera. Då räcker det till ändå.
    Det är resten av året, när solen står mycket lägre, som du har nytta av att solfångarna står rakare upp. Sen kan det ju se befängt ut på ett tak, men det är en annan sak. Om du bor i ett område där det krävs byggnadslov är det inte säkert att du får det, om det ser alltför industriaktigt ut.

4. S
    Medlem · 96 inlägg

synvinkeln

Medlem

ok tack för svaren! förstår principen men är osäker på om jag placerat dom då på rätta stället? har nu tre på prick söder och en mot syd/väst och i sommras var det sol från 10 till 18 på platsen där dom sitter men tänkte inte att solen dalar ju i sin bana efter årstiden :(

Hoppas det funkar vill ju inte flytta dom nu med allt jobb att få dit dom......

5. apersson850

apersson850

Medlem

Om du har en panel i sydväst gör inte så mycket. Jag kollade sen, och det gör mindre skillnad än vad jag skrev ovan.
    Däremot gör det massor med skillnad om du har något som skymmer solen. På sommaren tycker jag att du borde ha sol längre tid än vad du skriver. Är det träd eller annat i vägen? Mina, som sitter i sydsydväst, är belysta mellan 9 och 21 vid midsommartid. Nu har solen sjunkit lite i sin bana, så nu är det inte mycket kräm kvar klockan 19, men panelerna är fortfarande solbelysta då.

Mina paneler sitter ganska högt. Jag har ett träd i vägen. Det står på min tomt, så det kan jag såga ner, men det står i linje med grannens hus, som är lika högt, och han blir nog mer ledsen om jag bränner ner hans hus. Så trädet får vara kvar. Men än så länge är solen såpass högt, när den passerar träd och hus, att det inte spelar någon roll. Det är mest under vinterhalvåret som det skymmer lite. Men då är det inte mycket effekt i solskenet ändå.

6. Y
    Medlem · Västra Götalands län · 4 363 inlägg

yxis

Medlem

I teorin skulle det nog löna sig att ändra vinken på panelerna lite efter årstiderna, men i praktiken är det nog inte lönsamt.

Om man nu skulle ha en såndär anläggning som matar ner överskottssolvärme i ett bergvärmehål så kanske det lönar sig att montera panelerna så att de tar emot max värme när solen strålar som mest? Eller kanske inte :)

7. apersson850

apersson850

Medlem

Tycks ju råda stor tveksamhet om ifall det är någon god idé alls, att ladda i hålet. Tydligen stor risk att värmen flyter iväg till grannen.

8. R
    Lösvirkesbyggare · Kungsbacka, Halland · 4 184 inlägg

roli

Lösvirkesbyggare

Minsta lilla spricka i berggrunden kan ge "rörelse" på grundvattnet och därmed så försvinner ju den värme som man laddar ner i hålet.

Skall det vara någon idé så får man nog borra ett hål i "homogent" berg om man nu kan hitta det och sedan fylla hålet med vatten, först då vet man att grundvatten rörelser/strömmar inte tar med sig värmen någon annanstans.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.