Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Hjälp! Hur renoverar jag denna stengrund?

1. Lajn
    Medlem · 5 inlägg

Lajn

Medlem
    Hej! Vi är igång med att dränera om och isolera huset då det är väldigt fuktigt i källaren, och jag kan förstå varför!

Såhär såg det ut när jag grävt ur

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20190928_175154.jpg
    IMG_20190928_175200.jpg
    IMG_20190928_175203.jpg

Vad jag mätt mig till så är jag förmodligen precis under sulan.

Hur gör jag nu? Har sökt förtvivlat men det verkar inte vanligt med dessa naturstensgrunder? Vet att några grannar slammade sin grund, men den var inte alls lika dålig som våran utan mer jämn.

Första tanken var att bygga en form och hälla i betong, men vet inte hur bra det är mot natursten?

Tacksam för hjälp!
    Mvh

2. Lajn
    Medlem · 5 inlägg

Lajn

Medlem
    Här kommer en bättre bild på hela grunden
    IMG_20190929_111707.jpg

Hört mig för med en annan granne som hade exakt lika, konstigt nog bara på en sida huset? Hoppas verkligen det bara är på denna sida för oss med.

Varit och inhandlat cement för att gjuta en stödmur, frågan är om man ska lägga formen mot stenarna som det är nu, eller plocka bort de stenar som bygger utåt så man får en slät mur, om man törs de.

3. T
    Självbyggare · Skåne · 2 923 inlägg

tompaah7503

Självbyggare
    Din dränering kommer att ordna så att fukt inte kommer in i din källare, det är dess funktion.
    Att muren ser risig ut långt under marknivån ser jag inte som något du behöver åtgärda. Även om du gjuter med betong ovanpå så kommer källaren bli fuktig, betong leder vatten, om du inte dränerar riktigt. Så börja med dräneringen.

4. Lajn
    Medlem · 5 inlägg

Lajn

Medlem
    Tack för svar! Visserligen sant, men ska isolera med isodrän också och det blir svårt när det ser ut som det gör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.