Har suttit in ett nytt fönster och behöver puts om, runtom.
Jag trodde det skulle vara enkelt.
Köpte Byggmax putsbruk och körde på men strukturen blev totalt olik.
Fråga: Hur får jag till sådan här puts??
Är det ett speciellt puts, eller ett speciellt verktyg man använder?
Tacksam för hjälp!!!
Jag trodde det skulle vara enkelt.
Köpte Byggmax putsbruk och körde på men strukturen blev totalt olik.
Fråga: Hur får jag till sådan här puts??
Är det ett speciellt puts, eller ett speciellt verktyg man använder?
Tacksam för hjälp!!!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur stora ytor ska putsas, vad är ambitionen och budgeten?
Utöver struktur så behöver kulören matcha. Hur gammal är fasaden?
Stänk-/spritputs sprutas på och kräver sitt hantverk, definitivt om det ska efterlikna omgivande puts.
Med lägre ambition kan kanske att riva utan, måla med färg med struktur (Sto tex har) eller täcka med plåt vara alternativ.
Utöver struktur så behöver kulören matcha. Hur gammal är fasaden?
Stänk-/spritputs sprutas på och kräver sitt hantverk, definitivt om det ska efterlikna omgivande puts.
Med lägre ambition kan kanske att riva utan, måla med färg med struktur (Sto tex har) eller täcka med plåt vara alternativ.
Vi har putsad om huset i sommar. Stänkputsen från Weber beställdes via Beijer och tillverkades på beställning.
Fasaden är precis ommålad i år och jag har färg över.
Har suttit in 2x fönster, så puts på ca 10 cm runtom fönstret.
Budgeten är relativt låg och jag blir glad om jag får något som liknar spritputs iallafall... fönstren sitter på övervåningen så det är inte iögonfallande iallafall.
@Odi et Amo
Har suttit in 2x fönster, så puts på ca 10 cm runtom fönstret.
Budgeten är relativt låg och jag blir glad om jag får något som liknar spritputs iallafall... fönstren sitter på övervåningen så det är inte iögonfallande iallafall.
@Odi et Amo
Ute på fasaden eller bara fönstersmygen? Släpljus är dömande…
Finns det plats för ny puts eller är väggen jämntjock?
Har du verktyg?
Det råkar inte stå byggnadsställningar på något hus i grannskapet som putsar om? Då skulle man kunna få hjälp utan att det blir för dyrt.
Jag tror att resultatet blir i fallande ordning med: stänkputs, riven puts och strukturfärg. Kostnad och svårighetsgrad i omvänd ordning.
Försök titta på exempel med strukturfärg för att se om det är ett alternativ. Vart i landet bor du? Jag har fått bra och kunnnig hjälp i Stos butik i Stockholm.
exempel på struktur: https://www.se.weber/Color-cards/fasad-puts-och-murbruk/struktur-organiska-putser
En budgetlösning du kan prova på en skiva är att ta lite sand från en lekplats (den grova under gungorna och inte den fina i sandlådan).
Skölja ren, torka och blanda med färg.
Ingen aning om hur bra det håller, men billigt bli det.
Finns det plats för ny puts eller är väggen jämntjock?
Har du verktyg?
Det råkar inte stå byggnadsställningar på något hus i grannskapet som putsar om? Då skulle man kunna få hjälp utan att det blir för dyrt.
Jag tror att resultatet blir i fallande ordning med: stänkputs, riven puts och strukturfärg. Kostnad och svårighetsgrad i omvänd ordning.
Försök titta på exempel med strukturfärg för att se om det är ett alternativ. Vart i landet bor du? Jag har fått bra och kunnnig hjälp i Stos butik i Stockholm.
exempel på struktur: https://www.se.weber/Color-cards/fasad-puts-och-murbruk/struktur-organiska-putser
En budgetlösning du kan prova på en skiva är att ta lite sand från en lekplats (den grova under gungorna och inte den fina i sandlådan).
Skölja ren, torka och blanda med färg.
Ingen aning om hur bra det håller, men billigt bli det.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 030 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 030 inlägg
Köp en sådan säck, slå på, inte helt enkelt, men försök.L Lunda123 skrev:
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...mVEA7uMQ2ojIvjkPcdyml_q5Dk6omMBVWja4hYxlNicy4
Måla sen med din "färg".
Vad ska du måla med?
Liknande trådar
-
Hjälp mig och tyck till om färg på bandtäckning!😊
Tak & Vind -
ASSAB DYBLOY 565 låshus. Låset haka upp sig på halvöppet. Öppnade låset men får inte ihop igen. En sprängskiss vore till hjälp. Tackar!
Fönster & Dörrar -
Hur får jag till denna fasad? Hjälp!
Fasad -
Hjälp! Färdiga skärmväggar till kortsida altan, inga passande mått..
Altan & Uteplats -
Behöver hjälp med färgval till gult mexitegel. Vi målade d bruna svart ink garageport.
Fasad