Byggahus.se

Hjälp, hur fäster jag trälister på lecablock?

1. Otto-Von-Stern
    Medlem Nivå 5
    Tänkte sätta upp trälister på lecablock för att fästa panel på insidan av sommarstugan. Min tanke var att fästa några lister på lecka blocken som jag sedan kan spika upp panelen på. Jag tänkte använda syllpapp som mellanlägg och antingen använda Weber Lecaskruv 409 125mm eller galvaniserade klippspik 75mm.

Nu till mitt lilla dilemma. Jag tycker Leca skruven är för kraftiga och jag är osäker på om de kommer fästa bra, med tanke på att skruven är så stora och inte tänkt att användas till små lister. Sedan tycker jag klippspiken är så jäkla dyra runt 1000:- för ett 2kg paket och det är ju inte många spik som behövs för att sätta upp några lister.

Jag har provat lite olika spik men fästet blir inte bra och jag har även frågat om man kan köpa färre klippspik men det gick inte. Så nu undrar jag om ni vana byggare har några tips på en fiffig lösning? Kanske det finns ett mycket bättre sätt att lösa problemet som jag inte har tänkt på?

2. H
    Medlem · Nivå 9
    Spikplugg för leca brukar jag köra.

3. Otto-Von-Stern
    Medlem Nivå 5
    Tack för svaret Helios, men att plugga blir för bökigt. Ingen som vet om det finns kortare Leca skruv än 110mm?

Redigerat 1 feb 2015 21:52
  4. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Weber har 100mm.

5. hantverkare1
    Medlem · Nivå 12
    Beijer har klippspik i lösvikt

6. Otto-Von-Stern
    Medlem Nivå 5
    Någon som har testat både skruv och klippspik. Är något att föredra?

Hittade även dessa klippspik, något längre men mycket billigare.
    Klippspik varmforz 100mm

7. Otto-Von-Stern
    Medlem Nivå 5
    I Göteborg sålde de bara 2kg paket sist jag var där.

8. H
    Medlem · Nivå 9
    Spikplugg slår du in med pluggen på direkt i hålet . Allt kan göras i ett moment med en t.ex multiconstructionborr. Då borrar du både genom listen och in i lecan och sedan slår du bara in spikpluggen med hammare, mycket snabbt och lätt. Finns även med vitmålade huvuden.

9. Peter2400
    Medlem · Nivå 20