Byggahus.se

Hjälp, hur fäster jag bärlinan i stenen?

1. S
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Har en landgång till en brygga som behöver något att vila på inne i land. Min tanke är att fästa en horisontell bärlina som landgången får vila på (Se skiss). Problemet är att ena fästet där bärlinan ska sitta är en stor sten, som är så pass stor att bärlinan behöver fästas på sidan av stenen, så frågan är nu vilken teknik som är smartast för att ordna det fästet?
    Även om bryggan ligger ganska lugnt så gissar jag att det kommer att bli en del horisontella krafter på bärlinan, dvs drag och tryck när bryggan rör sig. Dessutom blir det naturligtvis vertikalt tryck när man går på landgången.

Vilket sätt skulle ni rekommendera för att fästa regeln mot stenen? Expanderbult i stenen + något metallbeslag? - I så fall hur? Eller är det bättre att gjuta en klack som bärlinan får vila på?

Tacksam för alla idéer!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    A6422BBE-BBC0-471F-9CF7-27CC2A72B140.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    8CEBAC21-FF5C-498B-84FD-84FD18110C4A.jpeg

2. Matti_75
    Byggveteran · Nivå 10
    Det bästa vore om du kan borra fast en balksko att fästa regeln med

3. Bästa svaret

Henrik.woll
    Elektroniktokig · Nivå 6
    Borra in några järn i stenen och gjut en plint alt balksko som nämndes ovan (y)

4. S
    Medlem Nivå 2
    Tack för snabba svar!

Jag tänkte först bara på en balksko, men är rädd att den ska ”mattas ut” av vågor, dvs de horisontella krafterna, men. Om jag gjuter en klack som jag sätter fästet i så bör det bli bättre!

Ha en härlig helg!

• Laddar…