Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Hjälp, hur ändra fasadskåp för ny elmätare

1. E
    Medlem · jämtland · 21 519 inlägg

elmont

Medlem
    Leveransavtalet skriver man på i ett tidigt skede, långt innan nätägaren släpper på ström, godtar man inte villkoren så släpper nätägaren inte på strömmen.
    Tidigare har jag sett avtal liggande ute på nätet, så är man intresserad går det säkert att gräva fram. Här hos mig får kunden ett brev med avtalsvillkor och instruktioner som skall uppfyllas, det kommer sedan installatören skickat in sin föranmälan.

2. D
    Renoverare · Stockholm · 1 103 inlägg

Dublin

Renoverare
    Som om det räckte med en standard, vattenfall hänvisar till tre standarder: Vilket mätarskåp ska användas? SS 430 01 10 Vilken storlek ska mätartavlan ha? SS 430 01 01 och SS 430 01 15.
    Gissar att det blir 1500 pix för att ta reda på ens egna skyldigheter...

3. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 15 091 inlägg

AlfredoPremiumikon: Hand

Besserwisser
    Men framgår det verkligen i några papper som man faktiskt får vilka mått som gäller? Här pratar jag inte om nätägarens möjlighet att hävda att allt är korrekt rent juridiskt, för det är det säkert Jag pratar om kundens möjlighet att läsa innantill på någon ritning eller liknande och med en tumstock avgöra om det skåp kunden tänker sig uppfyller leverantörens krav.

4. R
    Lösvirkesbyggare · Kungsbacka, Halland · 4 863 inlägg

roli

Lösvirkesbyggare
    Nu var ju inte den standarden speciellt stor, dvs bara två sidor. Så trycker man på "provläs denna standard" så kan man läsa hela och se om man blir så mycket klokare. Den går t.o.m att ladda ner som pdf. Men för att inte bryta mot några upphovsregler så är det bästa att den intresserade själv går in och läser och försöker bli klokare på hur stor plats som behövs då standarden bara redovisar storlekar på olika skåp. Vill man ha en storlek för själva mätarutrymmet så blir man som med de flesta standarder tvungen att läsa/köpa fler standarder för att bli klokare.

Edit: Blev inte först med "nyheten" om fler standarder...

• Laddar…
  5. Alfredo

Besserwisser
    Ha, ha... Helt underbart. Så långt testade inte jag utan utgick från att vi hade med minst några hundra sidor att göra... Sen är ju frågan vad provläsningen missar för hade min tidigare skärmdump varit lite mer komplett så skulle det framgått att standarden faktiskt är på hela fyra sidor. Bra sidpris de tar måste jag säga...

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot from 2021-10-13 14-26-48.png

6. E
    Medlem · jämtland · 21 519 inlägg

elmont

Medlem
    Standarden är vad jag kan se 14 sidor, men "provläsningen" är bara två sidor.

7. R
    Lösvirkesbyggare · Kungsbacka, Halland · 4 863 inlägg

roli

Lösvirkesbyggare
  8. Alfredo

Besserwisser
    Spänningen stiger! Vad kan mervärdet vid köp tänkas vara? :thinking: Kanske ett blankt försättsblad för att skydda det dyrbara dokumentet och på motsvarande sätt ett blankt avslutningsblad? Någon här har säkert tillgång till dokumentet och denne kan väl åtminstone antyda vad som döljer sig på de två "hemliga" sidorna.

@elmont måste ha kommit över proffsversionen. Kan inte ens föreställa mig vilken guldgruva av kunskap som måste finnas i den. :crysmile:

9. R
    Husägare · 153 inlägg

Rampage2216

Husägare
    Jag har aldrig skrivit under något avtal med nätägaren. Det överläts bara i samband med att vi köpte huset.
    Så jag har ju ingenting att läsa igenom för att se mina skyldigheter.
    Det jag vet är att jag ska betala räkningen annars får jag massa extrakostnader.

10. U
    Medlem · Skåne · 2 695 inlägg

Uffe A

Medlem
    Det är Elmont som är guldgruvan med all den kunskap och erfarenhet han besitter ;)

• Laddar…
  11. U

Uffe A

Medlem
    I och med överlåtandet har du tagit över avtalet
    Du har fått bra synpunkter från en erfaren och kunnig installatör om vad som gäller
    Samt åsikter och synpunkter från andra skribenter
    Ta kontakt med nätägaren och framför dina krav
    Håll oss underrättade om hur det går
    Ser fram emot en spännande läsning ;)

12. R
    Husägare · 153 inlägg

Rampage2216

Husägare
    Jag har inlett kontakt med installatören av boxen.

Såg specen att det är med stor kapsling. Kanske så enkelt att byta till liten eller utan kapsling.

Jag uppdaterar er.

13. U

Uffe A

Medlem
    Låter bra!
    Du har större chans att vinna gentemot installatören än mot nätägaren
    Krånglar installatören så säg till denne att du kommer att ta kontakt med nätägaren ;)

• Laddar…
  14. GK100
    Medlem · Jönköping · 11 018 inlägg

GK100Premiumikon: Hand

Medlem
    Frågan är varför du gör det så svårt för dig, som skrivits flera gånger är det bara för dig att reklamera det fullständigt icke fackmässiga jobb som du fått utfört. Att tomtarna bakom det inte känner till hur det fungerar kring mätarplatser är anmärkningsvärt att du och andra kunder inte gör det är inget konstigt öht.

Enklast är att du ser till att få bort det som sitter där och flytta till en vettig plats tex inne vid centralen. Sen kan du nog dra ner lite på att vara för stursk i frågan. Du har väldigt små möjligheter att göra som du eventuellt skulle vilja vad det nu skulle vara bra för kring hur det ordnas på mätarplatsen eller att flytta den. Om du flyttar mätaren kommer det ännu mer i dagen vad du måste ordna och då skulle det bli bra med plats för din utrustning också.

15. H
    Medlem · Dalarna · 2 042 inlägg

HSP

Medlem
    Grundfelet är att extra utrustning monterat i utrymme avsett för elnätsägarens mätare.

Det är installatören av laddutrustningen som gjort fel.

Du har ett nätavtal med elnätsägaren. Avtalet heter "NÄT 2012 K rev2". Det har du så fort du har ett elabonnemang.

Ska du flytta mätplatsen så får du bekosta det själv med en elinstallatör. Samt den nya ska uppfylla dagens standard...

Enklast i ditt fall ta bort det som inte hör hemma i mätarskåpet... vem vet nästa mätare kanske blir ännu större.... men en sak är säker ditt skåp skulle klara de förkommande mätare om det inte sitter "annat" i skåpet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.