Hjälp, hunden gnagde hål i innerväggen

4k läst  18 svar

1. S
    Medlem Nivå 3
    Har nyligen tagit över en 5 mån hund från en kollega, och såklart visade han direkt vad han (hunden, inte kollegan hehe) gick för och gnagde en fin skada i väggen bredvid ytterdörren, se bilder.
    Hur lagar man detta på enklaste vis utan att det ser för j-vligt ut? Spackel, slipa och måla?
    Tänker inte måla om hela väggen pga småbarn och hundar, det får man ta senare ;)
    Så jag kan leva med nyansskillnad, även om den såklart helst ska synas så lite som möjligt.

59C8286D-F7B7-4606-879B-9CB763FCC169.jpeg DDD21121-B286-4648-B9ED-40EA8B62B022.jpeg

2. Z
    Medlem · Nivå 8
    Är det din första hundvalp? Det där var inte mycket till skada..... :D

Jag skulle petat bort allt löst. Spacklat en gång, slipat, spacklat igen, slipat och slutligen målat. Resten av väggen ser inte nymålad ut, så man kan nog acceptera att det syns lite att det är lagat.

Shagrath gillar
  3. S
    Medlem Nivå 3
    Haha nej det kan jag tyvärr inte skylla på att det är, men man glömmer med åren och är van vid den gamla trygga hunden...

Tack för svaret iaf, vad hade du använt för spackel? Huset är sen 2013, men som sagt, småbarn+tjänstehundar+vita väggar är en synnerligen dålig kombo :D

4. useless
    Självbyggare · Nivå 13
    Vanlig handspackel funkar till det där lilla hålet.

Shagrath gillar
  5. H
    Medlem Nivå 4
    Finns finspackel på tub så slipper du köpa så mycket om du ändå inte ska använda till något annat. Det är väldigt lättslipat och kan i princip slipas med händerna :)

Shagrath gillar
  6. useless
    Självbyggare · Nivå 13
    Kanske lika bra att köpa en hink så du kan laga nästa hål också... ;)

nzsc, Shagrath, yonna och 3 till gillar
  7. S
    Medlem Nivå 3
    Tanken har slagit mig haha :D

8. S
    Medlem Nivå 3
    Tack för alla svar!

9. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Är det sådan där militära 1/4-miljonshundar.

I så fall kan jag tänka mig att en labrador eller en "bomullshund" är snällare mot inredningen :)
    upload_2017-11-6_17-41-34.jpeg

Maria T och Shagrath gillar
  10. S
    Medlem Nivå 3
    Haha nej den äldsta äger staten men denna odågan har jag själv köpt så jag får stå mitt kast :D

11. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Den lille rackaren har kanske problem med tänderna nu när de skall växa ut.
    Skaffa lite ben och annat som han (hon?) kan gnaga på, så kanske möbler och väggar får vara ifred :)

PS
    Och lite gamla skinntofflor att tugga på också :)

Redigerat 6 nov 21:08
    nzsc, Shagrath och helder gillar
  12. G
    Medlem Nivå 1
    Ett tips som lugnade ner två jämthundar för en kompis var att slå på en radio (liten billig bordsradio) när dom lämnades ensamma i huset.
    Det var då att dom skällde i stort sett konstant oavsett hur länge dom var själva.

Vilket kompisens far (bodde i huset 75m brevid) upptäckte och började ha koll på under ett par veckor.
    Och dom prövde ett par saker (kommer ej ihåg vad dock).
    För att sen efter att provat ha en radio påslagen på rätt låg nivå och tipset var att köra p1/etc som har mycket/enbart prat istället för musik.
    Och redan första dagen märktes en stor skillnad och det verkade bli bättre dom närmsta dagarna med.
    Dvs dom skällde i stort sett inte alls förutom nån gång ibland som en bil åkte förbi men tysnade rätt fort efter den var borta (vilket dom inte gjorde tidigare).

Och när dom provade en dag utan radio så skällde dom hela tiden igen.
    Med andra ord så hade radion en markant lugnande effekt på dom.
    Andra personer (7-8st) som vi tipsat om detta så har det varit rätt jämt mellan hjälpt/inte hjälpt alls/vet inte om det hjälpt (då dom ej haft nån som kan kolla lika bra).

Det var dock inget problem för grannar då hans far bodde närmast och en annan granne 100m åt andra hållet som om dom hörde dom var rätt lågt.
    Men då en hund skäller i 8+timmar i sträck så är det nåt som inte är bra och även om dom ej stör nån så är det ju önskvärt att få dom mer "stabila" överlag.

I ditt fall så kan det ju mycket väl vara kliande/onda tänder då hunden är ung men det kan ju vara värt att handla en 100:- radio o prova istället (om radio hjälper) för att handla materiel för betydligt mer.

13. O
    Medlem Nivå 1
    Hundspackel?

nochl, Shagrath och Jocke Best gillar
  14. T
    Medlem Nivå 10
    Spackla, slipa, måla. Vänta lite först, chansen är stor att det blir någon incident till...

Shagrath gillar
  15. Bästa svaret

A
    Medlem · Nivå 3
    Spackel som sagt och så hade jag maskat av skarpt lodrätt ända upp till taket någonstans lite till höger om det där uttaget. Kanske tagit en helt annan nyans (grå?) och gjort en grej av att det är en annan färg.

59C8286D-F7B7-4606-879B-9CB763FCC169.png

Redigerat 8 nov 11:45
    Shagrath gillar

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: