Byggahus.se

Hjälp, har min plattsättare förstört min trädgård?

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej på er! Första gången jag är här:)
    Vårat nya badrum blev precis färdigt före jul och är verkligen kanonsnyggt.

men jag undrar , får plattsättarna verkligen kasta ut allt i sina hinkar i trädgården . Fix, fog, cement
    allt från första början till slutet. Jag ser att de har kastat ut i mina rabatter som ser för bedrövliga ut.
    Jag som har en visningsträdgård nästan gråter!!
    Finns det någon som vet om de måste ha behållare med sig eller kan de verkligen göra så

Vill ni veta mer exact vad som används kan jag fixa det!!
    Mvh marianne

2. K
    Medlem · Nivå 9
    De har ingen rätt att kasta ut det i trädgården. Om de vill göra det så ska det vara en överenskommelse mellan er att det är ok.

När jag varit på jobb så brukar jag fråga om det är ok att jag gräver en liten grop någonstans. I den häller jag allt försiktigt och sen när jag är klar så tar jag alla kvarvarande rester i en hink till tippen och fyller igen gropen. Mest för att slippa vattenblask i bilen. Är det inte ok så kör jag hink med lock.

Jag hade en lärling en gång och ett jobb i Solna där de hade schaktat upp runt ytterdörren. När lärlingen frågade vart vi skulle tömma så sa jag bara: häll det utanför dörren, i schaktet, det ska ju ändå fyllas igen. (Hade kollat upp att det var ok med husägaren innan). Nästa jobb vi var på, i Danderyd då så klart , så klagade kunden på att vi hade tömt i hans rabatt. Då svarade min lärling att jag hade sagt att det var ok att hälla det utan för dörren... Då var jag inte glad! Vi bytte det översta lagret med jord och handtvättade bladen på hans växter :)

3. M
    Medlem Nivå 1
    Första dagen när han hade kastat ut en vit sörja(" målat" golvet inför golvvärmen med en frukansvärt illaluktande sörja)
    Så ringde jag honom och var alldeles förtvivlad och sa att inget får kastas i min trädgård. Då tyckte han att jag var grining!!

4. J
    Medlem Nivå 15
    Jag tycker naturligtvis inte heller att man ska hälla ut cementslam och liknande i trädgården utan kundens medtycke. Men jag är samtidigt ganska övertygad om att detta inte påverkar växtligheten på något negativt sätt, det är helt inaktiva ämnen, som jord eller lera.

5. M
    Medlem Nivå 1
    Men Ardex Fix och Fog då och allt annat som inte var cement?

6. J
    Medlem Nivå 15
    Fix och fog är båda cementbaserade, precis som flytspackel. Det var dessa produkter jag syftade på när jag skrev "cementslam".

7. Tigersågen
    Medlem Nivå 6
    Det beror väl på vilka mängder som slängs ut. Cemenbaserade produkter är alkaliska ämnen och kan väl i värsta fall ta död på känsliga växter som trivs i sur jord. När jag kaklade min bastu slängde jag ut en del cementbaserade produkter eftersom jorden oftast är försurad och då är det bara bra med lite extra kalkning :).

8. J
    Medlem Nivå 15
    Fast när det har brunnit borde det väl knappast påverka pH i jorden särskilt mycket?

9. Tigersågen
    Medlem Nivå 6
    Nä, det är klart då blir det bara fult med cementklumpar i rabatten :).

10. J
    Medlem Nivå 15
    Jo, i värsta fall. Men för det mesta blir det mjuka klumpar eller slam som snabbt vittrar ner och inte syns.

11. M
    Medlem Nivå 1
    Om jag visste hur jag skulle sätta in bilder så skulle ni få se vad hemskt det ser ut!

12. J
    Medlem Nivå 15
    Klicka på gemet när du ska skriva ett nytt inlägg, och välj bläddra för att ladda upp från din dator.

13. M
    Medlem Nivå 1
  14. J
    Medlem Nivå 15
    Ja, jag håller med om att det inte ser kul ut. Men jag är övertygad om att det inte kommer göra någon skada, och att det kommer vara försvunnet för ögat om ett halvår eller så.

15. M
    Medlem Nivå 1
    detta är bara ett ställe av ca. 15 :(