Byggahus.se

Hjälp! Har glömt golvgivarna...

1. J
    Medlem Nivå 9
    Jag håller på med ett husbygge och fick golvvärme ritningarna från Wirsbo. I ritningarna är det golv givare inritat till alla rum som har klinkers förutom i badrummen som jag vill köra värme till även sommartid. Badrummen saknar alltså helt givare. Sovrummen ska ha laminat golv och rumsgivare. Nu till problemet, när vi fixade plattan så blev det så bråttom före gjutningen så golv givarna blev bortglömda... När jag skulle dra slang till termostaterna så upptäcktes felet. Jag kollade även efter termostaten för att se hur stora golvgivarna var och upptäckte att jag köpt fel termostater utan golvgivare. Så nu sitter jag här utan vare sig golvgivartermostat eller några ingjutna rör för givarna. Jag kunde ju spåra i plattan för att få dit givare fast det känns aningen osäkert med tanke på att jag inte vill skära hål i vattenslangarna. Jag har inte riktigt koll på exakt var dom går eller hur djupt ner i betongen dom går...

Vad ska jag göra? Skippa golvgivarna helt och köra med endast rumstermostat eller ska jag försöka rätta misstagen och köpa nya termostater och försöka chansa och spåra i betongen?

Ett till aber i sammanhanget är att jag ska ha 2 eldstäder, en stor täljstensspis i vardagsrummet och en pellets kamin (vattenmantlad) i TV rummet. Där känns det ganska viktigt att få i golvtermostat eftersom jag ju inte vill att golvet ska bli kallt så fort jag eldar utan att det alltid ska finnas en viss grundvärme. Så allternativ 3 skulle kunna vara att sätta golv givare i eldstadsrummen och köra med rumsgivare i dom andra rummen. (Eller kanske att montera rumsgivare nere vid golvet?)

Vad tror ni? Nån som har nått bra förslag så skulle jag bli tacksam. Känns lite tungt att ta beslut själv när jag inte vet så mycket om wirsbos motivering till varför jag ska ha golvgivare i alla klinkers rum. Jag har monterat golvvärmeslangen själv och har inte nån VVS:are inblandad.

2. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    Du undrade varför de tycker du ska ha golvgivare, tror du kan hitta ledtrådar här:

http://www.uponor.se/upload/Documents%20(PDF%20and%20officedocuments)/Sweden/HS_Archive/Utg%C3%A5ngna%20broschyrer%20-%20Golvv%C3%A4rmesystem/externtempgivareadev5_1041999.pdf

'Då golvvärmesystemet gjuts in i betong bör golvgivaren placeras
    i ett tomrör. Tomröret gjuts in så nära golvytan som
    möjligt, dvs direkt under t ex kakel, klinker eller liknande.
    Vid denna placering bör golvytetemperaturen begränsas vid
    överstigande maximalt 29°C eller säkerställas vid högst motsvarande
    rumstemperaturen.'

är en utgången brochyr men anledningen bör ju ej ha ändrats.

Detta med golvgivare när man har klinkers var nytt för mig, och jag har tänkt ha klinkers överallt, så detta får jag ta reda på mer om , då jag tänkt göra allt själv.

nu har du ju eldstäder men jag har läst några trådar där man har bergvärme? då de tycker man ska öppna alla termostater justera in alla slingor i förhållande till varandra, och sedan justera med värmekurvan... Men detta gäller nog inte i ditt fall...

3. DVE
    Medlem Nivå 3
    Kan ju dra en rövare och skippa termostaterna helt i rummen?
    Att du ställer in önskat temperatur direkt på fördelaren. Varför krångla till de och låta termostaterna arbeta fram och tillbaka hela tiden. Kör en svag grundvärme och komplettera med braskaminerna...

Inte riktigt rätt men...

4. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    Här är några sådana fall jag tänker på:

http://forum.byggahus.se/vaermepumpar/31236-hur-staella-vaermekurvan-pa-ivt490.html

http://forum.byggahus.se/prefab-traehus/61574-ivt-490-till-200-kvm-ajaj-det-gar-inte-2.html

ska du ha en värmepump för grunduppvärmningen? (tror inte du nämner någon mer värmekälla än kaminerna?)

Jag tänkte sätta dit både hängslen och livrem i mitt hus (mest beroende på att jag är osäker)

Man undrar ju vad som kan tänkas hända om klinkersen skulle råka bli varmare än 29 grader?

Det är ju lite skillnad på om de tex menar att man bränner fötterna eller att klinkersplattorna kan lossna vid små explosioner:D (spekulerar lite)

Får hoppas nån kunnig ser din tråd;)

om du ska ha värmepump, skulle du kanske länka hit från värmepumpsdelen av forumet?

5. T
    Medlem Nivå 4
    om du ska ha värmepump så skippa alla termostater + styrdon
    justera in flödet efter den temp du vill ha + en rumstermostat till värmepumpen istället när du eldar
    men spåra ur lite ändå för säkerhets skull och lägg i en slang i spåret + fixet

6. V
    Medlem Nivå 7
    Man kan ju alltid hitta slangarn genom att köra på lite väme och hitta dom med värmekamera.

7. M
    Medlem Nivå 17
    Golvtemperaturne är väl mest en komfortfråga enligt Boverket? För varma golv är inte skönt. Visst, golvleverantörerna har säkert inte testat sina material med högre temp.

Rumstermostat och nedjusterad effekt borde räcka.

8. v-g
    Medlem Nivå 13
    Rent tyckande:
    Klart wirsbo ritar in termostater i alla rum de SÄLJER dem ju.

Kör (ännu inte golvvärmen) vanlig radiatorvärme med alla på fullt och reglerar i pannrummet med shunten och upplever ingen särskild värme i något rum. Visst det blir ju varmare i köket när man eldar i kökspannan men det är ju ganska självklart.

Tror det reglerar sig själv ganska bra iom att det är varmare i ett rum så behöver inte golvet avge lika mycket. Sen vill man ju inte ha iskallt på golvet bara för att man eldar heller (då faller ju en del av idéen liksom).

Även angående övervärme så tror jag det är självreglerande bränner man sig så är det FÖR varmt och så ställer man inte regulatorn lika högt igen. Tror inget golv dör av 40 grader en dag eller två om det inte är nygjuten betong såklart.

9. M
    Medlem Nivå 12
    Golvvärme är väl mest en komfortfråga :) Så då ska man väl satsa på jämnvarma gol just för komforten?

10. J
    Medlem Nivå 9
    Huvud värmekällan blir den vattenmantlade pellets kaminen. Ingen berg värme alltså.

Det jag förstått med temp på klinkers är att det av komfort skäl inte ska bli för varma. Dom borde nog tåla en hög temp tycker jag. Om det nu inte är så att dom utvidgar sig med tempen och riskerar att spricka av den orsaken...?

Jag ska ju även ha en Push 22 som också reglerar på inkommande tempen till fördelaren...

11. t_ehrngren
    Medlem Nivå 3
    Varma golv skadar även golven -fogar spricker, trägolv torkar isär mm mm mm

12. t_ehrngren
    Medlem Nivå 3
    Tror inte att Wirsbo, eller Uponor som de nu heter, har samma uppfattning idag.
    Enl BBR, som är svensk bygglag, så skall golvyttemperaturen maximalt hålla 26 grader.