Byggahus.se
Hej!

Det har uppdagats att vi har väldigt dåligt tak på vårt hus, det har inte märkts av tidigare men nu när vi har renoverat och varmställt övervåningen har det resulterat i en halvmeter is på hängrännorna och en bit upp på taket.
Ligger även en iskaka mellan inner och yttertak har jag märkt.

Och hur märkte jag det, jo idag var jag uppe på taket och spettade lös is.
Vilket resulterade i att jag på några ställen råkade slå spettet genom yttertaket och på ett ställe t.o.m genom innertaket.

Märkte även att delar av taket inte ens har något innertak utan endast naken spånskiva under.

Nu har vi redan bestämt att vi ska låna up på huset och byta taket snarast möjligt, men hur f*n (ursäkta mitt språk) löser jag denna tabbe på bästa sätt tills det är dags?

Täcka är det första du måste göra. Från nocken om det är möjligt.

Sedan tar du en massa bilder och lägger upp på byggahus.se så att hjärntrusten kommer i gång med inlägg om självklarheter (se första meningen) och delar upp sig i olika läger som käblar om vem som har minst fel.

Vad som är rätt för er måste ni själva bestämma. Allas tvärsäkra åsikter om det ända rätta kan vara till hjälp. Men tro inte för mycket på olyckskorpar.

Tak är inte raketvetenskap. Byggmaterial är inte oöverkomligt dyrt.
Vinterkyla gör att det varken ruttnar eller möglar just nu. Det betyder at ni efter att ha täckt har några veckor på er innan ni måste sätta i gång.

Gör inga andra semesterplaner och skrota de ni haft.

Mvh Findus

• Gilla
Dan_Johansson och 7 till
  • Laddar…
Vad har du för takmaterial? Är det vind eller isolerat yttertak?

Som Findus skriver måste du ju täcka, men Om det är en massa snö och is så måste du ju säkerställa att den inte rinner in i taket/vinden då den smälter.

Antar att det är plåt eller papp när du kan gör håll bränn på tex ytpap på hållen till du byter hela taket ta in en firma för det!!

Det är plåttak, isolerat yttertak om än väldigt dåligt som det verkar.

Ja det är ju en halvmeter is och minst en meter snö på det över hela taket.
Har renskottat och skrapat hela ytan under vårt snöskydd där hålen finns, ska se om jag kan täcka det på något bra sätt.

Sen ska jag kontakta en firma på måndag för att få en offert på takbyte.

Och du hade is under plåten också? Då måste du ju öppna upp, kanske genom att klippa ett hål, och täta under. Gör rent och limma dit en bit takpapp, eller skruvlimma en plåtbit eller ngt. Täck helst med presenning från nock eller reparera plåten provisoriskt med skruvlimmad plåt med samma profil.

Ja det är is i princip överallt uner ytterplåten. Iallafall här längst ner under snörasskyddet. Vet inte hur det ser ut högre upp på taket.

9 900i skrev:
Ja det är is i princip överallt uner ytterplåten. Iallafall här längst ner under snörasskyddet. Vet inte hur det ser ut högre upp på taket.
Hur har det gått med takproblemen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.