Byggahus.se

Hjälp har en riktigt jobbig granne!

1. wolf
    Medlem Nivå 1
    Jag trodde det bästa för grannsämjan borde vara lite mer öppenhet? Skrev du inte att du fått höra att han var en helreko kille? Om man spelar musik in på småtimmarna på den volym du beskrev så borde väl varenda granne inom åtminstone 500 m höra var det kommer ifrån, och hundar som som springer runt och uträttar sina behov överallt.
    varför skulle det då kännas som du knivhugger honom i ryggen, grannarna vet nog redan eller åtminstone så förtjänar dom att få veta vad det är för typ som bor där, eller?

• Laddar…
  2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Wolf, alla tycker nog inte att det är OK med offentlig "uthängning" av privatpersoner på Internet,
    hur buffelaktiga de än må vara.

Låt jobbigt sköta det hela lite diskret.
    Det mår nog både han, grannen och andra i området bäst av.

Jag kan gott tänka mig att jobbigt kan sköta kommunikationen med folk i grannskapet på ett smidigare sätt än via Bygga Hus eller "sociala media".

• Laddar…
  3. T
    Medlem · Nivå 19
    Fast jag kan tycka som wolf att det hindrar ju inte att man lägger ut en och annan inkognito bild. Det skulle ju trots allt göra sitt till för tråden, om så än bara en bild på den nya fina tomtmarkeringspinnen :)

Och även jag måste säga att jag är lite förbryllad över TS omtanke om grannens rykte i området.

4. prototypen
    Medlem · Nivå 21

5. wolf
    Medlem Nivå 1
    Ok, men det gör ju saken bara enklare att "hänga" ut grannen, självklart så åker man med själv, men i det här sk läget.
    -Vad fan spelar det för roll.
    Jobbigt kom igen nu, visa alla här att din saga inte är någon saga.
    Btw Jobbigt, om det nu är en tvist med grannen så kommer rätten alltså domaren jobba mot en förlikning mellan er.
    Det är ett risktagande du gör då, istället skulle jag rekomendera att du lämnar in en stämningsansökan via ditt ombud, mot grannen, och sen ansöker om särskild medling av en utomstående juridisk person, som har mer tid att granska erat tvistemål och kanske göra en mera rättvis bedömning. Nu måste ju båda parterna vara medlingsbara och framför allt, det måste då också finnas ljus i mörkret alltså att ni kan förlikas...
    Om du inte har ett juridiskt ombud så se till att skaffa en på så fort som möjligt.
    Du har säkert en hemförsäkring som täcker den kostnaden, och skulle det sen visa sig att du har varit ett offer så har du rätten till skadestånd mm.
    wolf

6. wolf
    Medlem Nivå 1

Men varför då starta tråden? för att man ska tycka synd om honom och trösta?
    trodde man startade en sådan här snyftis för att man ville ha hjälp av mera kunniga ( inte sagt att jag är det) och kanske någon som varit i en liknande situation.
    Jobbigt ta och sms:a din granne och meddela honom om dina sk planer.
    För övrigt så låter det i mina öron i varje fall som om du och grannen känner varandra ganska bra, sms:a angående sanitära olägenheter på din tomt.
    Aldrig att jag skulle messa grannen om det, knacka på dörren och se honom i ögonen kan väl inte vara något problem. Men nu finns det säkert anledning att inte utsätta sig för fara, men om du ska bli tagen på allvar så måste man stå upp för sin rätt.
    Inte omöjligt att man får stryk en eller två gånger.
    Men lite uppoffringar måsten stå ut med. Sen om grannen kommer ut med kniv, yxa eller annat tillhygge, så får du väl lägga benen på ryggen och fort som bara den ringa polisen. Då har du ju lyckats åstadkomma något i varje fall.
    Nej, om du inte slutar att springa så kommer du aldrig bli tagen på allvar.
    Nu är det ju bara en saga det här, eller rättare sagt en förstoring av ditt egentliga problem.

Jag är uppriktigt sagt ledsen om det är någon som lidit av mina tankar.
    Isådana fall, så ber jag om ursäkt för det, även till Jobbigt.
    wolf

7. roland53
    Medlem Nivå 13
    Detta var i ett i högsta grad omoget inlägg.
    Förslagen för inte saken framåt och att SMS:a i detta läge är en totalt onyttig aktion som varken har bevisvärde och nytta, bara retar upp motparten till ingen som helst nytta.
    Övriga förslag som möjligen kan utmynna i beskrivna våldshandlingar förtjänar inte ens en kommentar.

Jag tycker TS gör helt rätt.
    Använder insidan av huvudet, tänker noga över nästa steg och håller sina trumfkort nära kroppen utan att fläka upp dem till allmän beskådan (även motståndarens) i detta forum. (y).
    Ja, det är nog faktiskt helt nödvändigt för att sitta på vinnarhand i slutändan

Däremot skulle det vara intressant om TS kunde göra en grov skiss hur sakförhållandet ser ut för alla som engagerat sig i tråden.
    Detta behöver inte vara avslöjande varken för TS eller grannen bara klargörande för platsförhållandet.

T.ex TS tomt & tomtstorlek och hur huset är beläget på tomten, och likaså grannens förhållande samt eventuella angränsande vägar privata/allmänna samt var ockuperad mark ligger.
    Det är ju en viss skillnad om det handlar om 170 kvm på en flera hektar stor tomt med kanske 100 m till boningshuset eller det gäller en 170 kvm på en villafastighet på 1000 kvm med 4 m till tomtgränsen.
    Javisst det är onekligen ett olagligt intrång men kanske kan bedömas olika av rätten.?

Redigerat 3 maj 2014 22:41
  8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Bra sammanfattat Rolan53!
    (Nu får väl Wolf vatten på sin kvarn och känner hur alla gaddar sig samman mot honom)

En sak som jag inte fått riktigt klart för mig är vad grannen har gjort på den "annekterade" markbiten.
    Är det bara en grusad plan, asfalterat, eller dessutom byggt något som carport eller garage?
    Och hur stor yta är det som har tagits i beslag?

Jobbigt kan gärna meddela dem han litar på via PM om han inte vill vara alltför specifik här i det öppna forumet.

Själv har jag tyvärr inte mycket att bidra med för att lösa konflikten,
    men är sjukligt nyfiken till min natur :surprised:

9. J
    Medlem Nivå 3
    Ja du Wolf varför skulle jag hitta på något som inte är sant? Jag hade själv gärna lagt ut alla bilder å bevis här men blir stoppad av min kära sambo som tänker längre och mer än vad jag själv gör när jag är så arg som jag är på honom men kan trösta dig med att om det kommer att gå som jag tror när jag får till ett möte (han är arg och hotfull) med honom så lovar jag att lägga upp alla bilder jag har för att du ska förstå så han har bara en chans kvar. Ev så ska jag ta hjälp av en vän som är polis vid tillfället som får hjälpa mig att avgöra vad som klassas som hot och inte. Då min kära granne är ganska ostabil om man nu kan säga så? Annars hade jag absolut inte haft några som helst problem med att gå över och snacka om saken...... Som jag sagt tidigare i tråden så vill jag ha lagen i ryggen för allt jag gör då han hävdar på lagar å regler för något jag ännu inte gjort men skiter i lagar han redan gjort sig skyldig till. Som sagt kort jag ska se honom varje dag och försöker lösa detta vänskapligt trots hans ton. Men är han likadan vid nästa möte så har jag inget för att försöka något mer än att ta detta den lagliga vägen då att ta det i egna händer så är jag riktigt i skiten trots att det är min mark.

10. J
    Medlem Nivå 3
    Hej knockonwood tyvärr så funkar det tydligen inte att svara på ditt inlägg bara utan syns tydligen bara som ett nytt inlägg när man skriver via mobilen. Det är idag "bara" frågan om att han tagit ner en massa träd och byggt en stor "grus" parkering på ca 165kvm på min tomt samt byggt ut runt sin tomt så jag har hans gräsmatta (låter fint men då det är mitt i den pyttelilla så kallade skog mellan våra tomter som avgränsar tomterna som han nu dessutom tagit ner allt på) samt satt sina utebelysnings stolpar på är min mark träden som tagits ner är från någon halvmeter från tomtgränsen till ca 7meter in på min tomt(mittemellan mitt hus och min parkering så han kan inte ha tagit miste om att det inte är hans mark) . Hoppas du blev lite klokare av svaret. Låter som om jag har en gigantisk tomt kanske men det är det inte då jag betalat mer än 900kr/kvm för den och husvärdet på tomten är ungefär lika med noll så jag tänkt riva det och bygga nytt inom snar framtid därav också en anledning till att försöka göra detta vänskapligt. :)

11. J
    Medlem Nivå 3
    Ledsen om jag inte svarar på alla inlägg men läser allt och försöker ta del av all viktig information och tips som ni skriver :)

12. T
    Medlem · Nivå 19
    Jag får intrycket att wolf inte riktigt läst hela tråden, det här handlar inte om någon civilrättslig tvist där något kan förlikas. TS tomt är TS tomt.

Vad gäller möte med grannen så se till att spela in alla samtal och möten, grannen behöver inte veta om att det spelas in.
    Så snart du känner dig hotad så gör en polisanmälan, så får polis och åklagare sedan avgöra vad som är ett åtalbart hot och inte. Se till som sagt att ha det inspelat och lämna inspelningen med anmälan.

Sen undrar jag fortfarande om träden :)

13. J
    Medlem Nivå 3
    Hej Thomasx återkommer imorgon om träden när jag är hemma igen ;)

14. wolf
    Medlem Nivå 1
    Nu var det ju egentligen ironi med sms skrivandet från min sida, eftersom jobbigt skrev i något inlägg att han skickat ett sms till grannen angående grannens sopor, vilket ivilket fall jag reagerade på.
    Du läste nog mitt inlägg med fel inställning till vad jag egentligen skrev.
    sen att det måhända var ett omoget inlägg, jag vet inte varför det är mer omoget inlägg än något annat skrivet här.
    Jag är inte född i Sverige så jag kanske inte ser nyanserna i det som står skrivet?
    wolf

15. wolf
    Medlem Nivå 1
    Jag får också det intrycket, att någon inte läser vad andra skriver...
    Jobbigt skrev att han hade en tvist med grannen, som jag ser det hamnar det under civilrätt. Om parterna inte kan lösa detta sinsemellan.
    Men du har väckt min nyfikenhet, i vilken rätt skulle det kunna hamna under ?

Det jag skrev var dessutom inte menat som ett påhopp.
    Jag bad faktiskt om ursäkt för mina tidigare inlägg, om Jobbigt tagit illa vid sig så ber jag fortfarande dig om ursäkt.
    wolf

Redigerat 4 maj 2014 14:15