Hjälp! Handdukstork från Danmark

10k läst  13 svar

1. L
    Medlem Nivå 2
    Hej alla!

Vet inte om jag postar i rätt avdelning, men provar i alla fall.

Letar som en tok efter handdukstork och vi har hittat en på haanklaederadiator.dk som vi gillar, men min danska språk kunskap är inte så jättestor.

Vi kan ej koppla den till golvvärmen (tror jag ialla fall då plattan är gjuten och jag vill inte ha fula synliga rör i badrummet) så det får bli el. Men jag förstår inte riktigt principen. Måste man ha elpatron eller kan vår elektriker koppla direkt i vägg om ni förstår vad jag menar. Det är ett nybygge så innerväggar är ej uppe.

kan ju alltid fråga elektrikern ,men vill inte störa vid den här tiden och de flesta här inne verkar ha lite kunskap om det mesta.

Taxsam för svar snabbt då det är bra om vi vet för att sätta kottlingar på ställen efter handdukstorken vi väljer, innan vägg åker på.

Någon som har erfarenhet/beställt via ovannämnda firma??

2. L
    Medlem Nivå 2
    ingen som vet och kan hjälpa till?:(

3. A
    Medlem Nivå 9
    Jag kan inte hitta webbsidan du ref till!
    Lägg en länk istället så ska jag försöka läsa.

4. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 17
    Ni måste ha en elpatron som reglerar värmen i handdukstorken. Det bästa är att ha en termostatstyrd elpatron så att man kan reglera värmen på handdukstorken. Finns det bara en av- och påknapp så brukar handdukstorken kunna bli riktigt het (inte bra om man har småbarn). Elektrikern gör en fast installation, dvs. elkabeln kan gå in i väggen, ni behöver inte ha ett eluttag med stickpropp.

Men, jag tyckte priserna var höga på den danska sidan. Är det en speciell handdukstork du vill ha som bara finns just där? Annars kan man hitta snygga, tycker jag, handdukstorkar helt kompletta för runt tusenlappen i Sverige.

Du hade skrivit lite fel på internetadressen. De skall vara www.haandklaederadiator.dk

5. v-g
    Medlem Nivå 13
  6. L
    Medlem Nivå 2

Jakten fortsätter...

Jo jag såg att jag skrivit fel på internetadressen, tack för rättningen:D

Jag har kikat runt på en massa olika sidor och torkar men inte hittat nån "svensk" som har måtten 70 bred som vi vill ha. Har jag missat nån bra internetsida kanske?

Den vi är inne på att beställa ifrån DK är iså fall följande tok

Varför vi haft panik är för att vi behövde regla upp innan skivor skall på men vår snickare har vart schysst och slängt in reglar lite var stans så det skall nog lösa sig ändå.
    Tack för tipsen!

7. L
    Medlem Nivå 2
    Jag kan tydligen inte länka, vet inte vad jag gör för fel

8. JEGS
    Medlem Nivå 3

golvvärmen (vatten) i samma slutna system som handdukstorken

Är Sigro's grejer bra? Utbudet verkar vara gediget i alla fall.
    Vill själv ha en snygg tork kopplad till golvärmen (vatten) i mitt nya, ej påbörjade hus.

Det måste väl bli bra, att det vattnet (slutet system antar jag) i golvvärmeslingorna även cirkulerar runt i handdukstorken. En liten handratt räcker ju för att reglera tills det är lagom varmt. Golvvärmen står ju redan för uppvärmningen i rummet så det behövs ingen termostat. Det behöver inte vara så varmt i en tork för att handduken ska vara torr nästa morgon. Fast när familjen växer så kommer det att badas mer frekvent... men eldrift på torken blir det inte tal om.

har jag fel?

9. v-g
    Medlem Nivå 13
    En handdukstork är ju tex i FMM's fall bara ett bockat, kromat 22 eller 28mm rör med anslutningar. Till min FMM modellnånting står det iaf att den inte fåt kopplas på tappvattnet så slutet är nog ett måste om inte det specifikt står att det är för tappvattenanslutning.

Handdukar tokar även utan tork mycket bra om de hänger luftigt.

10. B
    Medlem Nivå 9
    De handdukstorkar jag ser på den danska sidan tycker jag mig ha sett både på Bauhaus och K-rauta.
    De kan anslutas både med vatten och elpatron. Det är bara beställa det alternativ man vill ha.

11. L
    Medlem Nivå 1
    Vi har köpt en därifrån som ska kopplas in inom några veckor.

Om du klickar upp den tork du valt, och så läser du längst ned på sidan vad som står under "Do not forget to buy our valves" så ser du de tillsatser som måste till för att kunna koppla in torken. Vi kör våran på både vatten och el, så vi tillbeställde elpatronen, ventilset och T-kopplingar.

Dvs vinklat eller rakt ventilset för att koppla in den på vattnet beroende på om rören kommer rakt ut inifrån väggen eller längs väggen.
    El.varmelgeme är tillsatsen du behöver för att köra den på el.
    Blank stickpropp behöver du om du ska plugga hålen för vattentillförseln och enbart köra på el. Kör du som vi både el och vatten behövs denna inte.
    T-koppling till montering. (Fast den går ju att få tag på överallt annars också)

Det var riktigt bra att handla därifrån. Frakten gick förvånansvärt snabbt och smidigt och vi har inte haft några problem med dem. Jag mailade också för att fråga lite småsaker och de var snabba att svara och hjälpa till.

Lycka till.

12. E
    Medlem Nivå 7
    Kolla in e-badrum.se, verkar vara samma som www.haandklaederadiator.dk.

Någon som har någon erfarenhet av dessa Supreme handdukstorkar?
    Billigt skräp eller helt ok kvalité?

13. O
    Medlem Nivå 8
    Lyfter denna tråd då jag behöver en tork som är b=80-90, och höjd ca 100-110. Hittar bara torkar med detta mått på e-badrum.se (som är danskt).

Erfarenheter av dessa Supreme torkar , någon?

14. I
    Medlem Nivå 1
    Pax har nog det du söker.
    Har själv en 70-bred pax.
    Gå in på Pax.se och titta efter Jazz eller Blues.

/Martin

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: