Byggahus.se

Hjälp - grenuttag klara inte belastningen!

8k läst  78 svar

1. H
    Moderator · Nivå 25
    Första frågan måste ju vara om du överhuvudtaget kan få så hög effekt från elnätet där lokalen finns.

• Laddar…
  2. H
    Medlem · Nivå 11
    Har endast räknat på elen till datakraften nedan kylan är ej med.

Enklast att fördela den storlek på effekt 46kW är med riktiga 3-4st byggundercentraler 25A kopplade till 2st byggcentraler 63A kopplade till en riktig bygghuvudcentral 100A
    Vid köp begagnat kostnad ca 25-40Tkr beroende på skick och vad marknaden erbjuder för tillfället.

Hur mycket har ni räknat på i elkostnad?
    Gjorde en snabb beräkning nedan. Med reservation för räknefel.

80A trefas klarar 55kW.
    Nätkostnaden för 46kW el bör bli enligt Vattenfalls prislista.
    481,25kr i fast månadsavgift
    2415,00kr i rörlig månadsavgift
    515,20kr i överföringsavgift höglast
    68.08kr i överföringsavgift låglast.
    =ca 3500kr i nätavgift /månad.

Sedan tillkommer elkostnaden. kWh priset.
    46kWh x24h x 30d= 33120kWh/månad

29,04öre/kWh 36.30öre ink moms i kWh pris
    34,70öre/kWh 43,38öre ink moms i energiskatt = kWh pris 0,7968kr/kWh

KWh kostnad 26.400kr/mån

Total elkostnad ca. 30.000kr/månad. Kylan inte med räknad.

Redigerat 23 jun 10:19
  3. G
    Medlem · Nivå 5
    Det låter som detta blir en installation med dålig energieffektivitet så blir PUE säkert över 2 (Power Usage Effectiveness). Det går då åt minst dubbla energiåtgången som du har för IT-lasten.

Off-topic men detta är en anledning varför jag har svårt gör Bitcoin. Det är ur ett hållbarhetsperspektiv riktigt dåligt. Jag har god insikt i datacentraler-branschen och de seriösa spelarna har idag PUE i nyinstallationer på ca 1.2 samt värmeåtervinning. Man återvinner energiförlusterna. Man använder fossilfri el. Man investerar många millioner för att optimera kylning. En installation som detta skulle inte tillåtas.

I Bitcoin-branschen så verkar sådant ofta ignoreras och den kommer bli en miljöbov vi inte behöver.

4. M
    Husägare · Nivå 7
    Med den inledningen lär det bli svårt att nå någon framgång med detta projekt. Du borde ha kunnat göra en direkt rimlighetsberäkning och kommit fram till att nej, det kommer ju inte funka oavsett hur feta grenuttag jag hittar. 4,6 kW kan räcka för att värma ett helt hus från -10 till +20. Värmeförlusten är proportionell mot skillnaden i temperatur. Så tio gånger så hög effekt kommer i samma hus ge en temperatur på omkring 300 grader! Att all effekt du stoppar in blir värme är helt grundläggande (det gäller även en AC, om innedel och utedel båda placeras inne i huset). Det räcker alltså inte med ventilation, utan hela anläggningen måste planeras från början utifrån denna effektutveckling.

Du kommer att konkurrera direkt med alla andra på planeten som gör samma sak, även de som har betydligt billigare el. Även om det skulle se lönsamt ut just nu (pga att priset på Bitcoin stigit kraftigt senaste halvåret) har jag svårt att se hur detta med svenska förhållanden skulle gå ihop på sikt. I bästa fall blir det nog en vinst som är betydligt mindre än om pengarna hade investerats direkt i Bitcoin i stället.

• Laddar…
  5. T
    Medlem · Nivå 15
    För mig är detta djupt oetiskt. Här tar girigheten ingen hänsyn till planeten, på samma sätt som kemifabriken som gräver ned farligt avfall i backen, eller kaptenen som tömmer spilloljan i havet.
    Och den som säger: vaddå, Sverieg har ju fossilfri el? har inte begripit den komplexa europeiska elmarknaden. Varje kWh som minern slöser bort kan ingte användas att ersätta brunkolkfraft i Polen eller Tyskland.

6. L
    Medlem · Nivå 13
    Fan, jag känner mig gammal. Fattar inte grejen med bitcoin. :thinking:
    Då var jag ändå väldigt datorintresserad i min ungdom.

Vem sätter värdet på dessa bitcoins, om man kan "gräva fram dem" själv? Och varifrån kommer dem? De kan ju inte bara uppstå från tomma intet.
    Är ju lite som att uppfinna en maskin som tillverkar guld. Om världen svämmas över med guld så lär priset gå ner..

7. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 11
    Att det är olagligt vet vi men vad blir det för straff och vilka stora konsekvenser medför det? Berätta gärna för oss som inte vet.

• Laddar…
  8. A
    Medlem · Nivå 18
    Snälla, inte en ny omgång behörighet och lagar. Finns drösvis med trådar fortsätt gärna dialogen i en av dessa istället, så kan ts få förklaring vad det innebär med en sådan anläggning

9. F
    Medlem · Nivå 3
    Du är en elektriker, eller hur?

10. MultiManOriginal
    Medlem · Nivå 8
    De som framförallt sätter stort värde på bitcoin och alla dess varianter är kriminella som kan utpressa vem som helst utan att pengarna går att spåra. Just bitcoin används frekvent varenda dag av sådana skurkar, som t ex genom viruset/trojanen cryptolocker (kommer gärna som fejkade postnord eller telia-mail som blott två exempel). Jag får ibland städa upp efter skiten men inte sällan har företagaren redan känt sig tvingad att betala skurkarna via bitcoin eftersom verksamheten inte får stå stilla.

Både bitcoin och Thor-nätverket (som gärna används av barnporrnätverk och inte heller går att spåra) borde inte vara tillåtna. Skadan genom att skurkar kan vara osynliga är betydligt större än eventuell nytta för vanliga människor. Finns ingen samhällsnytta, bara nackdelar.

11. J
    Medlem · Nivå 9
    Mitt svar hade viss ironi då det är större olaglighet att bygga ett eget växthus för icke tillåtna växter.

Att odla bitcoin är inte olagligt... Men det är väl att odla stora mängder eller gräva bitcoin som man kan göra av med kopiöst med el i ett slutet rum... :)

Jag är negativ till både droger och bitcoin, men positiv till att lätta upp behörighet på el. ;)

12. M
    Medlem Nivå 1
    Ojoj, vad hände här!

Att Bitcoin inte går att spåra är inte sant! Du kan följa alla transaktioner som gjorts. Däremot finns det crypto valutor som inte är lika lätta att spåra som tex Monero, zcash....
    Att mining är slöseri med naturresurserna kan man diskuter i all evinlighet!

Jag har själv nyligen besökt Venzuela och sett vad crypto valutor har för värde, där jag fick inspirationen. Med hyperinfaltion har folkets pengar förlorat allt sitt värde. Många säljer korgar och väskor som görs av papperspengarna.

I Venezuela använde man en crypto valuta som heter Dash. Med den kunde folk betala med sina enkla mobiltelefoner genom att skicka ett sms. Det var enda sättet för att betala för nödvändiga varor. Om du inte hade dollar, vilket bara en liten del av befolkningen hade (grupper som stöttade presidenten och fick del av landets rikedomar).

Jag tror stenhårt på crypto valutor, men strunt samma i denna tråd handlade det om min kommande investering och installation.

Tack för alla svar och uträkningar!

Ska läsa igenom alla meddelanden och återkomma hur det går.

13. J
    Medlem · Nivå 9
    Finessen med bitcoin är väl just att det är en begränsad tillväxt av penningmängden. Man får inte bananrepublikens inflation då bitcoin har en inbyggd broms på det. Så långt väl. Men kryptering och detta att distribuera hantering på massor av datorer som gör för tunga beräkningar är listigt men känns inte co2 effektivt... Men det är inte bara bitcoin som slösar el, undrar hur mycket Netflix, YouTube mfl drar när de streamar 4k innehåll till halva jordens befolkning, dessutom när folk lämnar TVn på på Youtube när de gör något annat... Ja, jag syndar själv...

14. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 16
    Att något lämpade sig i en havererad stat med kraftigt subventionerade elpriser (vilket väl numera är låtsaspriser då ingen el längre finns att tillgå) är en rätt dålig indikator på vad som lönar sig i Sverige.

Sen är det väl så att en bitcoin är ospårbar till person även om blockkedjan kan styrka att det är en äkta bitcoin med korrekt proveniens (eller vad man nu borde använda för ord).

• Laddar…
  15. blackarrow
    Elektroniktokig · Nivå 12