Byggahus.se

Hjälp! Grannen ska bygga uppåt!

1. C
    Medlem · 1 inlägg

Cilja

Medlem
    Hej! Vårat hus ligger näst sist i en backe. Vi har byggt ett jättefint burspråk på 12 kvm där vi har "matsal". Där har vi utsikt över en vik. Utsikten är precis över grannens tak. Nu har våra kära ??? grannar nedanför bestämt sig för att bygga på en våning. Bygglovet är redan godkännt och klart eftersom det tydligen ligger inom de normer för vad man får bygga. Våran utsikt kommer att vara rakt in i deras övervåning :-/ och värdet på vårat hus kommer att sjunka med åtskilliga 100000:- .... Vad kan jag göra?? Jag tänkte i alla fall skicka en överklagan av bygglovet men hur stor chans är det att nån bryr sig om vårat hus? Vi har försökt prata med grannen men han säger bara "den enes bröd den andres död". Kan även tillägga att grannen har total sjöutsikt och även dubbeltomt dvs dubbelt så stor som vi andra 4 på gatan. Snälla hjälp mig med nåt slagkraftigt!!

2. E
    Medlem · Stockholm · 2 314 inlägg

Eld

Medlem

Re: Hjälp! Grannen ska bygga uppåt!

Sälj fort som fan! Nåt annat kan du nog inte göra... joförresten, bygg en våning till du också ;D

Skämt åsido, man måste nog tyvärr räkna med att omgivningen runt ens hus förändras. Enda sättet att skydda sig är att äga omgivningen själv. Då är man skyddad mot allt utom myndighetsingripande typ expropiering.

3. M
    Medlem · 1 044 inlägg

muppen

Medlem

Det enda är att försöka övertyga grannen, annars skulle jag nog sälja, man vill ju ha bra grannar.., minst lika viktigt som sjöutsikt :(

4. B
    Medlem · 110 inlägg

bygganders

Medlem

Konstigt att komunen inte kontaktade dig ang grannens tillbyggnad.
    Min kompis var tvungen att få grannens godtyckande även om det han byggde inte på något sätt störde honom.
    Kan komunen gjort fel ???

Anders

5. kalleanka70
    Medlem · Östergötland · 2 144 inlägg

kalleanka70

Medlem

Du skall kontaktas och yttra dig angående bygget oavsett planregler. Här har tydligt ett fel oförklarligt begåtts. Jag skulle ringe nämnden ögonaböj och överklaga. Dock får du vara beredd på att kommunen inte tar hänsyn till din synpunkt.

6. kalleanka70
    Medlem · Östergötland · 2 144 inlägg

kalleanka70

Medlem

Så var det inte när vi byggde till vårt hus enligt konstens alla regler. Då skulle alla grannar godkänna.

7. pappskallen
    Medlem · 2 286 inlägg

pappskallen

Medlem

Man kanske inte ska sälja bara för att utsikten förändras, det finns kanske annat att ta hänsyn till oxå (trivs i huset, nära till skola/dagis etc.)
    allt är inte pengar.........
    Såtillvida att huset inte är köpt i spekulationssyfte!!

8. L
    Medlem · 376 inlägg

ledighetskommiten

Medlem

Det finns inga som helst lagkrav på granngodkännande om man håller sig inom planer och PBL m.fl relevanta lagar. Kraver Er kommun ändå granngodkännande är det antingen pga av mindre avvikelser (eller för att de inte har koll).

9. L
    Medlem · 376 inlägg

ledighetskommiten

Medlem

Glömde - tyvärr är det nog inte mycket att göra om det uppfyller gällande planer. (KOLLA OM DET GÖR DET!)

Tyvärr missar allt för många att hålla koll på planerna först och färmst när de köper ett hus (man kanske har en översiktsplan som säger att de ska bli en motorväg i närheten), men även ev planändringar då man flyttat in.

10. F
    Medlem · 823 inlägg

Frågan är inte så enkel som en del tycks tro. I normalfallet skall enligt PBL bygglov meddelas för åtgärder som stämmer överens med plan. Detta är ju vitsen med fysisk planering, alla skall veta och kunna bilda sig en uppfattning om hur bebyggelsen kan komma att se ut.

Med tiden - många planer har några år på nacken - ställs andra krav och värderingar än som gällde vid planens fastställande. Det är här normalfallen ändras till att bli specialfall. Det är också här som tjänstemäns och politiska nämnders uppfinningsrikedom är stor.

Utan att närmare gå in på specialfallen och rättsläget kan man inte direkt påstå varken det ena eller det andra utan att analysera förhållandena i just Ciljas fall.

Lycka till!!! :)

11. L
    Medlem · 376 inlägg

ledighetskommiten

Medlem

Nu är jag inte med. Vad menar du skulle kunna göra att grannen INTE skulle få bygga OM denne uppfyller kraven i gällande planer (och tilämpliga delar av gällande bygglagstiftning)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.