Hej,
Har ett LK-system som jag går till ”botten” med just nu… har lite svårt att få någon nämnvärd värme i golvet längst ner i huset. Trots att alla slingor i fördelarskåp ft är ”lika varma” på både ut/retur.

Huset är ett 1-plan stenhus från 2018-150kvm med ingjuten golvvärme kopplat till en frånluftspump Nibe f750 med FTX.

Försöker testa att öka flödet i slingan som har dålig värme. Men när jag försöker ändra flöde så ligger den helt still runt 1l/min hur mycket jag än snurrar. Enda gången den reagerar är om jag stryper den helt då den går till 0. Är i sig ett ”kallare” rum med mer ytterväggar än andra, men upplever ingen värme i golvet.

I övrigt har jag också sedan igår testat att ta bort alla elektroniska ställdon på retur för att säkerställa full värme ut överallt.

Har värmekurva 7 och +1. Ca 38-39 i framledning nu när det är ca -3 ute. Retur på 33 grader. Har max på framledning 45 grader som nås vid -10 ute.

Negativa gradminuter på -1390.
Fläkt går på 95% och en lufthastigheten BS1 på ca 180.
Tillsats köra just nu på 1,5 kwh. Driftprio 45 min värme och 15 min varmvatten.

Gradminutinställning:
Aktuellt värde -1390
Start kompressor: -100
Startdifferens: 1000
Diff mellan tillsatssteg: 100

Försöker hålla 22 grader överallt inne.

• Vattenflödesmätare på rör, genomskinlig, skala, rostigt vatten, industriella komponenter, metallrör, delvis otydlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Luftficka i golvslingan? Dags att spola ur slingorna? För lågt inställd cirkulationspump (GP6) i F750?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Har ju inget med flödet i slingorna att göra, men gradminuterna verkar högt underskott?

J Josth skrev:
Luftficka i golvslingan? Dags att spola ur slingorna? För lågt inställd cirkulationspump (GP6) i F750?
Kan vara att jag behöver spola och lufta varje slinga, inte kommit dit än. GP6 var hittar jag det värdet, är det laddpumphastighet? Den är på auto minsta 30% och högsta 100%.

D Dilato skrev:
Har ju inget med flödet i slingorna att göra, men gradminuterna verkar högt underskott?
Hur får man underskott?

S Martin Risberg skrev:
Hur får man underskott?
Genom att värmen i systemet är lägre än den bör vara för att hålla den temperatur man valt.
Ju längre tid eller ju större temperaturskillnad, ju fler negativa gradminuter (underskott).
Gradminuter-hur fungerar det

S Martin Risberg skrev:
Kan vara att jag behöver spola och lufta varje slinga, inte kommit dit än. GP6 var hittar jag det värdet, är det laddpumphastighet? Den är på auto minsta 30% och högsta 100%.
GP6 är den andra cirkulationspumpen i F750 för själva värmen, och som sitter till höger något längre in. Har normalt fasta tre lägen I-II-III.

J Josth skrev:
GP6 är den andra cirkulationspumpen i F750 för själva värmen, och som sitter till höger något längre in. Har normalt fasta tre lägen I-II-III.
Ah ok, ja den står på power on III

• Gilla
kela018
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Genom att värmen i systemet är lägre än den bör vara för att hålla den temperatur man valt.
Ju längre tid eller ju större temperaturskillnad, ju fler negativa gradminuter (underskott).
Gradminuter-hur fungerar det
Ok, tittar den då lite bakåt när den räknar ut. Har laborerat en del på sistone så borde kanske låta den gå såhär under flera dagar så ändrar det sig?

S Martin Risberg skrev:
Ok, tittar den då lite bakåt när den räknar ut. Har laborerat en del på sistone så borde kanske låta den gå såhär under flera dagar så ändrar det sig?
Som jag förstått inställningarna:
Gradminutinställning:
Aktuellt värde -1390
Start kompressor: -100 // När gradminuterna går ner till detta värde ska kompressorn starta
Startdifferens: 1000 // Ge pannan lite extra tid innan eltillskott hjälper till
Diff mellan tillsatssteg: 100 // Intervall innan eltillsatsen ökas med ytterligare 0,5 kW

Nibe F750 Optimeringsguide

D Dilato skrev:
Som jag förstått inställningarna:
Gradminutinställning:
Aktuellt värde -1390
Start kompressor: -100 // När gradminuterna går ner till detta värde ska kompressorn starta
Startdifferens: 1000 // Ge pannan lite extra tid innan eltillskott hjälper till
Diff mellan tillsatssteg: 100 // Intervall innan eltillsatsen ökas med ytterligare 0,5 kW
Haha googlat mig fram till dessa inställningar, hoppat lite fram och tillbaka sista 2-3 dagarna. Är det inga bra inställningar? Har också tittat på den optimeringsguiden. Men när jag ändrade sist så ”flög” jag ner på detta negativa värde och sedan har den hållit sig där. Hjälper det att starta om pumpen?

ett foto på hela paketet som är på foto 1 , så allt syns vad du har.

J jonaserik skrev:
ett foto på hela paketet som är på foto 1 , så allt syns vad du har.

• Elektriskt skåp, rör och ventiler för vattenfördelning, industriell installation, etiketterade komponenter, varningsskylt för elektricitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser lite klent ut på matarrören, med så många slingor. ¨Har du ökat flödet genom att vrida på den nedre delen av indikatorerna. då ska indikatorn gå ner. Alla piggar under donen är uppe. Det är bara en slinga som inte fungerar. Är det den som inte har skitigt glas, tveksamt om den slingan någonsin haft flöde i sig, då alla andra glas är skitiga. Om det är luft så stäng alla slingor utom den och mer fart på cirkpumpen. det måste till lite tryck på den slingan för att luft kan gå ur. Sen vet ingen om det är ett veck på den slingan vid någon vändning. Hoppas inte det. är då bara att leva med det eller riva upp golvet, alla don vill ha mer värme. Det ska som tumregel vara ca 4 - 5 C mellan ut och retur på en slinga.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ser lite klent ut på matarrören, med så många slingor. ¨Har du ökat flödet genom att vrida på den nedre delen av indikatorerna. då ska indikatorn gå ner. Alla piggar under donen är uppe. Det är bara en slinga som inte fungerar. Är det den som inte har skitigt glas, tveksamt om den slingan någonsin haft flöde i sig, då alla andra glas är skitiga. Om det är luft så stäng alla slingor utom den och mer fart på cirkpumpen. det måste till lite tryck på den slingan för att luft kan gå ur. Sen vet ingen om det är ett veck på den slingan vid någon vändning. Hoppas inte det. är då bara att leva med det eller riva upp golvet, alla don vill ha mer värme. Det ska som tumregel vara ca 4 - 5 C mellan ut och retur på en slinga.
Hej, tack för svar. Ja det är slingan med rent glas, men det är för att jag bytte det mot ett oanvänt glas som inte användes längst till vänster. Funderar på att byta alla glas för det är svårt att se flödena. Kollat piggar, just nu kör jag ju utan don och termostat dvs fullt öppet. Där är samma värme på både på ut och retur som på alla andra slingor.. så då får man ju utgå ifrån att slingan ligger korrekt utan veck osv.

Kylan utomhus har nu sakta letat sig ner till -8 och ”värmen” i det kalla rummet verkar på något sätt ändå bibehålla sina 19-20 grader. Men jag vill ju att det rummet som alla andra rum kan vara kännbart varma i golvet.. vilket verkar svårt att få fram.

Har provat lufta via luftningsventilerna men där va ingen luft, kom vatten direkt. Ej provat att enbart lufta ett rör i taget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.