Hjälp, jag fryser om fötterna.
Något är knas med golvvärmen.
Jag är fullkomligt oduglig på sånt här men hoppas någon av er kan hjälpa mig.
Ni ser ju på bilderna hur det ser ut, o kallt är det.
Vad kan vara fel.
När jag känner på rören med dom blå plupparna i skåpet till golvvärmen är dom kalla.
Dom 2 tjockare rören som är till vänster om dom blå plupparna är ljummna.
Vad kan vara fel??
Något är knas med golvvärmen.
Jag är fullkomligt oduglig på sånt här men hoppas någon av er kan hjälpa mig.
Ni ser ju på bilderna hur det ser ut, o kallt är det.
Vad kan vara fel.
När jag känner på rören med dom blå plupparna i skåpet till golvvärmen är dom kalla.
Dom 2 tjockare rören som är till vänster om dom blå plupparna är ljummna.
Vad kan vara fel??
Medlem
· Sverige
· 5 451 inlägg
Jag har en liknande reglercentral från Uponor, dock inte din styrpanel utan enbart ett antal trådlösa termostater i rummen som regleras. Gissar att det måste finnas trådlösa termostater även i dina rum. Dessa drivs med batterier som behöver bytas typ vart tredje år.
Din styrpanel säger att det inte finns en reglercentral, detta är ju ett uppenbart problem. Kolla i manualen vad detta kan bero på - kanske är det dags att byta batterier om det drivs på det viset, kanske även att para ihop enheterna igen om kontakten är förlorad. Jag har som sagt inte själv en sådan panel så jag vet inte.
Att du känner att tilloppsledningarna är ljumna är normalt vid denna tid på året, krävs inte mycket värme i slingan för att ge inställd rumstemp.
Din styrpanel säger att det inte finns en reglercentral, detta är ju ett uppenbart problem. Kolla i manualen vad detta kan bero på - kanske är det dags att byta batterier om det drivs på det viset, kanske även att para ihop enheterna igen om kontakten är förlorad. Jag har som sagt inte själv en sådan panel så jag vet inte.
Att du känner att tilloppsledningarna är ljumna är normalt vid denna tid på året, krävs inte mycket värme i slingan för att ge inställd rumstemp.
Prova först med att se om termostaterna till respektive zon fungerar över huvudtaget.
- Vrid upp dom till max (1 rum i taget) och se om tillhörande diod (till den zonen) i boxen börjar lysa rött. Om den blinkar rött så är det något knas.
- Kolla även om ställdonen rör på sig
Vill du få tillfällig värme så kan du alltid sätta tillbaka (om dom finns kvar och levererades) orginalvreden så att du kan styra respektive flöde (slinga) manuellt tillsvidare.
Den stora dioden uppe till höger skall lysa GRÖNT om allt fungerar som det ska.
Jag hade ett liknande fel häromdagen då man fick nolla hela systemet och para om termostaterna med huvudenheten och ni funkar allt som det ska
Jag hade dock omväntproblem då det var 26grader i huset...
- Vrid upp dom till max (1 rum i taget) och se om tillhörande diod (till den zonen) i boxen börjar lysa rött. Om den blinkar rött så är det något knas.
- Kolla även om ställdonen rör på sig
Vill du få tillfällig värme så kan du alltid sätta tillbaka (om dom finns kvar och levererades) orginalvreden så att du kan styra respektive flöde (slinga) manuellt tillsvidare.
Den stora dioden uppe till höger skall lysa GRÖNT om allt fungerar som det ska.
Jag hade ett liknande fel häromdagen då man fick nolla hela systemet och para om termostaterna med huvudenheten och ni funkar allt som det ska
Jag hade dock omväntproblem då det var 26grader i huset...
Klicka här för att svara