Byggahus.se
Hejsan!
Har haft problem med dålig lukt i badrum under en längre tid. Jag bor i en bostadsrätt och vaktmästaren har inte lyckats lokalisera vart lukten kommer ifrån. Men han tror att det saknas ett vattenlås till golvbrunnen.

Det är en rättså gammal lägenhet byggd någongång omkring 40 talet. Jag förstår mig inte på golvbrunnen riktigt känns som att något saknas?? Vad är det för utbuktning som är formad som en halvmåne exempelvis? Se bilder vad jag ringat in. Den där pluggen som syns på bilden har jag testat att byta detta hjälpte inte för att få bort lukten.
Och som ni ser på bilderna så är det 2 olika mått på golvbrunnen. Det ena cirka 15cm och ifall man mäter vid utbuktningen så är det cirka 13.5 cm.

Hade hoppats på att någon här som är kunnig hade kunnat reda ut detta till mig. Saknar jag ett vattenlås och ifall jag gör det vilket ska jag köpa? Jag har testat bikarbonat, ättika flera gånger men lukten kommer alltid tillbaka.

Några andra tips på vad det kan vara som orsakar denna lukt?

Tack på förhand!

• Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
    Skapa konto
    Skapa konto
    Skapa konto
    Skapa konto
Det vi ser är en gjutjärnsbrunn (har tillverkats likadana i svart plast också). Den har en fast insats med en mellanvägg som går ned, Då att en vattenyta kan stoppa lukt från avloppet att komma upp. Pluggen på bilden går alltså till "luktsidan", och används för rensning.

Moderna golvbrunnar har en insats som går att lyfta upp för rengörning. vattenlåset saknas inte! Det är alltså fast i brunnen.

Om det har rostat hål på mellanväggen så kan det lukta, eller om den där pluggen inte är tät.

Om det ör problem med avloppsavluftningen i fastigheten, så kan vattnet sugas ur vattenlåset, vilket också ger luktproblem. Testa att spola i din toalett, och se vad som händer med vattenytan i brunnen. Liiite kan den få röra sig, men inte mycket.

Det som händer när du spolar, är att ditt spolvatten rusar igenom röret som en "kolv". Det blir undertryck bakom. Därför går stamledningen upp genom vinden, och upp genom yttertaket. Då sugs luft in där så fort ditt spolvatten når fram till stammen. Och jämnar ut trycket. Fungerar inte det, så sugs luft istället in genom olika vattenlås utefter stammen. Då sugs även vattnet ut. Blir vattenytan i låset för låg, så är det öppet mot "luktsidan".