Hjälp...Fuktskada i vägg badrum.

2k läst  25 svar

1. Oldboy
    Medlem · Nivå 12
    ...och tyvärr vid de flesta riskkonstruktionsanmärkningar så måste en fördjupad undersökning göras om man vill veta exakt status. Vilket oftast betyder att göra åverkan / riva i huset, vilket självklart ingen besiktningsman kan göra utan att få just det utökade uppdraget av beställaren.

2. T
    Medlem Nivå 3
    Precis. Blir så förbannad när jag tänker på det. Vi som köper gamla hus då sätter ju hela vår ekonomi på spel ..Jag har kanske tur denna gången men..Har förresten en liten toa oxå. Den är såklart heller inte renoverad. Här har säljaren ( säkert strax innan försäljning ) målat klinker golvet svart..Ska kanske inte använda den toan heller då. För den är väl lika mycket skrot den oxå då.

3. T
    Medlem Nivå 3
    Frågade besiktningsmannen vid detta tillfälle när han pratade om riskkonstruktion att jag kanske var dumsnål som inte tog den besiktningen som innebar att han skulle göra hål nånstanns för att mäta. Den besiktning jag tog kostade 7700 kr. Tyckte det räckte gott o väl då jag kanske inte ens skulle köpa huset. Men nej då sa han. Tror inte det ska behövas verkar ganska ok här. Jode....

4. B
    Medlem · Nivå 15
    Fast en toalett utan badkar och dusch utsätts ju inte för lika mycket fukt så det är skillnad, men håll koll på att det inte blir smygläckage i någon rörskarv, t.ex. kan man tejpa fast lite hushållspapper längst ner på avloppsröret till handfatet (där är ju normalt en kopp över så det syns inte) och så kolla att det ser bra ut varje gång man städar.

5. Oldboy
    Medlem · Nivå 12
    Jo, så där är det tyvärr. Det är mkt pengar som ska ut för något som inte är ens eget och kanske inte heller blir det om resultatet är dåligt.

Väldigt många äldre konstruktionslösningar är idag klassade som riskkonstruktioner. De ligger och balanserar funktionsmässigt. Ofta fuktrelaterat, och då handlar det om ngn % upp eller ner på årsbasis som avgör om det fungerar eller inte. Enda sättet att veta är att gräva sig in i konstruktionen. Har man dessutom otur så råkar man gräva sig in just där det inte var ngt problem, medan det ngn meter bort kanske är problem.

Så det är alltid en viss risk med alla gamla hus. Därför rekommenderas en hyfsad ekonomisk buffert för oförutsedda utgifter (reparationer). Det kommer lätt upp i 100 000 kr och betydligt över det för den typen av fel.

6. T
    Medlem Nivå 3
    Bra tips..

7. T
    Medlem Nivå 3
    Nu har jag som tur är sålt ett annat hus som blivit lite för stort så jag har den bufferten men tycker fortfarande det är för jäkligt att fast man som köpare tar en försäkring ändå ska få till svar att detta är bara vad man kan förvänta sig av ett så gammalt hus..Köper jag hus nån mer gång så lägger jag inte pengar på en sån försäkring..Bättre spara de pengarna till renovering.

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Vad menar du med att du köpt en försäkring? Är det något utöver den vanliga villa/hemförsäkringen?

9. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag tror inte att du hade fått veta så mycket mer om du beställt den dyra extra besiktningen. Den ger fortfarande ingen garanti att ex. ett gammalt badrum är OK. Beroende på exakt vad som är fel, så kan den bekräfta att det är fel, men den räcker inte för att helt "frikänna" en riskkonstruktion. Det kan man i princip inte göra utan att riva helt.

10. T
    Medlem Nivå 3
    Är väl dum som anser att en besiktning är en sorts försäkring för det var ju som att köpa grisen i den berömda säcken iaf..

11. T
    Medlem Nivå 3
    Ok. Då är det väl inte så stor ide med denna besiktning som egentligen bara kostar pengar. Den jag köpte till mitt hus som jag sålt den kostade väl i runda slängar 25 tusen...Blev dyrt iaf.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: