När jag flyttade till en ny bostad var badrummet skitigt och kakelfogarna i badrummet var rejält svarta, okunnig som jag var trodde jag att det var mögel på kakelfogarna och började skrubba med klorin. Efter det tror jag att fogmassan blev skadad (svårt att veta ifall det var så innan pga allt skit, men jag är nog den skyldig?) och sen dess har jag varit ännu mer nojig över mögel. Somsagt så är jag inte särskilt kunnig men har fattat det som att fukt under klinkers är helt normalt...? Nån som är mer kunnig får gärna ge mig råd för kring vad jag borde göra. Skickar med bilder.

Mvh

• Närbild på badrumsgolv med blåa klinkers och svarta kakelfogar intill en duschavloppssil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av kakelfogar i ett badrum med synliga tecken på smuts och möjlig skada nära en avloppsbrunn.
    Skapa konto
  • Närbild på skadade svarta kakelfogar nära en avloppsbrunn i ett badrum.
    Skapa konto
BirgitS
Det är normalt att det finns fukt under klinker och fog. Däremot ska det ju inte finnas fukt under tätskiktet som finns under klinker och fog.

Skadad fog påverkar inte tätskiktets täthet. Men du kan fylla i hålen med fogmassa själv.

Man får inte mögel om man städar regelbundet med allrengöringsmedel och gärna skrapar av golvet med en skrapa efter duschen.

Gissningsvis är det där badrummet kring 30 år och försäkringsbolagen anser att den tekniska livslängden på tätskikt bakom kakel och klinker är 25-30 år. Det innebär att om det blir en vattenskada så kommer du inte att få någon ersättning för tätskikt, kakel och klinker.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är normalt att det finns fukt under klinker och fog. Däremot ska det ju inte finnas fukt under tätskiktet som finns under klinker och fog.

Skadad fog påverkar inte tätskiktets täthet. Men du kan fylla i hålen med fogmassa själv.

Man får inte mögel om man städar regelbundet med allrengöringsmedel och gärna skrapar av golvet med en skrapa efter duschen.

Gissningsvis är det där badrummet kring 30 år och försäkringsbolagen anser att den tekniska livslängden på tätskikt bakom kakel och klinker är 25-30 år. Det innebär att om det blir en vattenskada så kommer du inte att få någon ersättning för tätskikt, kakel och klinker.
Hur tusan vet man att det kanske kan finnas fukt under tätskiktet? Svårt att "se" också ifall tätskiktet är påverkat. Jag städar badrummet regelbundet, har tänkt på att fylla i hålen med fogmassa själv men kan det inte finnas risk att man "låser in dålig fukt" då?

Ja, precis jag har fattat det som att badrummet är kring 30 år gammalt.

BirgitS BirgitS skrev:

justja, du skrev ju att skadad fog inte påverkar tätskiktets täthet... men vad hade du gjort i min situation?

Fogen är inte tät, så du kan av estetiska skäl foga igen utan att stänga in någon fukt.

O Odi et Amo skrev:
Fogen är inte tät, så du kan av estetiska skäl foga igen utan att stänga in någon fukt.
Kanske är orelevant då i sammanhanget men hade en del problem med att badkarsutloppröret läckte mycket vatten förut så bytte det, men har ändå läckt en del vatten vid dusch efter byte, så det är ofta vatten i dessa gropar. kan det ha nån betydelse?

BirgitS
Om du menar att golvbrunnen inte kan svälja allt vatten som kommer när du duschar kanske det är dags att rensa golvbrunnen.

Om du menar att röret mellan badkaret och golvbrunnen läcker så kanske rören inte sitter ihop bra eller en packning saknas.

• Gilla
Köttisar
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om du menar att golvbrunnen inte kan svälja allt vatten som kommer när du duschar kanske det är dags att rensa golvbrunnen.

Om du menar att röret mellan badkaret och golvbrunnen läcker så kanske rören inte sitter ihop bra eller en packning saknas.
Jag menar att röret mellan badkaret och golvbrunnen läcker.
Du verkar ju vara mer kunnig än mig, vad hade du gjort? Bara kanske foga igen?

BirgitS
Om du lägger upp någon bild på badkarsröret och beskriver var det läcker kanske någon kan komma på vad som kan vara fel.

Jag skulle foga igen och börja planera en badrumsrenovering.

• Älska
Sthlm_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.