Byggahus.se

HJÄLP! Fukt/is på garagfönster

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Vi har ett problem! Vi har fukt, vintertid is, på insidan av garageförnstrena, samt fukt på insidan av portarna. Vad beror detta på? Vad ska vi göra?

Garaget är 3 år gammalt, 50 m2, 2 portar, 2st tvåglasfönster, en dörr, golvvärme (värmen ligger kring ca 10 grader), en ventil på väggen mitt emot portarna.

Vet inte vad vi ska göra. Är rädd att det snart börjar mögla.

2. Jesca_j
    Medlem Nivå 11
    En enda ventil på ett så stort garage låter lite, vi har fyra ventiler på ett 55m2 garage, är garageporten ventilerad?

Kommer fukten från blöta bilar som körs in? Om inte den fukten hinner torka upp mellan varven så behövs mer ventilation eller kanske en avfuktare?

3. P
    Medlem Nivå 2
    Är inne på Jesca_j`s linje, verkar som att luften står för still, eller rör sig för lite så att säga, och där av bildas fukten. Med värme i ett garage kan det ju bli så.

4. Jesca_j
    Medlem Nivå 11
    Vi har en lågt placerad ventil på var sida om garageporten (5meter bred port) och längst in i garaget efter långsidorna sitter en ventil högt upp på varje sida.

Porten är ej ventilerad.

5. S
    Medlem Nivå 1
    Portarna är inte ventilerade. De är inte någon skillnad även om det inte varit någon blöt bil inne i garaget.
    Kanske luften står för stilla helt enkelt.

Jesca_j: Var har ni placerat ventilerna?

Garaget har följade utseende:

Framvägg: 2 portar, Bakvägg: 1 ventil högst upp på väggen mitt för vänster port, Vänster vägg: 2 fönster, Höger vägg: 1 dörr

6. A
    Medlem Nivå 5
    Det kan ta väldigt lång tid innan det torkar upp ordentligt i ett garage som bara har självdragsventilation och små ventiler. Ventilationen blir nästan obefintlig. Vi har två ventiler i portarna för tilluft och två ventiler högt upp och längst in i garaget för frånluft (125 mm i diameter), och håller ca 10 gr i garaget. När vi haft bilen i garaget för att tina upp den (vi kör inte in den varje dag) tar det ofta ett par veckor innan det blir riktigt torrt i garaget, om man inte vädrar extra. Jag brukar se till att vädra ordentligt genom att låta porten stå öppen en stund. Med några korta vädrigar torkar man upp garaget på ett par-tre dagar.

7. P
    Medlem Nivå 2
    mitt garage är i princip alltid torrt, kallgarage med portventiler och en högt placerad ventil.

8. A
    Medlem Nivå 5
    Har du kallgarage tinar du inte av bilen i garaget. Det är ansenliga mängder vatten som skall torkas bort från en ordentligt nedisad bil. Man får förmodligen inte problem om man kör in bilen varje dag i ett varmgarage heller, eftersom man då sällan har samlat så mycket snö och is på bilen. I ett kallgarage kanske man också är mer generös med ventilation. Det kostar ju inget. Imman och isen på rutorna är också ett problem man bara märker i ett varmgarage, eftersom man måste ha kallare ytor där vattnet kondenserar och fryser. Så, ett kallgarage är förmodligen torrare och bättre för bilen. Det är bara så kallt att meka och snickra där! Det enda som hjälper mot fukten är att ventilera/vädra bort den.