Byggahus.se

Hjälp! Fogningen fläckade ner klinkersplattorna.

1. J
    Medlem · 7 inlägg

JoeMax

Medlem
    Jag fogade häromdagen mitt nya köksgolv i ljust klinkers och allt gick bra tills jag började finrengöra efter att de mörka fogarna hade torkat. Då märkte jag att det hade blivit fläckar av rester av fogmassan på vissa klinkersplattor och jag kunde inte få bort dessa. Testade rengöringssvampar och blå ScotchBrite-block. Jag råkade inte ut för detta när jag fixade mitt hallgolv med samma klinkers och fogmassa men jag kanske slarvade med grovrengöringen den här gången? Går det att ta bort fläckarna på något sätt? Slipa, polera? Starka medel?Eller är det bara bryta upp o lägga om?

Oerhört tacksam för snabba svar!

2. Jesca_j
    Medlem · Västerbotten · 3 024 inlägg

Jesca_j

Medlem

Re: Hjälp! Fogningen fläckade ner klinkersplattorn

Det finns flera trådar här om detta.

Använd speciell klinkerrengöring (Syra) eller vanlig citronsyra som finns på affären. :)

3. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Det finns tex. ett preparat från 'Texelent' som heter Klinkerrent, funkade utmärkt för mig tillsammans med ett skurblock, när jag hade slarvat med fogrengöringen på vårt mosaikgolv ;)

mvh och lycka till/christina.

4. J
    Medlem · 7 inlägg

JoeMax

Medlem

Jag letade runt lite i forumet efter denna typ av problem men hittade inget om detta. Jag kanske sökte för dåligt.

Iallafall så är jag oerhört tacksam för era snabba och konkreta svar! Jag ska testa imorgon.

5. J
    Medlem · 7 inlägg

JoeMax

Medlem

Tack för tipsen, det funkade perfekt!

6. A
    Medlem · 5 inlägg

Anna_Lilja

Medlem

Hej! Var nyligen inne på detta fantastiska forum när min pojkvän fogat och hade problem att få bort fogen. Tänkte ge ytterligare tips beträffande att få bort fog som bränt. Klinkerrent gjorde ingen större skillnad, det krävdes ändå mest mekaniskt arbete. Citronsyra var i så fall mycket bättre. Riktig syra fungerade dock ännu bättre men luktade verkligen starkt men fungerade. Det finns hopp alltså! :surprised:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.