Byggahus.se

HJÄLP! Förskjuten mönsterpassning

8k läst  20 svar

1. C
    Medlem Nivå 4
    Har fortsatt att tapetsera med samma tapet, har inte orkat reklamera, och om man tittar på det stora hela syns inte den dåliga passningen så mycket. Ringde Boråstapeter och berättade om mitt problem, fick prata med nån Anders (tror jag han hette) där. Han var väldigt bra och förklarade mycket och långt. Dessa jubileumstapeter är tillverkade på gammalt sätt i en gammal maskin med stora valsar och det kan hända att mönstret blir lite förskjutet. Men han menade på att om det var för stora fel i mönstret så skulle jag reklamera tapeten... Det finns ju en metod att man ska jobba med att ta tapeter från olika rullar för att få den att passa, men det avfärdade denne man... Det ska vara så enkelt som Boråstapeters film visar...

Ja ja, nu ska vi tapetsera lite till så vi blir klara nån gång :)

2. L
    Medlem Nivå 1
    Om det står förskjuten mönsterpassning, ska tydligen våd ett och tre passa ihop. Och våd två och fyra. För att det ska bli mera variation på mönstret.

• Laddar…
  3. A
    Medlem Nivå 4
    Gammal tråd men lika aktuellt...

Vi tapetserar med exakt samma tapet och har samma problem. Uppkommer på samma ställe på alla rullarna. Verkar vara ett fel i mönsterpassning från fabrik.

Irriterande men tar man ett steg tillbaka ser man det inte är min tröst.

4. Martin321
    Medlem · Nivå 6
    Är det inte så att tapeten passar ihop om du fortsätter dra vidare? Alltså att det mönstret du försöker para ihop med första våden egentligen passar med våd nr 3 så att säga.

5. Martin321
    Medlem · Nivå 6
    Kanske dåligt svar men frågan är egentligen att, passar inga mönster på tapeten?

6. A
    Medlem Nivå 4
    Har upptäckt att på varje rulle på varje återkommande mönsterbit är det ett område (ca20-30cm som blir fel med ett par mm.

Som ts visar stämmer mönstret perfekt innan och efter detta