87 858 läst · 216 svar
88k läst
216 svar
Hjälp! Fick besök efter bestridande av faktura
Sånt har kan gro i flera månader eller år. Om det sedan går till domstol beror på. Men för ett belopp under 22k så tar man ju knappast hjälp av en advokat... det kostar mer än det smakar.F fsn skrev:
Ta inte kontakt med dom, utan sitt lugnt i båten. Om de inte hör av sig inom tre år från sista kontakten så preskriberas deras krav, dvs de kan inte längre kräva dig på pengar.L LottisW skrev:
Om man ska hårdra det kan det t.o.m vara så att deras krav preskriberas redan tidigare, efter det brev som deras "advokat" skickat. Hans skrev ju :
Då skulle iaf jag säga att de i.o.m att de gett dig en kort frist att svara har en liknande kort frist att gå vidare. Annars skulle det ses som att de gått med på DINA krav.L LottisW skrev:
Vet inte om någon tipsat om detta tidigare i tråden, men du har ett rättsskydd i din hemförsäkring för sådana tillfällen. Ofta täcker även den en gratis första timme hos en (riktig) advokat/jurist som kan göra en bedömning av ditt fall och se om du har ett "case". Går du vidare efter det brukar rättsskyddet täcka ca 80% av dina kostnader. Det skulle bli ett "småmål" iom att beloppet är så långt, så du skulle om du förlorar inte behöva betala mycket mer än deras krav +runt 2000-4000 kr.
Hej ! Just nu i veckan fick jag faktiskt en faktura igen från dom på hela beloppet trots att jag har betalat min obestridda del i somras. Du har en poäng med det advokaten skrev att jag hade en vecka på mig. Tack för omtanken !K kalle55 skrev:Ta inte kontakt med dom, utan sitt lugnt i båten. Om de inte hör av sig inom tre år från sista kontakten så preskriberas deras krav, dvs de kan inte längre kräva dig på pengar.
Om man ska hårdra det kan det t.o.m vara så att deras krav preskriberas redan tidigare, efter det brev som deras "advokat" skickat. Hans skrev ju :
Då skulle iaf jag säga att de i.o.m att de gett dig en kort frist att svara har en liknande kort frist att gå vidare. Annars skulle det ses som att de gått med på DINA krav.
Vet inte om någon tipsat om detta tidigare i tråden, men du har ett rättsskydd i din hemförsäkring för sådana tillfällen. Ofta täcker även den en gratis första timme hos en (riktig) advokat/jurist som kan göra en bedömning av ditt fall och se om du har ett "case". Går du vidare efter det brukar rättsskyddet täcka ca 80% av dina kostnader. Det skulle bli ett "småmål" iom att beloppet är så långt, så du skulle om du förlorar inte behöva betala mycket mer än deras krav +runt 2000-4000 kr.
Hur har det gått med detta? Läst igenom hela tråden rakt av bara för den var så intressant ; så lätt hänt att man fastar i en liknande situation själb. Jag hoppas på en uppdatering & att allt har gått bra för dig!
Hej !J Jonas&lina skrev:
Jag fick en påminnelse 22 dec som jag bestred. Har inte hört något mer sen dess.
Alla som skrivit i tråden här på byggahus.se har varit så otroligt hjälpsamma och delat med sig av sina erfarenheter, råd och stöd. Hade aldrig vetat hur jag skulle gå tillväga med allt utan den hjälpen.
Liknande trådar
-
Sällsynt fågel gjorde att husägare fick oväntat besök
Artikelkommentarer -
Fick besök av besvärliga "hantverkare"
Artikelkommentarer -
Hjälp med bergvärmepump som inte går efter rörmokarbesök
Värmepumpar -
Fick svar på radonproverna,hjälp att tyda värde
Miljö & Hälsa -
Hjälp mig köpa en ficklampa.
Övrigt husrelaterat