Jag har nog skaffat mig ett litet problem. Jag har oljat våra nya balkongmöbler i acacia med brunsvartpigmenterad träolja (enligt möblernas medföljande instruktion och råd från färgbutiken). Alcro Träolja, som blandades till i butiken. Jag har i efterhand förstått att jag borde använt Alcro Ädel Träolja som är till för ädelträslag och hårdare trä som ek, acacia mm. Antar att den är mer lättflytande/mindre partiklar.
Nu har möblerna fått torka både ute och inne i över en vecka och de kladdar fortfarande av sig. På vissa trädelar har oljan lagt sig som ett lager på ytan medan vissa delar har sugit åt sig helt. Kan det ha varit så att träet var inoljat i fabrik med tex linolja som sen inte vill beblanda sig med min vattenbaserade träolja...? Hur som helst; är det någon som har tips på vad jag kan göra med möblerna? Jag har provat att tvätta lite med svamp och rengöringsmedel. Vissa delar förbir oberörda medan på vissa delar försvinner oljan och färgen helt efter bara ett par tag med svampen.
Ska jag ställa dem i duschen och gå loss med såpa och stålull eller ska jag bara vänta och se om oljan stelnar så småning om?

Problemet är att du inte torkade av överskottsoljan när du oljade in möblerna. Det skall inte ligga någon hinna av olja på möblerna när man oljat klart. Den sega hinnan du nämner, som ligger på ytan, kommer aldrig att gå bort.
Du måste på något sätt få bort hinnan. Testa och se om terpentin eller lacknafta har någon effekt.
Använd sedan en "riktig" träolja till slutbehandlingen.
(och glöm inte att torka bort överskottet) ;)

Ok. Det gick bort någorlunda med Ajax och den gröna sidan på en svamp...
Så vad är "riktig" träolja?

johanwahlberg skrev:
Ok. Det gick bort någorlunda med Ajax och den gröna sidan på en svamp...
Så vad är "riktig" träolja?
Du måste ta bort allt.
En "riktig" träolja är en som inte är vattenbaserad. :)

Du kan lugnt fortsätta använda vattenburen emulsionsolja så länge det inte är en båt. Men som tidigare talare, överskott måste torkas av, normalt inom 10 till 20 minuter efter strykning. Sandpapper får bort klibbet, nytt oljelager löser med säkerhet det gamla - torka av - som nytt!

Läs mer här : http://www.dn.se/ekonomi/vattenburet-bast-pa-land

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.