Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hjälp! Fel dimension på läkt, säkerhetsrisk?!

1. A
    Medlem · Skåne · 4 inlägg

ajsmi

Medlem
    Hej!

Har renoverat taket på vårt förråd där varje sida på taket är ca 2x2,5 meter och förrådet är byggt mot husväggen.

När jag skulle köpa materiel till renoveringen så gick jag ut på nätet för att kolla upp vilka dimensioner på läkt som rekommenderades och hittade då 25x25 som minsta för ströläkt och 25x38 för bärläkt. (jag köpte dock 25x38 till både strö,- och bärläkten)

Kanon tänkte jag och inhandlade allt. När vi sedan rev ner taket upptäckte vi att det inte fanns någon ströläkt utan enbart bärläkt med dimension 45x70 tror jag det var, alt. 45x45. Jaha tänkte vi, det är ju lite stabilare men tänkte inte så mycket mer på detta utan jag hade ju läst att det skulle gå bra med 25x38 läkt och vi snickrade upp ströläkten på takstolarna och sedan bärläkten som sig bör. Vi har nu lagt klart tak och det blev jättebra och ser fint ut. Vi reagerade givetvis att bärläkten va lite klen att stå på mellan takstolarna så vi fick stå på dom så nära takstolarna som möjligt.

Idag kom jag av en händelse över information som beskrev att jag borde byggt likadant som det var byggt från början, alltså med minst 45x45 bärläkt.

Vad för problem/risk finns det med att det nu "bara" sitter ströläkt och bärläkt på 25x38 ??!! Jag är rädd att det inte är säkert alls.. Sedan funderade jag på om det primärt ska vara kraftigare bärläkt pga att det är bara är masonitskivor under läkten för att man då ska på ett säkert sätt kunna gå på taket eller har det även med hållfastheten att göra, t.ex. att pannorna ska hållas uppe??!!

2. thomas33
    Renoverare · Halland · 4 654 inlägg

thomas33

Renoverare
    Gör om, gör rätt!!!
    Största problemet kommer ni att få, när det kommer en massa tung snö på taket. 25x38 kommer inte att klara att hålla både takpannor och snö!

3. C
    Medlem · Stockholm · 5 306 inlägg

corre

Medlem
    Den läkten går bra att använda när man har tätare mellan ströläkten. Ni som har 120cm mellan ströläkten behöver då kraftigare. Så är det tyvärr gör om som gäller :/

4. M
    Husägare · Jönköpings Län · 4 007 inlägg

MagHam

Husägare
    Men hur brett var det mellan takreglarna då? 1200?
    För taket 2*2,5 vilar väl inte enbart på dessa läkt? I så fall låter det alldeles för klent (även med 45*70)
    /M

5. C

corre

Medlem
    2*2.5m låter som två masoniteskivor liggande
    45*70 brukar vara storleken för betongpannor på tak med cc120 och mjukt undertak typ väv.

6. D
    Anonym

DIY_freak

Anonym
    De mindre dimensionerna på läkt gäller väl när man har bärande tak som råspont. Har man tyg, masonit, board eller liknande så måste läkten hålla uppe pannorna och måste då vara mycket grövre. Taket måste absolut göras om, är en säkerhetsrisk om någon börjar gå på taket nu.

• Laddar…
  7. A

ajsmi

Medlem
    Det är som jag befarat då... Det går inte förstärka upp på något sätt utan att behöva riva ner alla pannor och allt annat?

Brukar inte bli så mycket snö här i Malmö, men man vill ju inte att det ska ske någon olycka så får nog planera om detta.
    Skulle faktiskt tippa på att det är 1200 mellan takstolarna.

thomas33 sa det bra, göra om och göra rätt är det ända rätta.... Nu känner man sig lite nedslagen. Men det är samtidigt inte hela världen, det kunde varit ett betydligt större tak ;) men för en lekman är det jobbigt nu när man äntligen fått klart taket och så ska man riva ner skiten igen.

Det blir väl en bra läxa om inget annat....

8. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 4 811 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Det du skulle kunna göra ev är att stötta underifrån med grövre reglar som du tex skruvar i väggen med rejäla vinkeljärn kanske (i väggreglarna) ?

/K

9. A

ajsmi

Medlem
    Det r du för att förhindra ev att det rasar in om det blir för tungt menar du?

Det känndes iaf stabilt att lägga dit pannorna så just då tänkte jag inte på att det skulle vara för klent. Men man vill ju vara säker att ingen kommer till skada!

10. D
    Anonym

DIY_freak

Anonym
    Men det kändes ju inte stabilt att stå på läkten? Då kan det väl knappast kännas stabilt att stå på takpannorna?

11. M
    Husägare · Jönköpings Län · 4 007 inlägg

MagHam

Husägare
    Tur detta inte var elforumet för då hade du fått pekpinnar om att "en behörig takinstallatör minsann skulle anlitats..." ;)

Ett tips för dimensionering är
    http://www.traguiden.se/
    Lite lastexempel och snözoner mm.

/M

12. H
    Medlem · Jämtland · 297 inlägg

hagv

Medlem
    Sen brukar leverantören av plåt eller pannor ha rekommendation på dimensionering i monteringsanvisningen. Med min snözon och med mitt plåttak var det 45x95 som var rekommenderat.
    Men som sagt, gör om gör rätt, så sover du gott sen :)

13. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 4 811 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Att regla under nuvarande läkt är ju detsamma som att du skulle lagt bärreglar först och sedan läkten ovanpå dessa. Nackdelen är ju att du dels måste komma åt underifrån, dels att du sänker "takhöjden" med typ 70 mm(om du använder 45x70)

/K

14. C

corre

Medlem
    Det är ju å andra sidan inte så stort... Tänk att ta ned pannor på 75m2*2 ;)

15. D
    Anonym

DIY_freak

Anonym
    Men la inte TS ströläkt över takstolarna först? Då blir det ju svårt att regla under bärläkten inifrån.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.