Byggahus.se

Hjälp! Får firma dra fiberanslutning till grannar över min tomt??

1. elpaco
    Gräsfantast · Västra Götaland · 3 867 inlägg

elpaco

Gräsfantast
    Du får redan ut vilken deras motivering är till att ha grävt där de gjort. Ledningsrätt är inget någon myndighet eller företag har automatiskt, utan man ansöker för den aktuella sträckningen. Men om de hänvisar till att de får använda vägområdet så kolla då upp detta!

När set gäller elskåpet så får du så klart övertyga nuvarande ägare att klaga. Det kan ju påverka hans avyttring till dig, och han kanske vill hjälpa till ..

2. U
    Medlem · Uppland · 90 inlägg

Uppsaladröm

Medlem
    Tack för svar Toolman! Bra att du klargör vg ledningsrätt också. Tror både myndigheterna och kommunen som jag kontaktat svängt sig med lite felaktiga termer, och även jag då. Men efter samtal med kommunen är de dessvärre inte intresserade av att flytta markskåpet från mark jag tänkt köpa ut då det blir för kostsamt för dem. Så jag får undersöka vad som gäller när jag väl köpt ut marken. Eftersom handläggare på TV sagt att deras vägområde går 2 m från vägbanan in på min tomt, så borde jag kunna hävda det när jag köpt ut granntomten. Markskåpet står 4 m in på den tomten, och då ligger den ju definitivt på min tomt. Om de inte är villiga att flytta den då så ska jag köpa de taggigaste rosbuskar jag hittar och plantera precis intill. :D

I övrigt har firman gått med på att flytta fiberkabeln till 1 m från vägkant, så det ska ske om någon vecka. Byggledaren var ute och tittade och sa att hans killar definitivt grävt för långt in på min tomt. Skönt att det är löst iaf så jag kan sätta upp min häck i vår. Han sa också att de brukar ha som förhållningssätt att de ska gräva utanför trädkronornas område, vilket de inte gjort här. Men bra att känna till deras riktlinjer.

Tack igen för alla goda råd och hänvisningar! Eftersom inte ens tjänstemän och kommunfolket tycks ha full koll på vad som gäller är det toppen att få råd på detta forum. :beer:

• Laddar…
  3. Dheri
    Husägare · Värmland · 812 inlägg

Dheri

Husägare
    Vad skönt att det verkar lösa sig.

4. C
    Medlem · 17 inlägg

Chrizzan

Medlem
    Fick själv beställa fiber i en äldre kåk när vi flyttade in och fibern visade sig vara dragen efter en fjärrvärmeledning på grannens tomt (när tomtgräns) och dem sa åt mig direkt att de måste fråga om lov hos grannen först.
    Nu gick det utan problem då vi är bra vän med dem men de vart lovade en ordentlig återställning av dem som skulle fixa fibern och den blev nog inte riktigt gjord för ännu snart 3år senare är det fult på det gräsområdet...
    Låter som en riktig skröna att någon utan att ens höra av sig först skulle få rätt i att gräva en ynka cm inom min tomtgräns?
    Kan tänka mig möjligen dålig kommunikation mellan parterna och därav bara någon dålig ursäkt från någon som sedan sovit dåligt ett par nätter därefter...

5. B
    Medlem · Västra Götaland · 1 941 inlägg

Boan

Medlem
    En viktig detalj, är det en fiberförening eller är det ett kommersiellt bolag som äger nätet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.