Hjälp! Får firma dra fiberanslutning till grannar över min tomt??

20k läst  62 svar

1. U
    Medlem Nivå 3
    Behöver akut hjälp. En fiberfirma har dragit fiberanslutning till mina grannar på min mark. Dragningen är gjord ca 3 m in från vägkanten och löper parallellt med vägen till min grannar, men det är precis där jag hade tänkt anlägga en häck till våren. När jag ringer och pratar med dem säger de att har tillstånd att dra hur de vill inom Trafikverkets vägområde, dvs 2-4 m från vägbanan in på min tomt. När jag ringde kommunen sa de att firman inte på några villkor får dra fiber över min tomt, oavsett Trafikverkets riktlinjer kring vägområden. (Enda undantaget är givetvis där den enskilda anslutningen löper upp från vägen till mitt hus, som jag själv godkänt och som en annan firma installerat sedan länge- efter diskussion om hur dragningen över tomten skulle ske för att undvika buskar, rötter från gamla träd osv.)

Så vad gäller? Det enda jag vill se till är att min framtida häck och fiberdragningen till mina grannar hålls separerad så jag inte förlorar min häck om en firma ska serva fiberdragningen i framtiden. Dessutom vill jag inte råka ut för att min häck på något sätt skadar fiberanslutningen och jag tvingas stå för reparationskostnader.

Behöver era råd!

2. G
    Medlem Nivå 5
    Hej! dom har gjort en fuling o ljuger, Dom måste ha ett markavtal med dig,
    Men dom kan begära ledningsrätt , men det är inte gratis o kostar tid samt pengar.
    Gå in på LRF o sök på Fiberavtal så finns LRF;S som de seriösa firmorna använder.
    Med vänlig hälsning//Goerana

3. L
    Medlem · Nivå 17
    Det är nog inget tvivel om detta , dom har gjort intrång på din mark .
    Kolla upp enligt föregående svar .
    Om s.k. ledningsrätt ska komma till , så är det i sammförstånd med markägaren , så det inte kolliderar med tänkta saker , om dom trasslar så kan du ljuga oxå och säga att jag har planer på att bygga garage där

brumbjorn gillar
  4. F
    Medlem · Nivå 9
    Firman ljuger. Du kan kräva att dom tar bort kabeln och återställer till befintligt skick eller så kräver du en rejäl ekonomisk ersättning.

Uppsaladröm gillar
  5. haavard
    Medlem Nivå 11
    Tänk på att det skiljer mellan tomt och fastighet.
    Och om det är Trafikverkets väg har inte markägaren full rådighet att bestämma över marken närmast vägen.

toolman77 och Uppsaladröm gillar
  6. D09
    Medlem · Nivå 24
    Kontakta lokala tidningen och häng ut firman samt polisanmäl dom.

Jag hade grävt upp kabeln och klippt av den och fyllt igen på några ställen.

Säkerligen satt detta i system och istället för att ersätta markägare så lägger de pengar i egen ficka.

Uppsaladröm gillar
  7. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag misstänker att firman faktiskt har rätt.

OM vägområdet sträcker sig in på din tomt, och det är rätt vanligt att det är så. Då har väghållaren rätt att ge tillstånd till förläggning av kabel inom vägområdet.

Men som sagt, om vägområdet inte inkräktar på din tomt, då har de inte där att göra. Jag vet inte riktigt hur man tar reda på om tomten är belastad av en vägrättighet. Det handlar inte om ett vanligt servitut.

Uppsaladröm gillar
  8. L
    Medlem · Nivå 17
    Snabbast är om du har E-leg och gå in på lanmäteriet
    MIN FASTIGHET så ser du var gränserna går
    Har för mig att vägverkert har 2 meter från vägbanans kant

guggen och Uppsaladröm gillar
  9. R
    Medlem Nivå 5
    brumbjorn och Uppsaladröm gillar
  10. D
    Medlem · Nivå 11
    Men det innebär väl att vägverket har rätt att göra underhåll som hör till vägen där. Inte att de får ge tredjepart rätt att förlägga ledning där?

Uppsaladröm gillar
  11. R
    Medlem Nivå 5
    Texten ovan kommer från:
    "Ansök om ledningsärenden inom vägområdet"

Uppsaladröm gillar
  12. R
    Medlem Nivå 5
    Men eftersom jag antar att man inte planterar en häck på vägområdet har ju grävfirman grävt utanför vägområdet.

Uppsaladröm gillar
  13. D
    Medlem · Nivå 11
    Det är inte samma sak som att vägverket kan ge tredje part tillåtelse att gräva på marken. Det stor inte ett ord om det vad jag kan se.

Uppsaladröm gillar
  14. R
    Medlem Nivå 5
    Förstår inte vad du menar. Om man ansöker om ledningsrätt i vägområdet och får det. Vad skulle då hända?

Edit:"Här kan du som ledningsägare ansöka om förläggning av ledning eller om arbete på befintlig ledning inom vägområdet. Tillståndet krävs enligt 44 § väglagen (1971:948). Du kan också anmäla att arbetet är klart och byte av ledningsägare. Utöver tillståndet krävs ett avtal med Trafikverket för att få tillträde till vägområdet. Läs mer på sidan Ledningsärenden väg."

Skulle det bara vara luftledning då eller?

Uppsaladröm gillar
  15. L
    Medlem · Nivå 17
    Om vägverkets område är inom lagens gränser så kan göra som dom vill med tillstånd att gräva Det TS har att göra nu , är det på vägverket område eller inte , det är första frågan och viktigaste , beroende på vad svaret blir får han gå vidare
    Kanske det går att kontakta VV och få en klar bild av det , det finns VV -kontor överallt , bara ringa eller gå in och fråga , om det inte är deras bord på den avdelningen så vet dom var man ska vända sig för kontakt och tala om vad det gäller , så kommer det kanske någon som vet och kontrollerar

Uppsaladröm gillar

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: