Byggahus.se

Hjälp ensamstående mamma med elfråga

1. L
    Medlem Nivå 1
    Även jag fick lustigt nog lite billigare slutsumma av att säkra upp huset från 16A till 20A(hade 3-fas vedkap då som 16A säkringarna inte pallade med). 25A har jag inte kikat något på, har inget behov av det som det ser ut idag, aldrig smällt en HS sen vi böt till 20A :)

16A känns lite lågt i en villa, och onödigt omständigt då man "alltid" måste tänka sig för vilka uttag/faser man använder samtidigt. Det är skönt att ha iaf lite huvudutrymme.
    Fas-balansering är något som är rätt svårt för en lekman att göra, då man inte direkt får koppla om faserna i skåpet för att få en bättre balans efter sina behov(dvs, vilka uttag man ofta använder samtidigt av praktiska skäl). Med andra ord måste man ta dit en elektriker som ev. kopplar om efter ens behov, eller dra skarvsladdar i hela huset för att "flytta" på uttag - inte direkt optimalt eller praktiskt...

Sen kan det ju även vara så att ens serviceledning inte klarar mer än t ex 16A(det vet nätägaren), och då kan det kosta rätt mycket att få det uppgraderat då ny/kompliterande servis ledning måste dras. Det beror även på hur servisen är dragen. Sitter den i eget skåp utanpå huset är det nog inte så dyrt, men är den direkt dragen in i huset så kan det nog innebära rätt mycket mer jobb(som min, kommer upp bra precis exakt i mitten av huset i källaren.. så ja, jag har både mätare och "proppskåp" inne i huset, precis brevid varandra :p, många som har kliat sig i huvudet över det, men nätägaren sa inte ett ljud om det när dom böt mätaren för några år sedan så.... det är väl helt ok då antar jag).

Dom allra flesta klarar dock 20A, 25A verkar vara lite si och så med. Jag har för mig att dom nämnde att min servis inte klarar mer än 20A, men det var över 10 år sedan jag uppgraderade så minnet sviker lite :p Jag uppskattar att min servis är 4g6mm2, möjligen 8mm2(om det ens finns/fanns?). Mindre än 10mm2 är den garanterat iaf.

2. blackarrow
    Elektroniktokig · Nivå 13
    Hur mycket el förbrukade du för att det skulle bli lönsamt att säkra upp?

3. D
    Medlem · Nivå 20
    Det beror ju helt på vilken nätägare man har. Hos vattenfall blir det rejält mycket dyrare att höja huvudsäkringen och överföringsavgiften är samma. Så det lönar sig att ha så låg säkring som möjligt.

Redigerat 6 nov 22:54
    • Laddar…
  4. blackarrow
    Det är väl också tveksamt om en sådan ”prissänkning” står sig i dessa spara-el-tider?

5. P
    Medlem Nivå 6
    Konstigt vad tråden glider...

• Laddar…
  6. T
    Medlem Nivå 1
    Puh.. det var en lång tråd...
    Några saker som inte har nämnds allt för tydligt i tråden och som kanske förenklar/kompletterar förståelsen för Monica o Patrik (med fler) det är att
    - man kan gå från TN-C (4-led system) till TN-S (5-led system) men ALDRIG TN-S till TN-C
    - PEN- eller PE-ledaren får ALDRIG brytas!
    - PE-ledaren ska INTE leda ström annat än vid fel. (Viktigt då att förstå när/var det blir en N-ledare
    - minskning av kabelare kräver ALLTID med några få undantag "nedsäkring".
    (säkringen/överströmskyddet ska dimensioneras inte bara utifrån den nya arean, utan även av ett flertal andra förutsättningar som nästan kräver en egen tråd att beskriva)

Därför, som någon har påpekat, anlita en elinstallatör som kan regelverket och kan överblicka installationen.
    Men det är kul att du är kunskapstörstig och vill lära dig Patrik
    Bra beskrivningar Bo S

• Laddar…
  7. blackarrow
    När jag ser en sån här tråd så undrar jag om det är på riktigt. Eller har grabben bara sett fel?
    Det är ju allvarliga fel han upptäckt. Borde inte JFB lösa ut direkt?

Vad skulle kunna fungera?
    Elelement på 400V ger ju ingen ström i nollan, så värme kan fungera.
    Belysning?
    Är det tex möjligt att en LED lampa lyser Om den ansluts mellan fas och skyddsjord efter en JFB?

Räknade lite på det...vilket ledde vidare till praktiskt prov (för att inte ligga sömnlös och grubbla) :p
    Testade med 2 olika JFB.
    2.5W LED (Jula) ansluten mellan fas och skyddsjord lyser fint på den ena JFBn:surprised:
    Den andra löser ut direkt. Båda JFB är S-märkta.

Lite större LED märkt 40mA löser ut båda JFB. :)

8. hsd
    Medlem · Nivå 12
    Det vara svårt att få se bilder på centralerna

9. L
    Medlem Nivå 1
    Utlösningen av JFB brukar väl ligga på runt 30-40mA om jag minns rätt, så är lasten under det så löser den inte ut.
    Kan det vara så att din ena JFB löser på 30mA och den andra 40mA kanske? Skulle ju isf förklara varför bara den ena löste ut med 2.5W LED'en.

10. E
    Medlem · Nivå 22
    Jordfelsbrytare SKA lösa på max 30 mA men oftast löser dom runt 20-25 mA

• Laddar…
  11. blackarrow
    Gränsen för JFB, måste lösa ut för felström på 30mA. Får inte lösa ut för 15mA.

Den enda av mina löser ut vid ca 23mA och den andra 26mA resistiv last om jag minns rätt.
    Dom är bara lite olika pulståliga.

Räknar man på LED 2.5W 230V blir det 11mA utan hänsyn till verkningsgrad.

12. L
    Medlem Nivå 1
    Ah ok, då mindes jag lite galet om när JFB ska lösa :)

13. T
    Medlem Nivå 1
  14. S
    Medlem Nivå 2
    Förbrukningsmätaren intill centralen inne i huset ?
    Inget ovanligt ända fram till mitten av 70-talet.
    I hus från sent 60-tal är det standard skulle jag säga.

• Laddar…
  15. S
    Medlem · Nivå 6
    Och idag fullständigt rimligt!

Mätaravläsningen sker elektroniskt, elverket kommer förbi en gång var 9:e år för att byta mätaren, och då har jag inget problem med att passa en tid.

Lite annat var det på 70-talet, när det kom en farbror med anteckningsblock för avläsning en gång om året, då var fasadskåpet på utsidan en bra utveckling eftersom hemmafrun var avvecklad under 60-talet.

Mellan dagens 9-årsutbyten sitter prylarna varmt och torrt, och jag slipper betala ett extra skåp på utsidan. Kanske inte en gigantisk kostnad (typ 10 000:- inkl. montage) kanske när man bygger ett helt hus, men alla kostnader adderas, och det klagas ständigt på att byggande är för dyrt i Sverige...

De som konstruerar bilar (i Sverige, läs: Volvo) jagar ören och gram på varje enskild del i hela bilen, varje år. Varje dörrhandtag kollas varje år för möjlig omkonstruktion för att minska vikt och kostnad. Inom bygg jobbar man bara med att lägga till, mer prylar, mer lösningar av hypotetiska problem etc.