Byggahus.se

Hjälp ensamstående mamma med elfråga

1. M
    Medlem Nivå 3
    Hej,

Jag och min son har nyss köpt ett hus och vi hade inte råd med besiktningen efter att min man lämnat oss. Så nu måste vi veta om till exempel elen är som den ska vara.

Min son är ganska duktig på det hära med el. Han har last ellära på sin gymnasielinje men har inte sån här behörighet så han kontrollerar mest hur det ser ut.

Hans TV gick sönder i uthuset när vi kopplade in den och vi tänker kanske om det kan vara elen det är fel på? Kan någon vara behjälplig att svara på om allt är rätt kopplat? Min son har gjort en enkel bild i paint som vi hoppas ska hjälpa till. Han hade ellära förra terminen så vi kan tyvärr inte fråga hans lärare men Patrik, min son, säger att det ser ut som att jordfelsbrytaren i utehuset är felkopplat. Är det det? Om det är det, kan ni hjälpa oss att berätta om det är något mindre ingrepp så Patrik kan lösa det själv. Vi har verkligen inte råd med elektriker för tillfället och vill samtidigt inte ha dålig el och att hans apparater går sönder. Eller ännu värre att något allvarligare händer med honom.

/Monica

• Laddar…
  2. M
    Medlem Nivå 3
    Såhär tror min son att det borde vara. Han säger att det ska vara något som kallas för separat noll-plint i den andra jordfelsbryaren. Och inte att den ska vara paralelltkopplad med den i huset. Jag förstår ingenting men hoppas jhag skriver rätt.

3. Tomtom79
    Medlem Nivå 5
    Sitter Nollskruven där så det är kontakt mellan jord och nolla i husets central?

4. M
    Medlem Nivå 3
    Förlåt nu säger han att den där skruven som sitter som heter nollskruv inte är ditskruvad. Den är lös.

Nu blev det rörigt här. Den bilden han skickade nu som han tagit bort den där skruven på är så som han tror att det ska vara. Men Första bilden är hur det ser ut MINUS den där skruven.

5. M
    Medlem · Nivå 8
    Jag kan inte svara på frågan, men jag skulle tro att om sonen frågar sin tidigare lärare (som jag antar finns kvar på skolan även om han har en ny klass nu) så kan denne säkert säga om antagandet om kopplingen är korrekt eller inte. Om ni inte får svar här vill säga :)
    Som ren amatör tänker jag dock att tv:n inte borde gå sönder bara för att jordfelsbrytare eventuellt är felinkopplad. Har ni testat att koppla in en enkel bordslampa eller något annat som inte är så dyrt, för att testa om även den prylen går sönder?

6. Tomtom79
    Medlem Nivå 5
    Gott! Annars hade det nog varit svårt att få något att funka i huset. Stömmen hade inte gått tillbaka genom JFB och denne hade då löst ut.

Som det ser ut i första bilden (med skruven borta) så kommer strömmen i UTHUS gå till lasterna genom huvudbrytaren, sen genom JFB, genom last, sen tillbaka till jordplint.. Efter det kan den gå antingen genom JFB igen, sen till PEN tillbaka till elbolaget men den kan även gå genom nollskenan, nollkabel tillbaka till husets JFB, sen till PEN. Detta borde få JFB att bryta.

Därför tycker jag det verkar som din son har rätt i sin tanke. Denna koppling borde dock få JFB att bryta så fort man kopplar in något i uthuset. Man kan ju testa med en glödlampa så riskerar man inte dyra apparater.

Den gröna linje som går från inkommande PEN och som går vidare till uthuset heter ju PEN hela vägen dit, den funkar som PE och N innan den delas upp efter JFB.

• Laddar…
  7. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Trots en rörig ritning så ser det rätt ut.
    MÄT spänningen i uthusuttaget.
    Elektronik (TV) brukar gå sönder även med rätt spänning i uttagen.

Protte

8. Tomtom79
    Medlem Nivå 5
    Som Modig säger, är det kopplat så här borde JFB bryta, tvn borde inte gå sönder dock. Inget borde funka i uthuset utan att JFB bryter. Så är det som jag säger kan det vara kopplat så här, kan man få en lampa att funka tror jag att något i schemat inte är korrekt. Kanske är det så att nollan inte har kontakt så ni har noll-fel där ute?

9. E
    Medlem · Nivå 19
    Köper man ett hus bör man väl kunna lägga någon tusenlapp på en elektriker om man nu misstänker allvarliga fel på elanläggningen. Det är husägarens ansvar att anläggningen är korrekt.
    Att förlita sig på ett forum för elkontroll låter i mina öron fel.

10. P
    Medlem Nivå 6
    Inkommande kabel i första centralen (huset) har fyra ledare?

Inkommande kabel i centralen i uthuset har även den fyra ledare?

• Laddar…
  11. Tomtom79
    Medlem Nivå 5
    enligt bild 1 i starten är det 5 ledare till uthuset. vilket borde betyda att uthuset ligger under husets jfb. men sen sitter det en extra jfb där...

12. A
    Medlem · Nivå 9
    Hmm, verkar som att I uthuset har ni kopplat ihop nollskenan med jordskenan. Alltså, lasternas retur skall samlas på nollskenan som sedan går tillbaka in i jordfelsbrytaren och så skall returen från jordfelsbrytaren kopplas till pen om ni kör med pen. Kör ni femledare till uthuset skall ni aldrig koppla ihop jord och nolla.

13. M
    Medlem Nivå 3
    Tjenare allihopa, Patrik här.

Som mamma har skrivit så behöver vi kolla lite med elen till utehuset. Det är inte säkert att det är något felaktigt men jag blev nojig när TVn pajade igår när jag kopplade in den. Sen har jag inte kunnat felsöka mer än att jag bara kollat hur det ser ut att vara inkopplat. Tycker tyvärr det känns pinsamt att kolla med läraren :crysmile::giggle: lol

Men det är alltså fyrledarsystem TN-C in i huset. Nollskruven är bortskruvad för att separera nollplint och och jordplint. Sen har man "paralellakopplat" ut till utehuset med ett femledarsystem som jag visade i den första bilden. Sorry för lite röriga bilder. Men jag laddar upp den som stämmer med hur det ser ut idag nu.Nollplint och jordplint är separata i utehuset. Även om det på bilden kanske ser ut som att de är ihopkopplade med strecket jag ritat igenom.

Jag är ingen elektriker men jag har har läst ellära i mitt gymnasieprogram teknisk linje och har lite koll på saker åtminstone. Men det avancerade vet jag itne riktigt. Det jag TROR är att något är felkopplat vid den andra jordfelsbrytaren?

14. P
    Medlem Nivå 6
    Precis som du säger så går uthuset på den första jordfelsbrytaren (i huset) så den andra känns lite onödig men det borde fungera. Så båda ritningarna är rätt kopplade förutom att jordfelsbrytaren i första ritningen känns onödig.

15. M
    Medlem Nivå 3
    Hur gör man då om man ska ha separata jordfelsbrytare som det förmodligen är tänkt att fungera? Ska det bara användas TN-C ut till uthuset där med och sen en separat nollskrena i uthuset? Alltså PEN-ledare till utehuset också. Fast vad jag vet får man inte göra så? Man får väll aldrig koppla tillbaka till TN-C om man kopplat till TN-S.