Precis köpt villa och med villan kom ett swim-spa. Trevligt men också jobbigt för jag känner att jag har noll koll på kemin!
Jag lyckades mäta PH och klorhalt med en mätare och fick nedan resultat vid första mätningen:
pH: Över 8.2
CI (DPD mlg/l): Över 3
Vid denna mätning hade vi haft villan i ca 3 veckor och inte gjort något åt spa:et. Förstår det som att både pH och klor är långt över vad man ska ha, så jag köpte lite pH- på Biltema och hade i. Mätte igen dagen efter och får nu följande resultat:
pH: 7.6-7.8 ungefär
Så pH har blivit bättre (bra?) men klor fortfarande alldeles för högt.
Hur går jag vidare härifrån? Jag förstår inte hur klor kan vara så högt då vi helt negligerat swimspaet sen vi flyttade in, vi har mao inte fyllt på något klor på flera veckor. Ska man bara låta det stå tills klorhalten naturligt sänks? Isåfall med öppet lock då eller?
Behöver jag bry mig om alkalitet? Vid andra testtillfället testade jag också med en teststicka som visar alkaliteten, och den är helt off också verkar det som.
Mvh
Jag lyckades mäta PH och klorhalt med en mätare och fick nedan resultat vid första mätningen:
pH: Över 8.2
Vid denna mätning hade vi haft villan i ca 3 veckor och inte gjort något åt spa:et. Förstår det som att både pH och klor är långt över vad man ska ha, så jag köpte lite pH- på Biltema och hade i. Mätte igen dagen efter och får nu följande resultat:
pH: 7.6-7.8 ungefär
Så pH har blivit bättre (bra?) men klor fortfarande alldeles för högt.
Hur går jag vidare härifrån? Jag förstår inte hur klor kan vara så högt då vi helt negligerat swimspaet sen vi flyttade in, vi har mao inte fyllt på något klor på flera veckor. Ska man bara låta det stå tills klorhalten naturligt sänks? Isåfall med öppet lock då eller?
Behöver jag bry mig om alkalitet? Vid andra testtillfället testade jag också med en teststicka som visar alkaliteten, och den är helt off också verkar det som.
Mvh
Nu hade jag pool tidigare (men inte nu längre) men med tanke på att vattnet i badet är varmt skulle jag låta kloret vara... När ni badar kommer det komma i bakterier och då kommer kloret verka och sjunka av sig själv. Blir det för lågt kommer det bli tillväxt av bakterier i vattnet istället.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kaputt brunnspump - hjälp en nybliven husägare!
Vatten & Avlopp -
Nybliven ägare av Norrbottensgård, Vedpanna + Elpatron (hjälp?)
Värme allmänt -
Hjälp - Nybliven husägare - Vad behöver jag köpa inför flytten?
Verktyg & Maskiner -
Hjälp en nybliven husägare med golvvärmen
Värme allmänt -
Nybliven husägare.. behöver hjälp.
Ved, Pellets, Flis