Jag skulle behöva hjälp att fundera över hur man kan dra vatten till ekonomibyggnad på en gård.
Gården har två hus med vatten. Vattnet kommer från egen brunn. Boningshuset har hydrofor. Från boningshuset går vatten till en ekonomibyggnad.
I höstas borrade jag ny brunn. Jag grävde ned ny ledning (40 mm PEM) in i boningshuset. Boningshuset är från 1700-talet. Grunden är gråsten och varierar i tjocklek mellan 120-140 cm. Fick anlita håltagare för att komma in i grunden.
Nu till problemet! Jag tänkte att ekonomibyggnaden skulle matas via befintlig ledning. Först idag gjorde jag en ordentlig inspektion av skicket på den gamla ledningen där den kommer in i ekonomibyggnaden. Skicket är uselt! Jag måste helt enkelt få till en ny ledning om jag vill ha vatten i ekonomibyggnaden. Grävningen är inget större problem eftersom jag har en egen enklare traktorgrävare - dock skulle jag gärna vilja undvika att ta ett nytt hål i husgrunden (hålet som jag fick gjort i höstas rymmer tyvärr inte ett rör till!).
Som absolut rörnovis slogs jag av en idé som jag ritat upp och bifogar som bild. Skulle en sådan lösning funka? Finns det något annat smart att göra eller är det bara att ringa håltagaren igen?
Tack på förhand!Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
444 läst · 10 svar
444 läst
10 svar
Hjälp en klant med vattenledning till ny brunn!
-
Medlem · Skåne · 18 inlägg 8 apr 20:00
-
8 apr 20:09 #2
Skulle själv ha satsat på ett extra hål, då kan du koppla in dig efter din befintliga hydrofor. Det måste väl bli billigare i längden om kapaciteten räcker, vilket det låter som.
-
Besserwisser · E · 14 619 inlägg 8 apr 20:168 apr 20:16 #3
Det finns ingen pump inritad. Men efter som det är borrad brunn gissar jag att den finns i brunnen. Finns det ingen anledning att ansluta sig efter hydroforen. Det funkar lika bra som TS ritat. Jag skulle nog inte ha en hydrofor utan backventil där. Men det funkar nog bra utan hydrofor.
-
8 apr 20:50 #4
-
Medlem · Skåne · 18 inlägg 8 apr 21:48
-
9 apr 18:55 #6
Det finns en snarlik tråd, https://www.byggahus.se/forum/threads/vattenuttag-kran-innan-hydropress.412922/
TS, vart sitter din tryckvakt till pumpen? Om den sitter inne i huset nära hydrofor borde du få samma problem i ekonomibyggnad om du förgrenar utanför huset, som den andra tråden beskriver. -
Besserwisser · E · 14 619 inlägg 9 apr 18:59
-
Medlem · Skåne · 18 inlägg 9 apr 20:009 apr 20:00 #8
Tryckvakten sitter vid hydroforen.
Lösningen jag själv kommit på känns helt identisk med jokalles situation. -
Besserwisser · E · 14 619 inlägg 9 apr 20:09
-
Medlem · Skåne · 18 inlägg 9 apr 20:17
-
Besserwisser · E · 14 619 inlägg 9 apr 20:19