Byggahus.se

Hjälp en klant med vattenledning till ny brunn!

1. H
    Medlem · Skåne · 18 inlägg

Hermansson

Medlem
    Jag skulle behöva hjälp att fundera över hur man kan dra vatten till ekonomibyggnad på en gård.

Gården har två hus med vatten. Vattnet kommer från egen brunn. Boningshuset har hydrofor. Från boningshuset går vatten till en ekonomibyggnad.

I höstas borrade jag ny brunn. Jag grävde ned ny ledning (40 mm PEM) in i boningshuset. Boningshuset är från 1700-talet. Grunden är gråsten och varierar i tjocklek mellan 120-140 cm. Fick anlita håltagare för att komma in i grunden.

Nu till problemet! Jag tänkte att ekonomibyggnaden skulle matas via befintlig ledning. Först idag gjorde jag en ordentlig inspektion av skicket på den gamla ledningen där den kommer in i ekonomibyggnaden. Skicket är uselt! Jag måste helt enkelt få till en ny ledning om jag vill ha vatten i ekonomibyggnaden. Grävningen är inget större problem eftersom jag har en egen enklare traktorgrävare - dock skulle jag gärna vilja undvika att ta ett nytt hål i husgrunden (hålet som jag fick gjort i höstas rymmer tyvärr inte ett rör till!).

Som absolut rörnovis slogs jag av en idé som jag ritat upp och bifogar som bild. Skulle en sådan lösning funka? Finns det något annat smart att göra eller är det bara att ringa håltagaren igen?

Tack på förhand!
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Vattenritning.jpg

2. L
    Medlem · 531 inlägg

Lenza

Medlem
    Skulle själv ha satsat på ett extra hål, då kan du koppla in dig efter din befintliga hydrofor. Det måste väl bli billigare i längden om kapaciteten räcker, vilket det låter som.

3. D
    Besserwisser · E · 14 630 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Det finns ingen pump inritad. Men efter som det är borrad brunn gissar jag att den finns i brunnen. Finns det ingen anledning att ansluta sig efter hydroforen. Det funkar lika bra som TS ritat. Jag skulle nog inte ha en hydrofor utan backventil där. Men det funkar nog bra utan hydrofor.

4. L
    Medlem · 531 inlägg

Lenza

Medlem
    En anledning kan vara att slippa dubbla hydroforer, om TS t.ex. vill ha syresatt vatten i ekonomibyggnad.

5. H

Hermansson

Medlem
    Ja, förlåt, pumpen sitter nere i borran.

6. L
    Medlem · 531 inlägg

Lenza

Medlem
  7. D

Daniel 109

Besserwisser
    I det faller beror det på en backventil innan hydroforen.

8. H

Hermansson

Medlem
    Tryckvakten sitter vid hydroforen.

Lösningen jag själv kommit på känns helt identisk med jokalles situation.

9. D

Daniel 109

Besserwisser
    Har du också en backventil där?

10. H

Hermansson

Medlem
    Nej. Ingen backventil.

11. D

Daniel 109

Besserwisser
    Då blir det inte det problemet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.